Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, er sikkert flere som har fått denne eksamen i vår. Tenkte det kunne være til hjelp for alle å dele noen tanker med hverandre under tolkningsprossessen?

 

Forberedelsesdelen:

Sett deg inn i eksistensfilosofisk tenkning. Se særlig på begrepene "valg", "frihet", "ansvar", og "autensitet". Finn minst to ulike historiske hendelser der du mener mennesker har handlet selvstendig og i tråd med egne verdier til tross for at de har utsatt seg selv for fare.

Du skal forberede deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet reiser, slik at du på eksamensdagen får vist den historie- og filosofifaglige kompetansen du har tilegnet deg i arbeidet med faget.

 

Føler det er et ganske vidt tema, og mye å sette seg inn i. Noen som har noen punkter til begrepene, eller tips til ting man bør trekke inn i oppgaven?

 

EDIT: Så nå også at det er laget en tilsvarende tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1666371

Endret av GlobalEltorro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei altså her er eksistensfilosofen Kierkegaard relevant. Han tar forsåvidt opp alle disse temaene. Han snakker om den svimlende friheten og den angsten som får oss til konfrontere eksistensen. Han mente at dette ville få til å endre vår eksistens til noe mer autentisk for våre egne verdier og holdninger. 

 

Det er også andre filosofer som er relevant her som for eksempel Freud. Denne oppgaven legger seg på det prinsippet at vi har muligheten til å leve autentisk, men hvis vi skal høre på Freud, må vi nesten sette spørsmåltegn ved dette fordi Freud sier jo at "vi ikke er herre i vårt eget hus". Dette er jo noe man kan drøfte over. 

Lenke til kommentar

Læreren vår mente at det var best å fokusere oppgaven rundt krigen og noen av de største eksistensfilosofene som Kierkegaard, De de Beauvoir og Sarte.

 

 

Personlig vil jeg ha ett større fokus på de fire begrepene (valg, frihet, ansvar og autentisitet). Jeg tenker å binde dette opp til et større antall filosofere for å vise større kompetanse. Den røde tråden vil være hvilke friheter, rettigheter og plikter vi har i samfunnet. For eksempel: før krigen hadde vi forholdsvis stor frihet. Under krigen forsvant mye av denne friheten og jeg vil vinkle det opp mot hvilke plikter vi har for å støtte vår egentlige samfunn. Vi kan ikke la oss konformere av en overmakt. Dette kan videreføres inn mot det siste innlegget om Snowden og hvordan mange samfunn har latt seg overvåke og undertrykkes. Opplysningstiden ga oss rettigheter og makt over staten, men i de siste tiårene etter den kalde krigen har denne utviklingen gått feil vei. 

 

 

I den grad folk kjenner til "1984", kan også noen av temaene i denne boka være relevant i denne oppgaven spesielt opp mot frihet, valg og ansvar. I boka lages det et nytt språk "newspeak", som skal gjøre det umulig å i det hele tatt tenke negativt om staten selv. Dette skjedde også under kommunismen - komintern - den kommunistiske internasjonalen. Dette distanserer oss fra virkeligheten og gjør oss konforme. Vi lar oss i dagens samfunn undertrykkes av vitenskapen uten å stille spørsmål til kunnskapsgrunnlaget og sannheten. 

:ermm:

Endret av Fitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tema: Frihet, handling og ansvar

 

Poster det like gjerne her og. Her er mitt notatark for hva jeg skal gjøre i dag + tanker rundt temaet. siste del, altså "på eksamen" er skrevet av læreren vår. Håper dette kan være til hjelp.

 

Tekster/Kilder:

Du skal ikke sove – Arnulf Øverland

SMS fra Gaza – Mads Gilbert

Det egoistiske genet – Richard Dawkins

Kruttrøyk – Torborg Nedreaas

+ Vedlagte tekster

 

Hendelser

Kongens nei

Motstandsbevegelsen i Norge

Franske Revolusjon

Mahatma Gandhi

Mandela

Malala

Finske vinterkrigen – Folk som frivillig deltok

Jihad-turisme

Holocaust – Personer som valgte å beskytte/gjemme jøder

Martin Luther og reformasjonen

Anders Behring Breivik

 

Mulige problemstillinger/drøftingsoppgaver

Vi stiller oss passive til problematikken rundt flyktningestrømmen i Middelhavet.

Flyktningsituasjonen i Kurdistan

Passivitet gjennom konformitet i den norske kulturen

 

Relevant teori

Kierkegaard – alt som står i boka om hans filosofi.

