Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Audi A4, for mye motorolje


skidd

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Oljelampen begynte og lyse idag, så jeg sjekket hvor mye der var igjen, og fylte deretter, etter litt kjøring så begynte det å blinke en rød lampeolje, som da indikerte for lavt oljetrykk eller hva det nå heter.

 

så dum så jeg var så sto jeg i bakke når jeg sjekket oljenivået (lampen lyste på flat bakke når jeg kjørte)

 

prøvde å komme meg hjem slik jeg kunne parkere bilen og fikse feilen (tømme oljen), men på vei hjem måtte jeg bare parkere da det kom en rar lyd når jeg gasset. tenkte jeg skulle prøve og tømme all motorolje i morgen og så fylle på anbefalt nivå.

 

Tenkte bare jeg skulle høre om noen hadde noen tips da jeg håper det ikke har skjedd større skade siden den lyden kom.

 

Det er en Audi A4 1.8T 2003 8E 163Hk.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det en rød oljelampe? Da kan det allerede være for sent. Den indikerer lavt oljetrykk, som igjen (som regel) betyr ingen olje. Da tar det ikke lange tiden (minutter/sekunder) før motoren kan ha fått varig, alvorlig skade.

 

Var det en oransje lampe så er det bare en nivåadvarsel. Ofte er det 1 liter fra min (advarsel) til fullt.

 

Har du vanlig peilepinne skal det holde å tappe/fylle til du har nivå mellom min og maks. (Motoren av, bilen på plant underlag).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Var det en rød oljelampe? Da kan det allerede være for sent. Den indikerer lavt oljetrykk, som igjen (som regel) betyr ingen olje. Da tar det ikke lange tiden (minutter/sekunder) før motoren kan ha fått varig, alvorlig skade.

 

Var det en oransje lampe så er det bare en nivåadvarsel. Ofte er det 1 liter fra min (advarsel) til fullt.

 

Har du vanlig peilepinne skal det holde å tappe/fylle til du har nivå mellom min og maks. (Motoren av, bilen på plant underlag).

Den var rød ja, det var først oransj, så etterfylte jeg,så ble det rød, sjekket oljen igjen og da var der over maks grensen på peilepinnen

 

Går det and å da tømme den for olje også fylle på nytt og starte motoren for og sjekke om ting funker eller har du en annen anbefaling?

Endret av skidd
Lenke til kommentar

Du må tømme. Men du trenger ikke tømme alt. Bare nok til at du kommer ned på, eller under maks-merket. Og over min-merket seff. :p Når du vet du har riktig nivå kan du starte og sjekke om alt er i orden. Hold øyet med nivået framover. Og hvis oljelampa fortsetter å lyse må du stoppe med en gang og få motoren sjekket. Evt. tauet til verksted.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Burde fint holde å løsne litt på tappeskruen og tappe til den er under max. Dersom du opplever ulyder etter tapping, kan motoren ha tatt skade, desverre.

 

Husk å la den stå i noen minutter etter tapping / fylling, slik at all oljen ligger der den skal være i motoren når du peiler. 

Lenke til kommentar

Du må tømme. Men du trenger ikke tømme alt. Bare nok til at du kommer ned på, eller under maks-merket. Og over min-merket seff. :p Når du vet du har riktig nivå kan du starte og sjekke om alt er i orden. Hold øyet med nivået framover. Og hvis oljelampa fortsetter å lyse må du stoppe med en gang og få motoren sjekket. Evt. tauet til verksted.

Tusen takk for god hjelp, skal holde øynene mer åpne i fremtiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...