Gå til innhold

Digital kamera til under 5000,-


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe meg ett digitalkamera. Budsjettet er på 5000,-.

Foreløpig er det to kameraer det står mellom:

 

Canon Digital Ixus V

Hewlett Packard Photosmart 715

 

Vet at HP kameraet har størst oppløsning og at Canon kameraet er minst. Men hvilket av dem har best kvalitet på bildene.

 

Utfra tekniske spesifikasjoner skulle jo HP kameraet ta de beste bildene, men oppløsning er jo ikke alt.

 

Er det andre kameraer jeg burde vurdere, som f.eks Nikon Coolpix 775?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se ikke bare på tekniske spesifikasjoner når du skal kjøpe digitalkamera.

 

En del kamera synes å benytte en gammel komprimeringsalgoritme under lagringen av bildet.

Se spesielt på bilder tatt i dunkel belysning, og på mørke partier i bilder.

Der avslører du kvaliteten på kameraet.

 

skarsk

Lenke til kommentar

Jeg også oppdaget ett kamera til som jeg må ta med i vurderingen, nemlig: Kodak DX3900 Zoom.

 

Etter å ha vært i en butikk og kikket på kameraer, tror jeg nok Canon Digital IXUS v går ut. Syntes rett og slett det var for lite for mine store 'tommeltotter'.

 

For øyeblikket står nok valget mellom følgende:

 

Kodak DX3900 Zoom

HP PhotoSmart 715

 

Har problemer med å ta en avgjørelse her, så jeg er takknemlig for alle gode råd.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Om du ikke nødvendigvis er ute etter et 'ta-med-overalt' kamera har http://www.cyberphoto.se Olympus C-2100 Ultra Zoom til ca. 4400,- inkl. frakt og norsk moms. De resterende 600,- blir ett sett NiMh batterier, lader og et større minnekort.

 

Et skikkelig 'gøy' kamera med 10X optisk zoom og bildestabilisator til en god pris. Aberet er at det er på størrelse med en liten speilrefleks så det kanskje er for stort til 'dagligbuk'.

Lenke til kommentar

E kjempefornøyd med mitt FujiFilm FinePix Z 2800 (6x opti)

Video med lyd + bilder med lyd, USB, meget bra kvalitet på bildene god bliz, lett menu med auto og manuelle instilinger, programvarene som følger med er sån passe greie,

:minus med kameraet, er litt stort til å ha i jakkelommen, dårlig fokusering på objekt når det er svakt lys (kan fokusere på noe som er lyst, beholde fokus og dereter ta bilde av det planlagde objekt det går greit)

Det følger "16mb smart media" med kameraet det er litt lite, (har 64 mb i tillegg), oppladbare baterier og lader bør du kjøpe i tillegg (AA baterier),AA baterier er veldig greit da de finnes over alt,

tar ca 200 - 350 bilder på ett sett bateri (4xAA)

komplett.no selger kameraet + 64mb SmartMedia for ca 4800,- inkl,porto

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg må slenge meg på anbefalingen av Olympus C-2100.

Får du dette til 4500,- er det kjempebra. Zoomen er rå, bildekvaliteten topp, og det har egen nattfunksjon for å ta bilder i mørket.

Kodak DX 3900 er også bra, men færre funksjoner enn C-2100.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at Olympus'n blir i største laget for meg. Skal ha ett kamera som ikke blir for dungvint å ha med seg.

 

Det som 'bekymrer' meg litt, er at det ser ikke ut som om det er noen som har noen som helst erfaring med Kodak DX3900, hverken positive eller negative.

 

Betyr det at det bare er jeg som synes dette kameraet ser interresant ut....

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hva med olympus camedia c-2040. Det er betydelig mindre enn c-2100. uten 10X zoom da, men et meget godt kamera etter min mening. Har det selv og det tar glimrende bilder. Samt at det har mange justeringsmuligheter. Og det er solid.

Lenke til kommentar

Synes Olympus 2040 havner litt i samme kategori som Nikon 775, nemlig at de er glimrende 2 megapixel kameraer til ca. 4500. Men har spørsmålet blir jo da om bildekvaliteten er bedre på disse en på Kodak dx3900 som er ett 3 megapixel kamera.

 

Dette er nemlig mitt problem, finne tester hvor man sammenligner kameraer, uten å tenke på megapixel. Alle tester jeg har sett sammenligner kun 2 megapixel med 2 megapixel og 3 megapixel med 3 megapixel. Da blir det vanskelig for en 'nybegynner' å vite hvem av dem som faktisk tar de beste bildene...

 

[ Denne Melding var redigert av: jrs på 2002-03-02 12:48 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

På alle sidene som tidligere er nevnt i tråden er det lagt ut testbilder som er tatt med de forskjellige kameraene.

Da kan du selv se hvilket som tar de beste bildene.

Lenke til kommentar

- fortsettelse -

 

for kr. 656,- får du faktisk et kamera som på absolutt alle områder (kanskje bortsett fra betterilevetid) banker ræva av de kameraene du nevner. Dessuten kan 995 senere kompletteres med vidvinkelforsats (0.63x), teleforsats (2x og 3x) og til og med en fisheyeforsats ! Se tester av dette på dpreview.com, stevesdigicams.com og digit.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...