Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen starter, men ingenting skjer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg sette i stad PCen i kvilemodus. Då eg kom tilbake og skrudde den på igjen, hørte eg viftene og harddisken begynne å surre, men ingenting skjedde på skjermen (svart). Aktivitets-lampa for harddisken lyser konstant og viftene på skjermkortet surrer på max hastigheit.

 

PCen er sjølvbygd og omtrent 5 år gammal. Skjemkortet er 3 år, sidan forrige gjekk i stykker. Skjermkortet er AMD HD 5850. Har ikkje hatt problemer dei siste åra.

Det eg har gjort:

1. Sjekka at alle kontakter står skikkelig i, både på inn- og utsida.

2. Resatt BIOS/CMOS (knapp på baksida av kabinettet inn på hovudkortet)
3. Tatt ut og sett inn igjen skjermkortet.

Då eg tok ut og sette inn igjen skjermkortet starta maskina som normalt, fram til feilmelding mens windows-logoen stod og lasta. Det var ein blåskjerm med noko tekst som sa page system error. Maskina restarta automatisk nokre gonger med stadig ny blåskjerm "maskinen støtte på en feil" gong på gong. 

Eg skrudde maskina av, og så på igjen. Då kom den tilbake til den opprinnelige feilen med svart skjerm, GPU-viftene på max og HDD-lampa lysande konstant.

Er det sannsynleg at det er skjermkortet mitt som har tatt kvelden? I går såg eg nokre snodige fordreiningar i bildet under spilling, men det vart borte og eg tenkte ikkje meir på det. Har ikkje merka andre symptom på feil på pcen. 

Endret av Sp1ke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags CPU/HK har du (altså har du integrert grafikk du kan kjøre på) for å teste?

 

Høres ut som skjermkortet ja - Vært borti døde(nde) skjermkort før hvor viftene bare går på max turtall.

MSI7380 og intel Q6600, så har ikkje integrert skjermkort å teste med. Har ikkje lett tilgang reserve-skjermkort å teste med heller :/

Lenke til kommentar

Kjøp et nytt et da - hvis det viser seg at det ikke er skjermkortet sender du det i retur på angrerett. Koster deg porto'n ... Men pass på å spare på all orginalemballasje og pakk forsiktig opp.

 

Evt bare kjøp noe billig ræl og behold det. Veldig kjekt med ekstra alt av utstyr, i test-sammenheng :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Blåskjermen eg fekk var page_fault_in_nonpaged_area. Eg lasta ned ultimate boot cd og diagnostiserte PCen. Begynte å lure når skjermkort-minnet bestod testen. Kjørte test på resten av pcen og den fann feil på minnet - og etter litt prøving og feiling fann eg at den eine RAM-brikka var kilda til alle problemene.

Takk for innspel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...