Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen matte muntlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er tatt ut i eksamen til mandag, i matte muntlig.

Temaet jeg fikk er Gøteborg. 

Jeg skal presentere og snakke selv i 10 min, og deretter 10 min samtale med sensor etter.

Oppgaven går ut på at jeg skal finne relevant informasjon om Gøteborg, 

alle utregninger skal stemme godt med virkeligheten og jeg må begrunner mine valg og bruke riktig faglige begreper.

 

Stikkordlisten som fulgte med oppgaven var:

Brøk og Prosent, Algebra, Analyse av 2D og 3D figurer, Pytagoras, Mønstre, Symmetri, Perspektiv, Areal, Overflate og Volum, Målestokk, Vei, Fart, Tid og Tabeller, Geometri i kunst og arkitektur, Funskjoner og Grafer, Rabatt og Prosent og Statistikk.

 

Karakteren min i matte ligger foreløpig på 5/6. Derfor sikter jeg høyt.

Men aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette!!!!!!

 

Vær så snill, jeg er desperat etter hjelp.

Hei! Det du kan gjøre er å tenke at du skal kjøre dit. Deretter kan du tenke at du skal kjøre dit og deretter starte med å regne ut typiske ting som lengd og hvor mye bensin du vil trenge...Du kan senere følge opp med å regne ut arealet av hjulet på bilen. For å gjøre presentasjonen interessant kan du f.eks si at du mister nøklene til leiligheten du leier der, og må bruke en stige på å klatre inn vinduet i leiligheten. Så kan du regne ut hvor langt fra husveggen du på sette stigen ved hjelp av pytagoras for at stigen skal nå opp. Du vet da selvsagt lengden fra bakken opp til vinduet og lengden på stigen. Bare prøv å være kreativ, det er ofte ett stort pluss! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er tatt ut i eksamen til mandag, i matte muntlig.

Temaet jeg fikk er Gøteborg. 

Jeg skal presentere og snakke selv i 10 min, og deretter 10 min samtale med sensor etter.

Oppgaven går ut på at jeg skal finne relevant informasjon om Gøteborg, 

alle utregninger skal stemme godt med virkeligheten og jeg må begrunner mine valg og bruke riktig faglige begreper.

 

Stikkordlisten som fulgte med oppgaven var:

Brøk og Prosent, Algebra, Analyse av 2D og 3D figurer, Pytagoras, Mønstre, Symmetri, Perspektiv, Areal, Overflate og Volum, Målestokk, Vei, Fart, Tid og Tabeller, Geometri i kunst og arkitektur, Funskjoner og Grafer, Rabatt og Prosent og Statistikk.

 

Karakteren min i matte ligger foreløpig på 5/6. Derfor sikter jeg høyt.

Men aner ikke hvordan jeg skal gjøre dette!!!!!!

 

Vær så snill, jeg er desperat etter hjelp.

Hei! Det du kan gjøre er å tenke at du skal kjøre dit. Deretter kan du tenke at du skal kjøre dit og deretter starte med å regne ut typiske ting som lengd og hvor mye bensin du vil trenge...Du kan senere følge opp med å regne ut arealet av hjulet på bilen. For å gjøre presentasjonen interessant kan du f.eks si at du mister nøklene til leiligheten du leier der, og må bruke en stige på å klatre inn vinduet i leiligheten. Så kan du regne ut hvor langt fra husveggen du på sette stigen ved hjelp av pytagoras for at stigen skal nå opp. Du vet da selvsagt lengden fra bakken opp til vinduet og lengden på stigen. Bare prøv å være kreativ, det er ofte ett stort pluss! :)

 

Tusen takk! Setter veldig pris på at du tar deg tid til å gi tips!! :)

 

Har fortsatt vanskeligheter for i det hele tatt å komme i gang. Men nå har jeg hvert fall fått litt tips til kreativitet 

