Gå til innhold

Ludde o Leo igen ;)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den type "rule of thirds" du nevner her kan jeg ikke si jeg har hørt om.

1/3 av bildet til himmel er jo en fast regel. men 1/3 av bildet til hovedmotivet har jeg aldri sett selv om det godt også finnes noe sånt.

Her havner betrakters blikk lett alt for høyt oppe og blir hengende der mens hovedmotivet - hundene kommer litt i bakleksa.

Jeg ville fjerna noe sånt som bortimot 2/3 av bildet oppe og fått et OK midtstilt portrett av hundene. Vel og merke hvis det er hundene som er motivet i dette tilfellet.

Gode detaljer i pelsen her til tross for sterkt sollys.

Artig med det litt sure oppsynet på hunden til venstre. den liker kanskje ikke å stå modell?

 

Roar

Lenke til kommentar

 

Flott portrett dette. Belysningen ble fin den! Det hadde kanskje være monn i mindre luft over hundene?

 

Hej

Undrar lite hur jag skall komponera bilden, har väl följt rule of thirds eller har jag missupfattat det hela.

 

https://www.dropbox.com/s/vdmsjgvdkpa2hka/Sk%C3%A4rmklipp.PNG?dl=0

Du har ikke missuppfatat. Bildet viser hundene i et miljø, og da er det greit å bruke 3-delingsregelen slik du har gjort. Alternativt kunne du ha kuttet det til liggende format med hode/øyne i øvre 3-delingslinje. Da hadde dette blitt et flott portrettbilde.

Lenke til kommentar

Må si at du gjør en utmerket jobb med å balansere sollys og blits. Det gir en veldig fin effekt og kvalitet til bildet. Jeg liker også den diagonale lysstrålen som bryter opp bakgrunnen. Så teknisk sett er dette helt topp.

 

Når det kommer til "rule of thirds" så tror jeg det er en liten misforståelse. Poenget med regelen er at man ikke skal midstille et motiv når man komponerer et bilde. Det har du unngått her, og sånn sett følger du regelen til punkt og prikke. Så komposisjonen er regelrett, MEN "rule of thirds" sier ingenting om utsnitt.

 

Utsnittet bestemmer hvor stor del av bildeflaten hovedmotivet skal oppta. I et portrett er det for eksempel naturlig at motivet fyller helle flaten, er det et miljøportrett slik det er i dette tilfellet så er det naturlig å la motivet bli mindre og fylle bildeflaten med omgivelsene.

 

Hvor stor andel av bildeflaten motivet skal ta, er det ikke "rule of thirds" som bestemmer. Det bestemmes av deg som fotograf utifra hva som skal være hovedmotivet i bildet og hvordan det skal fremstå ovenfor seeren.

 

Her er det selvsagt mye rom for skjønn og personlige preferanser. Så her må du bare bruke hjertet. Når jeg ser på bildene dine så synes jeg at du treffer ganske bra allerede :)

Lenke til kommentar

Må si at du gjør en utmerket jobb med å balansere sollys og blits. Det gir en veldig fin effekt og kvalitet til bildet. Jeg liker også den diagonale lysstrålen som bryter opp bakgrunnen. Så teknisk sett er dette helt topp.

 

Når det kommer til "rule of thirds" så tror jeg det er en liten misforståelse. Poenget med regelen er at man ikke skal midstille et motiv når man komponerer et bilde. Det har du unngått her, og sånn sett følger du regelen til punkt og prikke. Så komposisjonen er regelrett, MEN "rule of thirds" sier ingenting om utsnitt.

 

Utsnittet bestemmer hvor stor del av bildeflaten hovedmotivet skal oppta. I et portrett er det for eksempel naturlig at motivet fyller helle flaten, er det et miljøportrett slik det er i dette tilfellet så er det naturlig å la motivet bli mindre og fylle bildeflaten med omgivelsene.

 

Hvor stor andel av bildeflaten motivet skal ta, er det ikke "rule of thirds" som bestemmer. Det bestemmes av deg som fotograf utifra hva som skal være hovedmotivet i bildet og hvordan det skal fremstå ovenfor seeren.

 

Her er det selvsagt mye rom for skjønn og personlige preferanser. Så her må du bare bruke hjertet. Når jeg ser på bildene dine så synes jeg at du treffer ganske bra allerede :)

 

Tack för det grundliga svaret Mikael Tjemsland detta hjälper väldigt mycket och gör att jag kan utvecklas som fotograf. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...