Mr_Spock Skrevet 24. mai 2015 Skrevet 24. mai 2015 Monterte stereo i Focusen i 2012, valgte da å bruke Pioneer DEH-80PRS som spiller. Mest for at jeg ville prøve aktiv deling. Kort fortalt så sender spilleren ut separate signaler i alle kanaler, i dette tilfelle 6 (3+3) og lar deg bestemme hvilket frekvensområde de skal jobbe i. Man bruker altså ikke de passive delefilterne som følger med i frontsettet. Dette gir meget store muligheter for å tilpasse og justere lyden - med tanke på utstyret som benyttes, plasseringen, lytteposisjon og bilens lydegenskaper. For 80PRS innebærer dette å kunne velge fase for hver kanal, frekvensområde, brattheten på delefrekvensene og nivå på hver kanal. I tillegg har man tidskompensasjon - stille avstand til hvert element. For en stund siden skaffet jeg meg MiniDSP sin målemic UMIK-1: http://www.avshop.no/minidsp-UMIK-1-USB-kalibrert-malemikrofon/cat-p/c0/p10516898 Denne brukes for eksempel med gratis-programmet REW. Kopler mikrofoen til en bærbar pc - med lyd inn på aux-inngangen på 80PRS. Så kjører man frekvenssveip og ser direkte på målekurven om det er topper eller dipper man gjerne ikke vil ha. Man kan bruke eq til å fikse en del - men det er mer ønskelig å bruke justering av fase, delefrekvenser, bratthet osv. Det fine er at man kan jobbe inne i justeringsmenyene på 80PRS, kjøre frekvenssveip og se endringen med en gang. I starten kjørte jeg auto-oppsett og lot automatikken justere inn det meste, brukbar lyd. Så leste jeg gjennom alle databladene til høytalerne og justerte manuelt inn alle parametere - la også inn korrekt avstand til alle høytalere - det ble bedre. Men nå tenkte jeg å gå skikkelig grundig til verks. Begynte i går med å flytte rundt subben i alle mulige plasseringer - målte hver gang - bare for å finne ut at den var best plassert til å begynne med, hehe. Videre tenkte jeg å teste ut å kjøre noen av kanalene ut av fase - mellomtonene - for bedre tilpasning. Teste ut lik delefrekvens mellom to kanaler - eller ha et mellomrom? Og teste ut forskjellig bratthet på delefrekvensene. og videre teste ut frekvensområdet hvert element klarer å jobbe uanstrengt i. Det fine er jo at man samtidig kan se resultatet, samtidig som man også bruker ørene. Er ikke særlig dreven i dette - så det hadde vært interessant med innspill. For andre som er interessert i SQ i bilen - så koster 80PRS i dag rundt kr 2,5k.
rillto Skrevet 24. mai 2015 Skrevet 24. mai 2015 (endret) Problemet med slike annlegg er at man alltid kan justere mer! Har selv hatt Pioneer ODR og justeringsmulighetene var uendelige. Det første du må sjekke er om delefilterne til høyttalerne dine inneholder kretser for lydjustering. Enkelte høyttalere kan ikke brukes til aktiv deling da de er avhengige av filterets tonale justering for å gi bra lyd. Uten filteret låter de rett og slett helt ræva uansett deling. Du må også huske på at delingens kutt påvirker fasen slik at 12db og 36 db deling gir motsatt fase. 6 db og 18 db gir bare en kvart faseforskyvning og er umulige å få helt korrekte. Da må man rett og slett la fasen være normal eller prøve å snu den for å se hva som lyder best. I utgangspunktet bør du starte med 12db deling mellom diskant og mellomtone og sub. Mellomtonen må da ha motsatt fase ( negativ) av de to andre. Blir det for lite sammenheng mellom diskanten og mellomtonen bør du bruke 6 db deling der og hvis overgangen fra sub til mellomtone blir grøtete bør du bruke 24 db til subben og i begge tilfellene justere fasen. Det kan også hende at du må ha mellomrom mellom delefrekvensen mellom sub og mellomtone slik at mellomtonen kutter ved 100 hertz og subben ved 80 hertz hvis overgangen er spesielt vanskelig. Autokalibrering gjør ofte dette for å kunne beholde fasen riktig uten å få en topp i frekvensgangen. Dette krever mye tolmodighet, gode kunnskaper om lyd og god forståelse av hva måleresultatene forteller deg. Når du endelig er ferdig blir lyden utrolig korrekt og etter min oppfattelse en smule kjedelig. Vær obs på at enkelte slike filtere snur fasen automatisk ved 12 db og 36 db mens på andre må du skifte fase selv. Jeg kjenner ikke din spiller så jeg vet ikke hva den gjør. Husk også at kvass diskant like ofte skyldes for lav mellomtone og for stort fall under området øret oppfatter som påtrengende. Så først må du legge inn korrekt avstand til høyttalerne, så må du få alle overgangene skikkelig og så finjustere frekvensgangen med equaliseren. Det er tidkrevende men lærerikt. Lykke til Endret 24. mai 2015 av rillto
Mr_Spock Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Skrevet 24. mai 2015 Takk for innspill. Litt usikker på hva du mener med at delefiltrene inneholder kretser for lydjustering? Det gjør nok mitt sett, kan velge økning og senkning på delefilteret til tweeterne. Uansett høres det ikke dårligere ut med de originale delefiltrene slik det er i dag - heller bedre. Nå har jeg heller ikke anbefalt plassering av tweetere og woofere - som er tett ved siden av hverandre på samme axis. Jeg har wooferen nederst i døren og tweeteren mot fører på dørstolpen/innsiden av speilet. Fint du skriver litt om bratthet - og mellomrom - skal teste ut en del forskjellig der. Er enig i at en korrekt så jevn som mulig lydkurve høres kjedelig ut. Men skal få til det - fjerne så mye grums som mulig - for å få frem dynamikken, soundstage og detaljer. Så kjører jeg på med eq for å få lyden slik jeg vil ha den.
