Gå til innhold

Skikjøring i fjell - hva velger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal få tak i et par ski til kjøring i fjell neste år, og er totalt nybegynner på dette feltet. Har derfor et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: 
 

Hvis jeg er vant til "vanlige" slalåmski på forhånd, hva vil da være det beste alternativet videre? Vil det være randonee-ski eller Telemarkski? Er relativt fersk på kjøring i fjell, men har stått en del på ski i skianlegg o.l.  :)

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Definitivt randonee! Jeg bruker mine allaroundski både på topptur og i bakke. Anbefaler deg å kjøpe dynafitbindinger, men gode sko er uansett det viktigste.

Herlig, tusen takk for svar!  :)  Tenker jeg går for randonee da! 

Du har ikke tilfeldigvis også noen gode tips til valg av merke på skiene (og skoene) også? 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

Definitivt randonee! Jeg bruker mine allaroundski både på topptur og i bakke. Anbefaler deg å kjøpe dynafitbindinger, men gode sko er uansett det viktigste.

Herlig, tusen takk for svar!  :)  Tenker jeg går for randonee da! 

Du har ikke tilfeldigvis også noen gode tips til valg av merke på skiene (og skoene) også? 

 

 

Hvis du har stått på telemark før så fortsetter man på telemark. Har du stått med vanlige alpinski før (festet hel) så velger du tilsvarende, altså randonee. Så randonee:

 

Det meste av det jeg sier her får du vel også svar på i de fleste sportsbutikker som har litt peiling (sportsnett, oslo sportslager, noen av anton butikkene osv)

 

Randonee/topptur/alpine skiturer eller hva man vil kalle det. Her er det blitt ekstremt mange alternativer etterhvert.

Sko. Dette er, for de aller fleste, den viktigste delen av utstyrspakken og er det du burde bruke mest tid og penger på å få riktig sko til deg og din fot, ambisjoner, erfaring osv. Skal du gå korte til medium lange turer, og ikke over flere dager på rad er det ikke så viktig at de er de letteste på markedet. Pris, komfort og kjøreegenskaper kan prioriteres. I dette segmentet kan du omtrent gå i vanlige alpinsko så fremt de passer til den bindingen du velger. Har du ambisjoner om litt flere turer, lengre turer og gjerne over flere dager kan du gå for en fullblods randonee sko. Eksempler på gode sko (etter min mening) er her (sortert etter vekt fra svært lett - medium lett):

Atomic Backland Carbon (kommer også i flere utgaver) (den letteste i forhold til kjøreegenskaper)

Dynafit TLT 6 P(kommer også i flere utgaver) (den beste på markedet etter min mening: vekt, gå, kjøring)

Scarpa Gea (kommer også i herreutgaven Maestrale)

Salomon MTN Lab (kommer i noen forskjellige utgaver) (den første kompromissløse randoskoen etter min mening, men ikke den letteste)

Samtlige av disse merkene (og fler) har også andre gode alternativer, men disse har jeg ikke prøvd.

Når det er så mage alternativer må du tenke på hva som er viktigst for deg. Er det for eksempel viktig at prisen er lav, får du mest sannsynlig ikke en veldig lett sko, med mindre du kjøper den brukt. Vil du ha en ekstremt lett sko (type race sko ala Scarpa Alien eller Dynafit DNA/PDG) får du mest sannsynlig ikke de beste kjøreegenskapene. Når det er sagt så vil jeg mene at du skal være svært god på ski før du vil føle at for eksempel Dynafit TLT 6 Performance ikke blir stiv nok. Husk: Slike sko kan du mest sannsynlig også bruke til vanlig heisbasert kjøring også.

 

Så til bindinger. Du kan skille i to hovedkategorier, Tech-bindinger (Dynafit, ATK, Plum, G3...) og rammebindinger (ligner på vanlige alpinbindinger, men har gå-funksjon). Igjen her, samme anbefalingen som over, skal du gå kort/lite/sjeldent; rammebindinger (feks Marker Tour/baron/duke, Salomon guardian.. osv). Skal du du derimot gå litt har jeg en klar og tydelig anbefaling: Tech-binding. Her er det flere valg en når du skal velge sko, men valget er enklere for det er veldig mye likt. Noen eksempler på bindinger du kan trygt bruke til alt fra Høgruta i Jotunheimen til heisbasert kjøring. Alt fra veldig lett til bare lett, kun sortert etter merke:

Dynafit TLT Superlite (min favoritt, men må kanskje låses foran hvis du skal kjøre hardt)(låse foran når du skal kjøre er ikke anbefalt av noen)

Dynafit Speed Turn (billig OG bra)

Dynafit Radical ST (bestselger med god grunn, kommer i oppdatert utgave i år med bedre utløsermekanisme foran)

ATK Raider 12 (Hvis du kjører hardt, men trenger allikavel den letteste i klassen)

Marker Kingpin (Hvis du vil ha noe som ligner mer på tradisjonelle alpinbindiger i form av utløseregenskaper, men vil ha gå egenskapene til en tech-binding)

Plum Guide (et godt alternativ, men vanskelig å få tak i i Norge)

G3 Ion (Hvis Dynafit Radical ST så mest interessant ut av de over, så er dette et svært godt alternativ)

Diamir Vipec 12 (utløseregenskaper på samme nivå som Radical ST/FT 2.0 og Kingpin)

Nå tror jeg har nevnt de mest valige, men det finnes både lettere (ikke like sikre) og tyngere (for de som kjører veldig hardt) tech bindinger en dette.

 

Og til sist. SKI!

Her skal det mye til for at du velger "feil" ski, men igjen, finn noe som du syntes passer til ditt bruk.

Lette ski er ofte svært lettkjørte, svingvillige og selvfølgelig LETTE og gå oppover med. De er derimot ikke spesielt stabile og inspirerer ikke til mye selvtillit i de bratteste, mest eksponerte og hardeste forholdene.

Jo tyngere skien blir er den oftere mer stabil og kjøreegenskapene blir noe bedre.

Dette med ski er det egentlig vanskelig å si noe helt konkret om fordi ville du spurt "mannen på gata" hvilken ski du burde kjøpt etter å ha forklart behovene dine ville du mest sannsynlig fått like mange alternativer som personer du spurte. Det meste er veldig bra (sånn var det ikke for 2-5 år siden, men sånn er det nå). Kan allikavel komme med noen anbefalinger:

Völkl sin BMT-serie (svært lette i forhold til hvor gode de er å kjøre på)

Salomon MTN lab ski (ny i år, best i test hos mange, "matcher" mtn lab skoen i form av kompromissløshet)

Skitrab har svært gode ski, men er også veldig dyre, vet ikke om de er verdt prisen.

SGN Hurrungane 89 eller 101 (aprops bredde, selv ville jeg valgt smalere ski enn 100mm under for. Da blir de allsidige nok for det meste og trygge å traversere på når det er bratt og hardt)

Black Crows sin Freebird serie (De ser bra ut og kjører enda bedre)

G3 Carbon 101W (dame spesifikk modell. Damespesifikke modeller er ofte litt mykere en tilsvarende unisex)

 

Så først etter at jeg hadde skrevt alt dette at du spurte for mange måneder siden, men siden det ikke har vært vinter i mellomtiden så poster jeg dette allikavel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...