Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor vil ikke legen henvise meg? Tinnitus?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

19år gammel her. Jeg forstår ikke hvorfor legen ikke vil henvise meg. Har vibrasjon/during i det ene øret og sus i det andre i 3.5 måneder. Jeg er ikke helt sikker på om det er musikk dette dreier seg om, fordi dagen jeg fikk dette hørte jeg ikke på noe musikk, men jeg konsentrerte meg veldig dypt hvor jeg gjorde noen nøtter/dvs matte spørsmål. Når jeg kom hjem og skulle til å legge meg, trodde jeg det var muskelsammentrekninger, men det var der dagen etterpå og.  Jeg hører vanlgivis på musikk på vei til skolen og sånt.

 

Men nå har jeg vært hos legen 3 jævla ganger. Jeg har pollen allergi, og han skylder på at jeg kanskje skal vente litt, og se om det går over pga allergien. Det at han synes tre måneder ikke er nok. Noen ganger har jeg også følt inni hodet at bakken beveger seg opp og ned, både på jobb og hjemme. 

 

Om morningen føles det ut som om jeg hører inn i et skjell. 

Hvorfor er dette tabubelagt hos leger? (har kun gått til denne legen)



Anonymous poster hash: bdf1b...3d7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble akkurat henvist til en spesialist på dette sjøl. Har hatt øresus i et par uker nå, som dukket opp noe i etterkant av en Foo Fighters konsert.

 

Slik jeg forstår det så skjer dette relativt ofte, og som regel så går det over av seg selv ettersom hjernen lærer seg til å tune ut suset.

 

Selvfølgelig, dette skjer ikke alltid, og det er lite å gjøre med når det først sitter... (tror jeg - jeg har ingen personlig kompetanse innenfor medisin.)

Lenke til kommentar

Les dette dokumentet så forstår du hvorfor det er så "tabubelagt" blant leger:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=567632

 

 

En god del leger har hen misforståelse, og en tafatthet i forhold til de pasientene som lider av tinnitus. Du kan møte dette selv hos ØNH-leger, tro det eller ei. Jeg har møtt flere slike tafatte ØNH-leger.

 

Dette er en type lidelse som burde behandles som akutte tilfeller. Men, ofte så tyr leger til det motsatte, og det er å skygge unna å prate for mye om det. Dette er en grunnleggende feil holdning, og er et tegn på at legen ikke har nødvendig utdannelse som allmennlege. Eller at legen ikke har oppdatert seg.

 

Du kan jo slenge rapporten i hode på legen din, og si at han bør skjerpe seg og få etterutdannet seg. Da vil nok forholdet dere har som pasient og lege bli noe stramt.

 

1. Du kan ty til en lettvint løsning og bytte lege

2. Du kan besøke en privatpraktiserende lege og betale for å få en henvisning til ØNH, og be om å få komme på mestringskurs, som ØNH-lege videre vil kunne henvise til

 

3. Du kan ta saken litt i egne hender, og innse at svært få leger virkelig kan så mye om tinnitus, og ta den tunge veien det er å bli kjent med temaet selv.

4. Du kan melde deg inn i HLF, og komme i kontakt med folk som kan noe om tinnitus.

5. Eventuellt

 

Håper du får glede av informasjonen.

 

Grunnen til at fastlegene ofte tyr til å skygge banen for temaet tinnitus, er at de tror de skal unngå temaet for en hver pris. Men, de bør egentlig ta temaet på alvor, og prate ut om det. Så kan man etterpå tone ned praten om det siden. Det gjør bare vondt værre å la pasienten gå og slite med tankene på egenhånd.

 

F.eks. dersom du om litt skulle komme i kontakt med likesinnede tinnituspasienter, så vil det å prate litt om tema være bra. Men, å snakke om dette alt for ofte kan virke inn svært negativt på deg. Sånn sett så velger leger gjerne å la være å prate om det, og det blir også feil. Man har behov for å vite mer informasjon. Man har behov for å føle at det kanskje finnes et håp om en bedre framtid. Dette er grunnleggende ting fastlegene burde vite om tinnituspasienter.

 

Noen har f.eks. god hjelp i en tinnitusmaskerer, mens andre som prøver det legger det i skuffen og aldri bruker det igjen. Noen har god hjelp i en utredning av nakke, kjeve, tannstilling. Andre har kanskje behov for en mindre stressende hverdag. Noen få har kanskje glede av antidepressiva, selv om det ikke finnes en quick-fix pille for tinnitus i utgangspunktet, så kan det å heve sin generelle almenntilstand virke svært positivt inn på lang sikt.

 

Kanskje det er å begynne fysisk aktivitet som er tingen for deg, hvem vet slikt før de har prøvd? Det finnes hundrevis av andre ting man kan prøve ut. Det kan koste tid og penger, men er sikkert verdt det om man skulle være heldig å komme i mål. Ingen tinnituspasienter er helt like hverandre.



Anonymous poster hash: 34513...431
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...