Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skoleartikkel om teknologisk utvikling


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber med en innlevering i teknologi og forskningslære som skal leveres i kveld. Har fått gjort deler av den, men har enda mye igjen. Kulepunkt to er utrolig vanskelig, og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal skrive. Ikke forstår jeg utsagnet som skal drøftes, og jeg ser ikke sammenhenger mellom det og beskyttelse av dyr i forskning.

 

Her er oppgaven:

 

"Skriv en skoleartikkel der dere drøfter etiske miljømessige, kulturelle og politiske sider ved teknologisk utvikling. 

 

Skoleartikkelen skal omfatte svar på følgende to kulepunkter:

- Gi en kort oversiktlig innføring i de normene for god forskningspraksis

- Ta utgangspunkt i NENT sine retningslunjer om Beskyttelse av dyr i forskningen og drøft i hvilken grad disse retningslinjene er i samsvar med (eller ikke i samsvar med) følgende:

 

"Det prinsipp at alle forskere er etisk forpliktet til å kjempe mot misbruk av den kunnskap som vitenskapen har frembragt. Det finnes ikke noe moralsk skille mellom det å fremskaffe kunnskap på den ene side, og anvendelse av denne kunnskapen på den annen side.""

 

Kunne noen hjulpet litt? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste litt for fort...

 

Om du eks finner ut hvordan du kan manipulere genene til dyr slik at de vil vokse fortere og bli større. Kanskje dyrene får lidelser av den grunn at de blir for store osv. Eksempelvis blir gjess tvangsforet (ofte til døden) for at leveren skal vokse seg stor, en kan jo forske på hvordan man kan fore de enda mer uten at de dør, men da lider enda mer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...