Mr_Spock Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Skrevet 24. mai 2015 Oversikt over anlegget: Plassering frontsett: Plassering av sub:
Mr_Spock Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Skrevet 24. mai 2015 Satt litt i bilen og analysert og justerte litt. Synes det ble ganske så bra med delefrekvenser og bratthet - et mellomrom mellom delfrekvenser ser ut som fungerer best - for både diskanter og sub. Så tok jeg en runde med suben - her viste analyseprogrammet en skikkelig dipp rundt 80Hz og et par store topper under dette. Her hjalp det ingen ting med å flytte delefrekvenser eller bratthet. Det er bilen og plasseringen som gjør dette. Dempet toppene og økte nivået noe - det resulterte i en skikkelig forbedring, for et trykk
cossiemk1 Skrevet 25. mai 2015 Skrevet 25. mai 2015 Du kan hente endel på skikkelig kasse til suben din, den du har er neppe optimal Selv er jeg av oldschool generasjonen, og foretrekker å bruke delefilterene i forsterkerene, fremfor de i spilleren
rillto Skrevet 25. mai 2015 Skrevet 25. mai 2015 Takk for innspill. Litt usikker på hva du mener med at delefiltrene inneholder kretser for lydjustering? Det gjør nok mitt sett, kan velge økning og senkning på delefilteret til tweeterne. Uansett høres det ikke dårligere ut med de originale delefiltrene slik det er i dag - heller bedre. Nå har jeg heller ikke anbefalt plassering av tweetere og woofere - som er tett ved siden av hverandre på samme axis. Jeg har wooferen nederst i døren og tweeteren mot fører på dørstolpen/innsiden av speilet. Fint du skriver litt om bratthet - og mellomrom - skal teste ut en del forskjellig der. Er enig i at en korrekt så jevn som mulig lydkurve høres kjedelig ut. Men skal få til det - fjerne så mye grums som mulig - for å få frem dynamikken, soundstage og detaljer. Så kjører jeg på med eq for å få lyden slik jeg vil ha den. Boston Aqustics sine høyttalere som ble solgt på hifi klubben på 90 tallet og Biltema på 2000 tallet har en motstand i delefilteret som endrer frekvensgangen på mellomtonens øvre del slik at lydbildet ble roligere og overgangen mellom diskant og mellomtone ble roligere. Uten orginalfilteret var lyden i disse høyttalerne kvass og dårlig. Med filteret var lyden myk og detaljert. Det var forklart i bruksanvisningen at filteret måtte brukes for å gi riktig lyd. Slike sett er skjeldne men det gjorde dem ubrukelige med aktiv deling og tidskompensasjon. Filteret inneholdt altså mer enn kun en nivå regulering slik som du beskriver.
rillto Skrevet 25. mai 2015 Skrevet 25. mai 2015 Satt litt i bilen og analysert og justerte litt. Synes det ble ganske så bra med delefrekvenser og bratthet - et mellomrom mellom delfrekvenser ser ut som fungerer best - for både diskanter og sub. Så tok jeg en runde med suben - her viste analyseprogrammet en skikkelig dipp rundt 80Hz og et par store topper under dette. Her hjalp det ingen ting med å flytte delefrekvenser eller bratthet. Det er bilen og plasseringen som gjør dette. Dempet toppene og økte nivået noe - det resulterte i en skikkelig forbedring, for et trykk Dippen rundt 80 hertz kalles på fagspråket for "luksusdippen" og er typisk for dyre tyske biler pga all skumgummien som brukes til lyddemping. Eneste løsning rundt den er akkurat hva du gjorde. Mange sliter med dette fordi de er opptatt av max bass og ikke er villige til å dempe topper, men prøver i stedet desperat å få resten til å ligge på samme nivå eller høyere enn toppene i bass området. Lyden blir da ofte tykk og grøtete.
