Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av laptop


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ute etter en ny laptop til studiestart med et budsjett på rundt 8-10000kr. Laptopen skal brukes til generelle studieting i tillegg til programmering/utvikling og noe grafisk arbeid. Den må i tillegg kunne takle en del multitasking samt multimedia oppgaver slik som visning av film osv. Om den takler noe spilling er ett pluss, men ikke et krav.

 

Laptopen må ha

  • 256 GB SSD eller mer
  • 8 GB minne/ram eller mer
  • Full HD-oppløsning (1920x1080) eller mer
  • Skjermstørrelse på 13" eller mer

God batteritid er absolutt ett pluss da laptopen skal flyttes mye mellom jobb, skole og hjem. Touchskjerm er etter min mening kun en gimmick, men det er ikke en "dealbreaker" så lenge man ikke betaler ekstra for det.

 

Jag kjøpte en Samsung 5 Serie Ultrabook til 5500kr for to år siden, denne sliter i dag med grunnleggende ting som youtube-filmer i 1080p. Jeg ønsker derfor å overdimensjonere litt for å unngå slike plager.

 

Alternativer jeg har vurdert er Lenovo Y50-70-serien og ASUS Zenbook-serien. Det virker som Lenovo-maskinen har noe dårlig batteritid, og Zenbook-serien virker ganske dyr? Mac er også et alternative, men virker veldig overpriset.

 

Alle forslag blir tatt godt imot da jeg har gått meg litt bort i jungelen! Takk :)

Endret av maddox91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemme har jeg en 14" laptop, 1080p, veier godt under 2 kg (ca 1.6 kg), Intel Core i7, 8 GB RAM, 256 GB SSD. Fungerer helt fint, mer enn nok ytelse. Og laptopen er solid.

 

Gjelder det Dell Latitude E7440 som du har beskrivelse av på din profil? Denne virker i så fall noe dyr da (15000kr).

Lenke til kommentar

Gjelder det Dell Latitude E7440 som du har beskrivelse av på din profil? Denne virker i så fall noe dyr da (15000kr).

Ja, det stemmer. Joda, laptoper i denne klassen er dyre. Men man får det man betaler for. God byggekvalitet, gode komponenter og en kjempegod service når man trenger det. Er man avhengig av PC i jobb eller i studier er det gjerne sånt man ønsker.

 

Edit: den PCen jeg har får man ikke kjøpt uten 3 års next business day on-site. Helst velger man ProSupport (hvis det er Dell, da kan man feilmelde 24/7). Og i tilfelle problemer tar de ansvar og følger opp slik at problemet løses.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Gjelder det Dell Latitude E7440 som du har beskrivelse av på din profil? Denne virker i så fall noe dyr da (15000kr).

Ja, det stemmer. Joda, laptoper i denne klassen er dyre. Men man får det man betaler for. God byggekvalitet, gode komponenter og en kjempegod service når man trenger det. Er man avhengig av PC i jobb eller i studier er det gjerne sånt man ønsker.

 

Edit: den PCen jeg har får man ikke kjøpt uten 3 års next business day on-site. Helst velger man ProSupport (hvis det er Dell, da kan man feilmelde 24/7). Og i tilfelle problemer tar de ansvar og følger opp slik at problemet løses.

 

 

Det er vel og bra med god kvalitet, men prisen er som sagt for høy for disse maskinene. 10000 kr er maksium jeg kan bruke på dette, helst noe mindre. Utvidet serviceavtale er ikke noe jeg har mye bruk for da jeg stort sett løser tekniske problemer selv. Takk for forslag!  :)

Lenke til kommentar

Bruker selv en Yoga 2 til lignende bruk. Kan virkelig anbefales. Ser Elkjøp har fra 7495 til 9995 avhengig av prosessor. Alle har 8gb ram, fullhd IPS skjerm og 256 GB ssd. Er det ikke krise med pengene ville jeg ha gått for i7-varianten til 9995. Evt har HP spectre X360 fått veldig god kritikk, ser på prisjakt at enkleste modell koster en tusenlapp mer enn din maksgrense. Bedre trackpad må du på Macbook Pro for å finne. 

 

Ser forresten at Yoga 3 har kommet, denne har 14" skjerm i stedet for 13,3". Min erfaring med Lenovo er at det er maskiner av høy kvalitet!

 

Du kan også velge å gå for ytelse i stedet for portabilitet og gå for en maskin som prioriterer ren kraft. Da har du ofte batteritid på 3-4 timer og vekt på 2,5-3kg. Men for 10k klarer du å få en mye kraftigere maskin med godt grafikkort og solid prosessorkraft http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE59444875/lenovo-y50-70-15-6-barbar-gaming-pc

 

En slags mellomting finner du her; http://www.prisjakt.no/product.php?p=2855070

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel og bra med god kvalitet, men prisen er som sagt for høy for disse maskinene. 10000 kr er maksium jeg kan bruke på dette, helst noe mindre. Utvidet serviceavtale er ikke noe jeg har mye bruk for da jeg stort sett løser tekniske problemer selv. Takk for forslag!  :)

Hva serviceavtale angår, jeg er selv ganske fingernem når det kommer til datamaskiner. Men hvis noe går istykker, og det kan det gjøre med hva som helst, er det veldig greit å ha en slik avtale der en servicetekniker kommer neste virkedag og løser problemet. Denne personen har også med seg deler som er garantert å fungere. Men hvis du synes prisen er for høy, så er det en helt ærlig sak. Det er i hvert fall solide maskiner det her er snakk om, toppklasse, og når servicen er veldig bra i tillegg, så er det verdt pengene. Særlig når jeg faktisk er avhengig av at ting fungerer til enhver tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...