Nietzsche – Gudløs eksistens – mer frihet til selvutfoldelse og finne egen mening

De Beauvoir – De forskjellige mennesketypene hun beskriver – eventyreren, nihilisten osv.

Heidegger

Opplysningsprosjektet? Kan gli litt utenfor tema

Sekularisering gjennom Copernicus, Darwin og Freud – viktig for frihetsbegrepet i moderne tid, kan samtidig spore av i forhold til eksistensialisme

 

Hva jeg skal gjøre:

Lese grundig kap 3. Fokus på Kierkegaard, De Beauvoirs personer/tilstander, Nietzsches gudløse eksistens og Sartre (se nøyere på hva som er relevant) Lese spesielt på teori rundt autentisitet.

Lese meg opp på teori knyttet til «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet» - Hvilke filosofer forklarer dette? Forstå de Beauvoir, Sartre og Kierkegaard. Evt. Heidegger.

Problematisere eksistensialismen/bryte den opp: Ateistisk eksistensialisme, teistisk eksistensialisme og problematikken rundt nihilisme/nihilistisk eksistensialisme – livet er meningsløst.

Lese meg opp om motstandsbevegelsen i Norge, OG knytte den til teori!

Anders Behring Breivik – Fritt valg, står for sine verdier, tar ikke ansvar, kan heller ikke rettferdiggjøres på noen måte moralsk, muligens teoretisk? De Beauvoir – Ens frihet på bekostning av andres. Hannah Arendt – Ondskapens Banalitet? Kan dette berettiges gjennom frihetsbegrepet filosofene lanserer?

Kongens nei – Knytte det til autentisk liv, fri vilje, handlingsstyrke.
 

På eksamensdagen

Innledning:
Presenter tema og oppgaver. Problemstilling gjerne med spørsmål som jeg skal besvare/problematisere senere.

Hoveddel:
Filosofi. Historisk bakgrunn og ulike filosofer med deres teorier i forhold til frihet, valg, ansvar og autentisitet.
Historiske hendelsene – relaterer til historiske fakta knyttet til eksistensialistisk teori.
Refleksjonsdel knyttet til 1) Teori 2) egne meninger rundt eksistensialismen

Avslutning:
Oppsummer og konkluder, ikke tilføy noe nytt, men gjerne gjenfortell med nye ord/formeninger, men ikke noen annen mening.

 

Lenke til kommentar

 

Tema: Frihet, handling og ansvar

 

Poster det like gjerne her og. Her er mitt notatark for hva jeg skal gjøre i dag + tanker rundt temaet. siste del, altså "på eksamen" er skrevet av læreren vår. Håper dette kan være til hjelp.

 

Tekster/Kilder:

Du skal ikke sove – Arnulf Øverland

SMS fra Gaza – Mads Gilbert

Det egoistiske genet – Richard Dawkins

Kruttrøyk – Torborg Nedreaas

+ Vedlagte tekster

 

Hendelser

Kongens nei

Motstandsbevegelsen i Norge

Franske Revolusjon

Mahatma Gandhi

Mandela

Malala

Finske vinterkrigen – Folk som frivillig deltok

Jihad-turisme

Holocaust – Personer som valgte å beskytte/gjemme jøder

Martin Luther og reformasjonen

Anders Behring Breivik

 

Mulige problemstillinger/drøftingsoppgaver

Vi stiller oss passive til problematikken rundt flyktningestrømmen i Middelhavet.

Flyktningsituasjonen i Kurdistan

Passivitet gjennom konformitet i den norske kulturen

 

Relevant teori

Kierkegaard – alt som står i boka om hans filosofi.

Nietzsche – Gudløs eksistens – mer frihet til selvutfoldelse og finne egen mening

De Beauvoir – De forskjellige mennesketypene hun beskriver – eventyreren, nihilisten osv.

Heidegger

Opplysningsprosjektet? Kan gli litt utenfor tema

Sekularisering gjennom Copernicus, Darwin og Freud – viktig for frihetsbegrepet i moderne tid, kan samtidig spore av i forhold til eksistensialisme

 

Hva jeg skal gjøre:

Lese grundig kap 3. Fokus på Kierkegaard, De Beauvoirs personer/tilstander, Nietzsches gudløse eksistens og Sartre (se nøyere på hva som er relevant) Lese spesielt på teori rundt autentisitet.

Lese meg opp på teori knyttet til «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet» - Hvilke filosofer forklarer dette? Forstå de Beauvoir, Sartre og Kierkegaard. Evt. Heidegger.

Problematisere eksistensialismen/bryte den opp: Ateistisk eksistensialisme, teistisk eksistensialisme og problematikken rundt nihilisme/nihilistisk eksistensialisme – livet er meningsløst.

Lese meg opp om motstandsbevegelsen i Norge, OG knytte den til teori!

Anders Behring Breivik – Fritt valg, står for sine verdier, tar ikke ansvar, kan heller ikke rettferdiggjøres på noen måte moralsk, muligens teoretisk? De Beauvoir – Ens frihet på bekostning av andres. Hannah Arendt – Ondskapens Banalitet? Kan dette berettiges gjennom frihetsbegrepet filosofene lanserer?

Kongens nei – Knytte det til autentisk liv, fri vilje, handlingsstyrke.

 

På eksamensdagen

Innledning:

Presenter tema og oppgaver. Problemstilling gjerne med spørsmål som jeg skal besvare/problematisere senere.

Hoveddel:

Filosofi. Historisk bakgrunn og ulike filosofer med deres teorier i forhold til frihet, valg, ansvar og autentisitet.

Historiske hendelsene – relaterer til historiske fakta knyttet til eksistensialistisk teori.

Refleksjonsdel knyttet til 1) Teori 2) egne meninger rundt eksistensialismen

Avslutning:

Oppsummer og konkluder, ikke tilføy noe nytt, men gjerne gjenfortell med nye ord/formeninger, men ikke noen annen mening.

 

 

Hvordan tenker du å trekke inn Anders Behring Breivik her? Meget interessant idé, skulle likt å høre mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tema: Frihet, handling og ansvar

 

Poster det like gjerne her og. Her er mitt notatark for hva jeg skal gjøre i dag + tanker rundt temaet. siste del, altså "på eksamen" er skrevet av læreren vår. Håper dette kan være til hjelp.

 

Tekster/Kilder:

Du skal ikke sove – Arnulf Øverland

SMS fra Gaza – Mads Gilbert

Det egoistiske genet – Richard Dawkins

Kruttrøyk – Torborg Nedreaas

+ Vedlagte tekster

 

Hendelser

Kongens nei

Motstandsbevegelsen i Norge

Franske Revolusjon

Mahatma Gandhi

Mandela

Malala

Finske vinterkrigen – Folk som frivillig deltok

Jihad-turisme

Holocaust – Personer som valgte å beskytte/gjemme jøder

Martin Luther og reformasjonen

Anders Behring Breivik

 

Mulige problemstillinger/drøftingsoppgaver

Vi stiller oss passive til problematikken rundt flyktningestrømmen i Middelhavet.

Flyktningsituasjonen i Kurdistan

Passivitet gjennom konformitet i den norske kulturen

 

Relevant teori

Kierkegaard – alt som står i boka om hans filosofi.

Nietzsche – Gudløs eksistens – mer frihet til selvutfoldelse og finne egen mening

De Beauvoir – De forskjellige mennesketypene hun beskriver – eventyreren, nihilisten osv.

Heidegger

Opplysningsprosjektet? Kan gli litt utenfor tema

Sekularisering gjennom Copernicus, Darwin og Freud – viktig for frihetsbegrepet i moderne tid, kan samtidig spore av i forhold til eksistensialisme

 

Hva jeg skal gjøre:

Lese grundig kap 3. Fokus på Kierkegaard, De Beauvoirs personer/tilstander, Nietzsches gudløse eksistens og Sartre (se nøyere på hva som er relevant) Lese spesielt på teori rundt autentisitet.

Lese meg opp på teori knyttet til «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet» - Hvilke filosofer forklarer dette? Forstå de Beauvoir, Sartre og Kierkegaard. Evt. Heidegger.

Problematisere eksistensialismen/bryte den opp: Ateistisk eksistensialisme, teistisk eksistensialisme og problematikken rundt nihilisme/nihilistisk eksistensialisme – livet er meningsløst.

Lese meg opp om motstandsbevegelsen i Norge, OG knytte den til teori!

Anders Behring Breivik – Fritt valg, står for sine verdier, tar ikke ansvar, kan heller ikke rettferdiggjøres på noen måte moralsk, muligens teoretisk? De Beauvoir – Ens frihet på bekostning av andres. Hannah Arendt – Ondskapens Banalitet? Kan dette berettiges gjennom frihetsbegrepet filosofene lanserer?

Kongens nei – Knytte det til autentisk liv, fri vilje, handlingsstyrke.

 

På eksamensdagen

Innledning:

Presenter tema og oppgaver. Problemstilling gjerne med spørsmål som jeg skal besvare/problematisere senere.

Hoveddel:

Filosofi. Historisk bakgrunn og ulike filosofer med deres teorier i forhold til frihet, valg, ansvar og autentisitet.

Historiske hendelsene – relaterer til historiske fakta knyttet til eksistensialistisk teori.

Refleksjonsdel knyttet til 1) Teori 2) egne meninger rundt eksistensialismen

Avslutning:

Oppsummer og konkluder, ikke tilføy noe nytt, men gjerne gjenfortell med nye ord/formeninger, men ikke noen annen mening.

 

 

Hvordan tenker du å trekke inn Anders Behring Breivik her? Meget interessant idé, skulle likt å høre mer.

 

Selve ideen til hvordan akkurat det skal formuleres er "still in the making", for å si det slik, derimot er grovutkastet noe i denne dur:

 

Alle eksistensialistene/eksistensfilosofene har fokus på den menneskelige friheten. eksempelvis Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre og Heidegger. de Beauvoir bl.a. forklarer at det er viktig å ikke ukritisk underkaste seg autoriteter, og flere av vedleggene oppfordrer til å tenke selvstendig utenfor konformitetens og normenes/samfunnets grenser. Her reises naturlig spørsmålet: kan friheten være grenseløs? Dermed blir Breivik halvrelevant siden han brøyt både formelle og uformelle normer, stilte seg utenfor samfunnets etablerte grenser og var kritisk til både stat og systemet i Norge. Handlingene hans kan også begrunnes som resultat av menneskelig frihet, men det er problematisk å påstå

 

de Beauvoirs "det seriøse mennesket" blir også relevant med tanke på Breivik, siden han lar seg oppslutte i en politisk ide, selv om denne er selvbygd, og han tar i bruk ekstreme midler for å fremme sitt politiske syn.

 

Også relevant med tanke på Sartre; som mener at det ikke finnes gitte normer for hvordan vi skal leve og bruke friheten vår. Men Sartre snakker også om å ta ansvar for alle ens handlinger. Har Breivik gjort det? drøftemateriale. 

 

Regner med at sensorene kommer til å lese hundrevis av besvarelser med to eller flere heltehandlinger under punktet "Finn minst to ulike historiske hendelser", og sannsynligvis blir disse hendelsene brukt til å forsterke frihetsteoriene til eksistensialistene. Derfor kan det være spennende å sette teoriene litt "på prøve" ved å vise til en hendelse der frihet ikke blir brukt på en positiv måte.

 

Men trø varsomt. Dette er et betent tema, og forståelse/drøfting frem og tilbake må ikke forveksles med sympatisering.

 

Hvis andre har relevant teori å knytte til dette, svar gjerne

Lenke til kommentar

 

 

 

Tema: Frihet, handling og ansvar

 

Poster det like gjerne her og. Her er mitt notatark for hva jeg skal gjøre i dag + tanker rundt temaet. siste del, altså "på eksamen" er skrevet av læreren vår. Håper dette kan være til hjelp.

 

Tekster/Kilder:

Du skal ikke sove – Arnulf Øverland

SMS fra Gaza – Mads Gilbert

Det egoistiske genet – Richard Dawkins

Kruttrøyk – Torborg Nedreaas

+ Vedlagte tekster

 

Hendelser

Kongens nei

Motstandsbevegelsen i Norge

Franske Revolusjon

Mahatma Gandhi

Mandela

Malala

Finske vinterkrigen – Folk som frivillig deltok

Jihad-turisme

Holocaust – Personer som valgte å beskytte/gjemme jøder

Martin Luther og reformasjonen

Anders Behring Breivik

 

Mulige problemstillinger/drøftingsoppgaver

Vi stiller oss passive til problematikken rundt flyktningestrømmen i Middelhavet.

Flyktningsituasjonen i Kurdistan

Passivitet gjennom konformitet i den norske kulturen

 

Relevant teori

Kierkegaard – alt som står i boka om hans filosofi.

Nietzsche – Gudløs eksistens – mer frihet til selvutfoldelse og finne egen mening

De Beauvoir – De forskjellige mennesketypene hun beskriver – eventyreren, nihilisten osv.

Heidegger

Opplysningsprosjektet? Kan gli litt utenfor tema

Sekularisering gjennom Copernicus, Darwin og Freud – viktig for frihetsbegrepet i moderne tid, kan samtidig spore av i forhold til eksistensialisme

 

Hva jeg skal gjøre:

Lese grundig kap 3. Fokus på Kierkegaard, De Beauvoirs personer/tilstander, Nietzsches gudløse eksistens og Sartre (se nøyere på hva som er relevant) Lese spesielt på teori rundt autentisitet.

Lese meg opp på teori knyttet til «valg», «frihet», «ansvar» og «autentisitet» - Hvilke filosofer forklarer dette? Forstå de Beauvoir, Sartre og Kierkegaard. Evt. Heidegger.

Problematisere eksistensialismen/bryte den opp: Ateistisk eksistensialisme, teistisk eksistensialisme og problematikken rundt nihilisme/nihilistisk eksistensialisme – livet er meningsløst.

Lese meg opp om motstandsbevegelsen i Norge, OG knytte den til teori!

Anders Behring Breivik – Fritt valg, står for sine verdier, tar ikke ansvar, kan heller ikke rettferdiggjøres på noen måte moralsk, muligens teoretisk? De Beauvoir – Ens frihet på bekostning av andres. Hannah Arendt – Ondskapens Banalitet? Kan dette berettiges gjennom frihetsbegrepet filosofene lanserer?

Kongens nei – Knytte det til autentisk liv, fri vilje, handlingsstyrke.

 

På eksamensdagen

Innledning:

Presenter tema og oppgaver. Problemstilling gjerne med spørsmål som jeg skal besvare/problematisere senere.

Hoveddel:

Filosofi. Historisk bakgrunn og ulike filosofer med deres teorier i forhold til frihet, valg, ansvar og autentisitet.

Historiske hendelsene – relaterer til historiske fakta knyttet til eksistensialistisk teori.

Refleksjonsdel knyttet til 1) Teori 2) egne meninger rundt eksistensialismen

Avslutning:

Oppsummer og konkluder, ikke tilføy noe nytt, men gjerne gjenfortell med nye ord/formeninger, men ikke noen annen mening.

 

 

Hvordan tenker du å trekke inn Anders Behring Breivik her? Meget interessant idé, skulle likt å høre mer.

 

Selve ideen til hvordan akkurat det skal formuleres er "still in the making", for å si det slik, derimot er grovutkastet noe i denne dur:

 

Alle eksistensialistene/eksistensfilosofene har fokus på den menneskelige friheten. eksempelvis Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre og Heidegger. de Beauvoir bl.a. forklarer at det er viktig å ikke ukritisk underkaste seg autoriteter, og flere av vedleggene oppfordrer til å tenke selvstendig utenfor konformitetens og normenes/samfunnets grenser. Her reises naturlig spørsmålet: kan friheten være grenseløs? Dermed blir Breivik halvrelevant siden han brøyt både formelle og uformelle normer, stilte seg utenfor samfunnets etablerte grenser og var kritisk til både stat og systemet i Norge. Handlingene hans kan også begrunnes som resultat av menneskelig frihet, men det er problematisk å påstå

 

de Beauvoirs "det seriøse mennesket" blir også relevant med tanke på Breivik, siden han lar seg oppslutte i en politisk ide, selv om denne er selvbygd, og han tar i bruk ekstreme midler for å fremme sitt politiske syn.

 

Også relevant med tanke på Sartre; som mener at det ikke finnes gitte normer for hvordan vi skal leve og bruke friheten vår. Men Sartre snakker også om å ta ansvar for alle ens handlinger. Har Breivik gjort det? drøftemateriale. 

 

Regner med at sensorene kommer til å lese hundrevis av besvarelser med to eller flere heltehandlinger under punktet "Finn minst to ulike historiske hendelser", og sannsynligvis blir disse hendelsene brukt til å forsterke frihetsteoriene til eksistensialistene. Derfor kan det være spennende å sette teoriene litt "på prøve" ved å vise til en hendelse der frihet ikke blir brukt på en positiv måte.

 

Men trø varsomt. Dette er et betent tema, og forståelse/drøfting frem og tilbake må ikke forveksles med sympatisering.

 

Hvis andre har relevant teori å knytte til dette, svar gjerne

 

Noen idé om hvilke vedlegg du ville knyttet disse opp mot?

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...