Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fikse tak på anneks - Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Satser på at noen er litt mer kyndige enn meg på dette og kan hjelpe meg med hva jeg trenger. 

 

Jeg har et anneks som taket er ødelagt på ... lang historie, og jeg har bare overtatt dette. 

 

Skal fikse taket. 

Jeg vet jeg må av med takstein, og skifte selve undertaket på annekset. 

Det vil si at kun stendere ligger klart for meg når jeg har fått alt av skadde materialer vekk.

 

Så hva trenger jeg? 

 

Hellingen på taket er bare 6 grader så jeg kan ikke bruke takstein. 

Lurer på å bruke sånn isola papp (?) sånn som kjennes som sandpapir på toppen sammen med tjærelim. 

Men hva trenger jeg? Hva bruker jeg som underlag under dette? Trenger jeg å prime det under? Bruker jeg andre ting under takshingelen eller hva det heter? 

 

Er det fordel med å bruke sånn ferdige lengder som du legger oppå hverandre framfor å bruke det som er på rull? 

 

På forhånd takk for innspill.

Kan mye om oppussing innvendig men ikke utvendig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snekre kan jeg:)

Jeg trenger bare hjelp til hva jeg trenger av materialer her...

 

Egentlig mest til oppbygging og underlag.

 

Har bare stendere (2"x8") etter at alt eksisterende er revet.

Hva trenger jeg til undertak,

Plater eller hva bruker jeg oppå stenderene? Skal det være noe oppå dem før jeg legger denne asfaltpappen?

Pappen skal vel spikres med pappspiker før den forsegles med tjærelim i skjøtene.

 

Tja... Masse folk som sikkert kan det i omgangskretsen men de er alltid opptatte med sitt

Lenke til kommentar

stendere?eller er det takbjelkene du mener?er det takbjelkene du mener,oppå dem kan du bruke litt forskjellig,rupanel,osb plater,sutak,eller f.eks eurovent,eller lignende undertak.

 

hva slags undertak du bruker,kommer an på hva du skal ha på toppen,skal du ha takbelegg,så er det rupanel eller plater som gjelder,så kan du bruke f.eks Icopal sin topsafe takbelegg

Lenke til kommentar

stendere?eller er det takbjelkene du mener?er det takbjelkene du mener,oppå dem kan du bruke litt forskjellig,rupanel,osb plater,sutak,eller f.eks eurovent,eller lignende undertak.

 

hva slags undertak du bruker,kommer an på hva du skal ha på toppen,skal du ha takbelegg,så er det rupanel eller plater som gjelder,så kan du bruke f.eks Icopal sin topsafe takbelegg

 

Takbjelker selvfølgelig.. :)

Er det bare rupanel eksempelvis som skal legges oppå takbjelkene før jeg legger på takbelegget? 

Trenger ikke noe papp eller annet mellom takbelegg/rupanel eller prime materialene på noen måte? 

Så har jeg blitt fortalt at jeg ikke bør kjøpe det billigste takbelegget. Ser at Coop Obs Bygg har tilbud denne uka på icopal sin 1x7 meter for 990.- per rull. 

 

Er dette ok? 

 

Fester man kun takbelegget med pappspiker før man tar tjærelim over skjøtene, eller bør man lime hele takbelegget med tjærelim? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...