Mr_Spock Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Skrevet 25. mai 2015 (endret) Du kan hente endel på skikkelig kasse til suben din, den du har er neppe optimal Selv er jeg av oldschool generasjonen, og foretrekker å bruke delefilterene i forsterkerene, fremfor de i spilleren Føler egentlig at bassresponsen er det beste med hele anlegget, Infinityene overrasker positivt - selv i den forholdsvis enkle kassen. Tror heller at frontsettet kunne gitt en større forbedring ved oppgradering. Men absolutt noe å tenke på. Liker veldig godt å ha muligheten til å justere elementene individuelt. Det passive delefilteret er jo egentlig satt opp i en tenkt perfekt montasje. Men alle biler er forskjellige. Den kanskje største bedringen har jeg fått med muligheten til å sette egen avstand til hvert element - bredden, dybde og detaljer ble mye bedre. Blir jo ganske ego - alt er selvsagt satt opp til mine ører i førerstolen Endret 25. mai 2015 av Mr_Spock
Mr_Spock Skrevet 25. mai 2015 Forfatter Skrevet 25. mai 2015 Satt litt i bilen og analysert og justerte litt. Synes det ble ganske så bra med delefrekvenser og bratthet - et mellomrom mellom delfrekvenser ser ut som fungerer best - for både diskanter og sub. Så tok jeg en runde med suben - her viste analyseprogrammet en skikkelig dipp rundt 80Hz og et par store topper under dette. Her hjalp det ingen ting med å flytte delefrekvenser eller bratthet. Det er bilen og plasseringen som gjør dette. Dempet toppene og økte nivået noe - det resulterte i en skikkelig forbedring, for et trykk Dippen rundt 80 hertz kalles på fagspråket for "luksusdippen" og er typisk for dyre tyske biler pga all skumgummien som brukes til lyddemping. Eneste løsning rundt den er akkurat hva du gjorde. Mange sliter med dette fordi de er opptatt av max bass og ikke er villige til å dempe topper, men prøver i stedet desperat å få resten til å ligge på samme nivå eller høyere enn toppene i bass området. Lyden blir da ofte tykk og grøtete. Passer fint å ha en luksus-dipp i Focusen hehe. Bilen er veldig godt dempet - er vel rundt 50kg dempematter og rundt 10kg dempemasse under bilen. Godt å få en forklaring. Denne dippen synes like godt på frontsettet alene, suben alene og begge samtidig - fra alle posisjoner inne i bilen. Da bare fortsetter jeg med den fremgangsmåten jeg allerede bruker. Synes egentlig nå at jeg har fått det til ganske brukbart med delefrekvensene - har ingen utfasing i bassområdet og det er veldig detaljert, klart og dynamisk. Skal begynne å finjustere eq - da mest i bassområdet. Føler at det ikke er særlig vits i å bruke dette måleprogrammet så veldig høyt i frekvens - for da betyr det mest i hvilken retning jeg holder mikrofonen - da får jeg bruke kun ørene.
rillto Skrevet 25. mai 2015 Skrevet 25. mai 2015 Satt litt i bilen og analysert og justerte litt. Synes det ble ganske så bra med delefrekvenser og bratthet - et mellomrom mellom delfrekvenser ser ut som fungerer best - for både diskanter og sub. Så tok jeg en runde med suben - her viste analyseprogrammet en skikkelig dipp rundt 80Hz og et par store topper under dette. Her hjalp det ingen ting med å flytte delefrekvenser eller bratthet. Det er bilen og plasseringen som gjør dette. Dempet toppene og økte nivået noe - det resulterte i en skikkelig forbedring, for et trykk Dippen rundt 80 hertz kalles på fagspråket for "luksusdippen" og er typisk for dyre tyske biler pga all skumgummien som brukes til lyddemping. Eneste løsning rundt den er akkurat hva du gjorde. Mange sliter med dette fordi de er opptatt av max bass og ikke er villige til å dempe topper, men prøver i stedet desperat å få resten til å ligge på samme nivå eller høyere enn toppene i bass området. Lyden blir da ofte tykk og grøtete. Passer fint å ha en luksus-dipp i Focusen hehe. Bilen er veldig godt dempet - er vel rundt 50kg dempematter og rundt 10kg dempemasse under bilen. Godt å få en forklaring. Denne dippen synes like godt på frontsettet alene, suben alene og begge samtidig - fra alle posisjoner inne i bilen. Da bare fortsetter jeg med den fremgangsmåten jeg allerede bruker. Synes egentlig nå at jeg har fått det til ganske brukbart med delefrekvensene - har ingen utfasing i bassområdet og det er veldig detaljert, klart og dynamisk. Skal begynne å finjustere eq - da mest i bassområdet. Føler at det ikke er særlig vits i å bruke dette måleprogrammet så veldig høyt i frekvens - for da betyr det mest i hvilken retning jeg holder mikrofonen - da får jeg bruke kun ørene. Det er nok riktig det. Det er nemlig en grunn til at equalizere med 16 bånd bare bruker 5 av dem i diskant området. Overgangen mellom bass og mellomtone er viktigst og pga kamfilter effekten påvirker dette også frekvensgangen i høyere områder. Har du det riktig i bunn trengs få korrigeringer i de høyere frekvensene.
Mr_Spock Skrevet 27. mai 2015 Forfatter Skrevet 27. mai 2015 Hehe, så har jeg også nå lært at man ikke skal analysere og justere lyden når bilen står i garasjen - for responsen er helt annerledes i friluft. Da får det bli en ny runde..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå