Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avbryte leiekontrakt


MesterDefoe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skrev en leiekontrakt for 5 dager siden. Jeg har ikke betalt leie for den første måneden enda og jeg har heller ikke betalt depositum enda. Det står at leiekontrakten har varighet på 6 mnd, men det står ingenting om oppsigelse i leieperioden. Er det mulig for meg å si opp kontrakten før det har gått 14 dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når oppsigelse ikke er spesifikt avtalt så gjelder husleielovens oppsigelsesfrister:

 

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Lenke til kommentar

Hvis du uansett ikke skal ha boligen bør du snarest informere utleier. Si at du bryter avtalen, ikke vil betale leie eller depositum og at han må leie ut til noen andre.

 

Du risikerer da å måtte betale erstatning for leie ut oppsigelsestiden, samt ekstrautgifter utleier får på grunn av ditt avtalebrudd. Men utleier har etter min mening en plikt til å forsøke å leie ut til andre, og hvis han finner en ny leier (til samme pris) slipper du å betale leie fra det tidspunktet ny leier flytter inn. 

 

Du kan også prøve å finne en ny leier selv, for å hjelpe utleier eller i verste fall som "framleie".

 

 

(Utfordringen er å formidle situasjonen til utleier uten at han blir skikkelig sur og går inn for å "ta deg".)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...