Gå til innhold

4 stær fugler alene, redet er flyttet


Anbefalte innlegg

Redet er flyttet og foreldrene fyker rundt 100 meter borte og finner ikke ungene, redet er plassert på bakken. Jeg la dem tett under noe busker for mer varme men rede er ikke helt inntakt og jeg er svært usikker på om de vil overleve ettersom det er masse katter i nabolaget som liker og jakte fugl. Hva bør jeg gjøre? Trenger svar fort. (Å passe på dem selv er uaktuelt ettersom jeg ikke har erfaring eller utstyr til noe av dette)

 

NB: Ganske sikker på det er stær foreldrene er rundt 20-30 cm store og har en gyllen grønn farge på det svarte med et gult nebb. Ungene har så vidt fått fjær og har ENORME gule nebb. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tok forsiktig på den ene(da jeg visste foreldrene ikke var der) de har enda varme men er rolige og beveger seg nesten ikke. De lager ikke noe lyd lenger(gitt opp forsøket elns). De er ganske store 6-9 cm og de har ca 60-70% fjær. Det er mink i området og andre rovdyr. Foreldrene er ikke å sees i området.

Lenke til kommentar

Trenger svar fort!

Du skulle IKKE flyttet på reiret! Fuglene er ikke sporhunder.

 

Flytt det tilbake med en gang og prøv å få det til å sitte fast igjen.

 

Folk må slutte å rote med naturen. Her har du gjordt fuglene en "bjørnetjeneste". Og katter (og andrepredatorer) finner dem lettere på bakken. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hør, reiret var allerede flyttet og jeg flyttet det maks 1 så de fikk ly fra vinden. Dette har allerede vært flyttet vekk fra sitt reir, hvor har jeg ingen aning men jeg så foreldrene tidligere. Kanskje jeg formulerte meg feil, men redet var allerede flyttet(ikke av meg) og lå i en haug.

Endret av Runar J
Lenke til kommentar

Hør, reiret var allerede flyttet og jeg flyttet det maks 1 så de fikk ly fra vinden. Dette har allerede vært flyttet vekk fra sitt reir, hvor har jeg ingen aning men jeg så foreldrene tidligere. Kanskje jeg formulerte meg feil, men redet var allerede flyttet(ikke av meg) og lå i en haug.

Hvem hadde flyttet reiret da? Hvis du ikke får reiret tilbake til det første og opprinnelige stedet, er det lite du kan gjøre.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvem som har flyttet det vet jeg ikke, om det har vært en hund og rotet i det(går en tam hund løs i området). Skjønner ikke hvorfor fuglene var hundre meter borte da redet må ha vært i nærheten. Uansett, får vel håpe de blir funnet.

 

EDIT: Ja jeg har sett etter redet i nærheten av hvor de er.

Endret av Runar J
Lenke til kommentar

Hvem som har flyttet det vet jeg ikke, om det har vært en hund og rotet i det(går en tam hund løs i området). Skjønner ikke hvorfor fuglene var hundre meter borte da redet må ha vært i nærheten. Uansett, får vel håpe de blir funnet.

 

EDIT: Ja jeg har sett etter redet i nærheten av hvor de er.

Det er nok ikke et firbeint dyr som har gjort dette, høres mer ut som det er et tobeint dyr. :(

 

Du finner nok ikke (eller lite) rester av reiret (i trærne), da det meste allerede er på bakken. Det er vel også tvilsomt om du hadde klart å feste det igjen. Fuglene er mestere i å bygge reir, så det sitter fast til stamme og i kløftede griener, eller kombinasjoner. Materialene til småfuglene, er for det meste strå (og limet er spytt), så de er normalt umulig å feste tilbake, når de først er revet ned. Selv om en løsner de med forsiktighet. De ungene får bare dø.

 

At fuglene forelderene var et stykke fra deg, har ingen betydning. De vil alltid holde en viss avstand. Og det ødelagte reiret, kan ha blitt bært dit du fant det (av unger) og så har de lagt det fra seg. Kanskje de hadde planer om å ta det med hjem og så ombestemt seg. Ganske typisk. Men, hva som er sannheten vet ikke jeg. Hvis fuglene flyr rundt på samme sted, selv når du trekker deg langt tilbake, kan området der fuglene er, være stedet der reiret har vært. Stær bygger ofte reirene sine lavt i kratt (enkelte ganger i hekker), bare 1 - 2 m over bakken. Du kan jo sjekke om det er noe tegn til reier og om det er mulig å feste det igjen. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...