Gå til innhold

Utdanning: Lønn og jobbmuligheter.


phykix

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal studere videre på universitetet til høsten, men klarer ikke helt å finne lønnsstatistikk for linjene jeg har søkt på. Jeg har også vanskelig for å finne noe om jobbmulighetene etter studiene.

Jeg har søkt på mange studier. Blant annet Medisin og følgende siv.ing-studier: Datateknologi, kybernetikk og robotikk, materialteknologi, fysikk og matematikk, energi og miljø og prod.utv./produksjon.

Problemet mitt er at jeg i det siste har lest om at en del av studiene har ganske dårlig lønn til å være en master, og usikkerheten i oljebransjen for øyeblikket ligger jo også der. 

Leste også at det er vanskelig å få seg jobb som lege og turnusplasser er ettertraktet pga. alle legene som utdannes i utlandet. På grunn av dette var den gjennomsnittlige alderen for fast arbeid over 40 år.

På grunn av alt dette er jeg svært usikker på hva jeg skal velge (altså prioritere høyest på samordna opptak).
 

Er det noen som har mer informasjon om lønn og jobb i de forskjellige jobbene? Kanskje noen har personlig erfaring? :)

Takker for alle svar og innspill!

 

PS: Jeg synes altså alle disse linjene er interessante, og dette gjør valget bare vanskeligere. Derfor går lønn og jobb inn i ligningen (for det er jo viktig å ha noe å arbeide med og leve av senere i livet også).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbsøking må drives av noe du har interesse for, ikke høyest mulig lønn. Du får aldri høy lønn om du ikke har interesse for faget.

Jeg innser dette, og som jeg skrev i det lille PSet nederst i tråden, har jeg interesse for alle disse linjene. Det er ikke uten grunn at de alle er realfag for eksempel. :) Jeg liker fysikk, kjemi, mennesker, medisin, data, teknologi, osv.

 

Edit: Innser at det er et luksusproblem, men et problem likevel.

Endret av phykix
Lenke til kommentar

Det er nærmest umulig å si noe om lønnsnivået for jobber innen mange av de linjene du nevner. En utdanning innen fysikk og/eller matematikk kan kvalifisere deg til mange forskjellige jobber f.eks forsker, oljeindustri, lærer etc, som alle ligger på vidt forskjelligelønnsnivå. 

Når det gjelder medisin, så varierer lønnen også ganske mye. Det kommer an på om du er ansatt av staten (jobber på sykehus), eller om du er privat lege. Når det gjelder problem med å få jobb, vet jeg ikke så mye om. Men min bror fikk fast jobb hos et sykehus rett etter endt utdannelse i Ungarn. 

Endret av spankytank
Lenke til kommentar

[...]

Jeg har søkt på mange studier. Blant annet Medisin og følgende siv.ing-studier: Datateknologi, kybernetikk og robotikk, materialteknologi, fysikk og matematikk, energi og miljø og prod.utv./produksjon.

 

Problemet mitt er at jeg i det siste har lest om at en del av studiene har ganske dårlig lønn til å være en master, og usikkerheten i oljebransjen for øyeblikket ligger jo også der. 

 

 

Leste også at det er vanskelig å få seg jobb som lege og turnusplasser er ettertraktet pga. alle legene som utdannes i utlandet. På grunn av dette var den gjennomsnittlige alderen for fast arbeid over 40 år.

På grunn av alt dette er jeg svært usikker på hva jeg skal velge (altså prioritere høyest på samordna opptak).

[...]

Hvor har du lest disse tingene? Lønnen man får vil avhenge sterkt av hvilken jobb man får, som spankytank påpeker. Det er en dårlig idé å forsøke å si noe altfor generelt om lønnsnivået hos de ulike studiene du ramser opp; en siv.ing ute i jobb er ikke en A4-ansatt. Jeg har store vansker for å tro at nyutdannede siv.inger tjener dårlig sammenliknet med andre nyutdannede masterstudenter. Kanskje du har misforstått noe her? Lønn avhenger tross alt ikke bare av utdannelse, og flere siv.inger kan glede seg over å få jobbtilbud allerede før fullført utdannelse, og da er det jo klart at konkurranse vil legge press på ulike lønninger.

Det er dessuten lite grunnlag i å spekulere i hvorvidt nedgangstidene i oljebransjen vil påvirke nyutdannedes arbeidsmarked om >5 år. 

 

Mitt råd til deg er å ikke la en eller annen ymse avisartikkel bestemme ditt valg av studie. Velger du en siv.ing-linje er det viktigste at du tenker over hvilke fagområder du er aller mest interessert i og kan tenke deg å jobbe med. Her kan du også trøste deg med at det ikke skader å velge feil, ettersom bytting på tvers av siv.ing-linjene gjøres av et ~3-sifret antall studenter hvert år. Det er ikke jobbmarkedet som kommer til å være din viktigste motivasjon når du står opp til forelesning eller leser til eksamen. Ditt vanskeligste valg fremover står mellom om du skal velge siv.ing eller medisin. Jeg var selv i den situasjonen for et par år siden. Da stilte jeg meg selv følgende spørsmål:

- Kan jeg tenke meg å jobbe som lege i all overskuelig fremtid? (ikke at man MÅ bli lege seff, men u see my point)

- Hvor gira er jeg på å bli forsker, og hvor gira er jeg på (teknologisk) innovasjon?

- På medisin har man ikke noe matte, men (antageligvis) exphil og latin første semester. Hvor attraktive virker de ulike emnene/fagene på de ulike studiene? Dette spørsmålet kan bli ganske viktig, da det ofte er fagplanen som utgjør en utløsende faktor til hvorfor noen revurderer og ønsker å bytte studie. Jeg kjenner både folk som har byttet fra medisin til MTNANO og omvendt. 

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...