Lenke til kommentar

Husk at det er matematikken de legger fokus på, ikke historien og alt rundt. Jeg og en kompis husker jeg hadde matteeksamen på u.skolen og temaet var husbygging. En oppgave vi lagde var typ: "Da arkitektene satt og kjedet seg så trengte de noe å gjøre. Dermed fant de ut at de skulle se hvem som kunne løse et algebrastykke raskest." Deretter lagde vi bare et stykke med god vanskelighetsgrad og lagde løsninga. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det er matematikken de legger fokus på, ikke historien og alt rundt. Jeg og en kompis husker jeg hadde matteeksamen på u.skolen og temaet var husbygging. En oppgave vi lagde var typ: "Da arkitektene satt og kjedet seg så trengte de noe å gjøre. Dermed fant de ut at de skulle se hvem som kunne løse et algebrastykke raskest." Deretter lagde vi bare et stykke med god vanskelighetsgrad og lagde løsninga. :)

 

Du har et godt poeng! Skal bruke mer tid på matten enn "historien". 

 

Ser ut til at dere hadde en litt enklere oppgave men,. :)

Lenke til kommentar

 

Husk at det er matematikken de legger fokus på, ikke historien og alt rundt. Jeg og en kompis husker jeg hadde matteeksamen på u.skolen og temaet var husbygging. En oppgave vi lagde var typ: "Da arkitektene satt og kjedet seg så trengte de noe å gjøre. Dermed fant de ut at de skulle se hvem som kunne løse et algebrastykke raskest." Deretter lagde vi bare et stykke med god vanskelighetsgrad og lagde løsninga. :)

 

Du har et godt poeng! Skal bruke mer tid på matten enn "historien". 

 

Ser ut til at dere hadde en litt enklere oppgave men,. :)

 

 

Har du fortsatt noe pp eller dokument fra den eksamenen du gjennomførte? 

Lenke til kommentar

 

 

Husk at det er matematikken de legger fokus på, ikke historien og alt rundt. Jeg og en kompis husker jeg hadde matteeksamen på u.skolen og temaet var husbygging. En oppgave vi lagde var typ: "Da arkitektene satt og kjedet seg så trengte de noe å gjøre. Dermed fant de ut at de skulle se hvem som kunne løse et algebrastykke raskest." Deretter lagde vi bare et stykke med god vanskelighetsgrad og lagde løsninga. :)

 

Du har et godt poeng! Skal bruke mer tid på matten enn "historien". 

 

Ser ut til at dere hadde en litt enklere oppgave men,. :)

 

 

Har du fortsatt noe pp eller dokument fra den eksamenen du gjennomførte? 

 

Ja, utrolig nok, til tross for at det er sju år sida. Jeg mener at vi fikk 6 på den der, men kan ikke garantere at alt der er 100% riktig. Må også beklage eventuelle, uforståelige kråketegn ;)

Eksamen type matte, excel-del.xlsx

Eksamen type matte.pdf

Sannsynlighetsdelen.pdf

Lenke til kommentar

 

 

 

Husk at det er matematikken de legger fokus på, ikke historien og alt rundt. Jeg og en kompis husker jeg hadde matteeksamen på u.skolen og temaet var husbygging. En oppgave vi lagde var typ: "Da arkitektene satt og kjedet seg så trengte de noe å gjøre. Dermed fant de ut at de skulle se hvem som kunne løse et algebrastykke raskest." Deretter lagde vi bare et stykke med god vanskelighetsgrad og lagde løsninga. :)

 

Du har et godt poeng! Skal bruke mer tid på matten enn "historien". 

 

Ser ut til at dere hadde en litt enklere oppgave men,. :)

 

 

Har du fortsatt noe pp eller dokument fra den eksamenen du gjennomførte? 

 

Ja, utrolig nok, til tross for at det er sju år sida. Jeg mener at vi fikk 6 på den der, men kan ikke garantere at alt der er 100% riktig. Må også beklage eventuelle, uforståelige kråketegn ;)

 

 

 

Wow!! Tusen takk!! Dette var til stor hjelp.

 

Du er en ekte engel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...