Gå til innhold

[Løst] 16GB innstallert, 7,95GB tilgjengelig


OutrageousXSM

Anbefalte innlegg

Hei folks,

jeg har tenkt på et problem eller en eventuell feil jeg har med mine nye minnekort, som står i Gaming-Riggen min nå idag..

Some Specs...

AMD CPU FX-6100 3,3GHz (Gamle greier, kjøper nytt denne mnden eventuelt)

MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+
HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Blue
Windows 7 Ultimate x64

 

Kjøpte dem fra Komplett.no
Jeg la ikke merke til problemet de første dagene jeg hadde installert minnebrikkene, men nå for noen mnd'er siden oppdaget jeg at Windows forklarte meg at kun 7,95GB var tilgjengelig av 16GB installert.

Etter en del tester og slikt har jeg gitt opp og vurderer å sende inn brikkene tilbake til Komplett, mistenker defekt brikke. Hvorfor? Jo, etterhvert som jeg hadde testet alt BIOS, msconfig, Windows blablabla. så bestemte jeg for å gjøre noe enkelt som å bytte om plasser. Deretter boote opp PCen på en og en brikke, når jeg da tok brikken fra DIMM 3 til DIMM 1 (altså 1 brikke ikke i bruk) så ville ikke PCen boote opp i det hele tatt...

Kan dette være en minnefeil/defekt produkt?

Eller kan jeg gjøre noe med dette? :)

Mvh. Stian 

Takk for svar på forhånd

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Windowsversjon?

 

Hovedkort?

 

Tipper det ikke er minnebrikken som er problemet.

Hei, oppdatert infoen ovenfor :)

 

 

kan nok ha noe med dette å gjøre? : sRBVDNt.png

 

Den må overclockes? Da må jeg vente til jeg har fått meg ny CPU iløpet av mnd'en da ... 

Men skal det ha så mye å si på hvor mange GB det blir tilgjengelig? Tar den automatisk og begrenser osv?

Jeg har senket hastigheten til 1600MHz liksom i BIOS

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Kan du se begge modulene i BIOS, ellers ser du bare 1 brikke der?

Jeg er på jobben akkurat nå, så jeg kan ikke svare på det per nå. Men skal ta og sjekke når jeg kommer hjem! Så kan jeg oppdatere deg på hva jeg kom fram til..

Jeg kan nevne for deg/dere at når jeg sjekket gjennom CPU-Z så sto det Single-Channel? (Mener jeg å huske, sjekker opp!)

 

Btw, er det vanskelig å finne fram til hvor man ser modulene i BIOS? Er så amatør  :rofl:

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Test først brikkene individuelt, og prøv evnt å sett ned hastigheten på brikkene i BIOS.

Det er det jeg har gjort. Den vil ikke boote opp på den ene bestemte brikken, den andre går helt fint, teller opp RAM og booter fint :)

Brikkene er satt ned i hastighet til 1600MHz da jeg leste at dette kunne KANSKJE løse noe av mitt problem, utne hell..

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne for deg/dere at når jeg sjekket gjennom CPU-Z så sto det Single-Channel?

 

Da er det jo klart at bare "er liv i" 1 brikke. Som sdRoyal12 sier: Sjekk 1 og 1 brikke om gangen, i samtlige spor. Hvis PC ikke booter på en av brikkene, uansett hvilket spor den er i så er brikken DOA. Hvis PC funker med 1 brikke om gangen, så kan det være at du enten har satt en av brikkene litt dårlig i, eller at du bare må bytte om på sporene. Sjekk manualen din, og sett de to brikkene i de to kanalene som skal gi deg Dual Channel.

 

Du finner lett frem i BIOS hvor RAM listes opp. Sjekk manual til HK. Last den ned :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg kan nevne for deg/dere at når jeg sjekket gjennom CPU-Z så sto det Single-Channel?

 

Da er det jo klart at bare "er liv i" 1 brikke. Som sdRoyal12 sier: Sjekk 1 og 1 brikke om gangen, i samtlige spor. Hvis PC ikke booter på en av brikkene, uansett hvilket spor den er i så er brikken DOA. Hvis PC funker med 1 brikke om gangen, så kan det være at du enten har satt en av brikkene litt dårlig i, eller at du bare må bytte om på sporene. Sjekk manualen din, og sett de to brikkene i de to kanalene som skal gi deg Dual Channel.

 

Du finner lett frem i BIOS hvor RAM listes opp. Sjekk manual til HK. Last den ned :)

 

Takker og bukker, Kyrre S. !! 

 

For Dual Channel så skulle brikkene settes i DIMM 1 og DIMM 3. Prøvde da å boote opp en og en brikk om gangen i DIMM 1 og viste seg at den som sto i DIMM 3 (som jeg da testet aleine i DIMM 1 etterhvert) ikke ville samarbeide i det hele tatt. 

 

Så da burde jeg bare få sendt brikkene tilbake til Komplett og få fikset/nye brikker? :)

Endret av OutrageousXSM
Lenke til kommentar

Ja, hvis du føler deg sikker på at den ene brikken ikke fungerer uansett hvor du setter den er den ødelagt. Da vil jeg anbefale at du oppretter en RMA (gjerne kontakt Komplett og avtal dette), bestiller nye brikker som du selv legger ut for og forteller Komplett at du vil ha pengene tilbake når RMA blir godkjent. På denne måten får du minst mulig ventetid :) Hvis du har andre rambrikker liggende, så kan du jo bruke dem hvis du heller vil vente på godkjent retur/rma.

 

Selv kjøper jeg alltid nytt med en gang. Oppetid på PC'n er viktig!

Lenke til kommentar

Ja, hvis du føler deg sikker på at den ene brikken ikke fungerer uansett hvor du setter den er den ødelagt. Da vil jeg anbefale at du oppretter en RMA (gjerne kontakt Komplett og avtal dette), bestiller nye brikker som du selv legger ut for og forteller Komplett at du vil ha pengene tilbake når RMA blir godkjent. På denne måten får du minst mulig ventetid :) Hvis du har andre rambrikker liggende, så kan du jo bruke dem hvis du heller vil vente på godkjent retur/rma.

 

Selv kjøper jeg alltid nytt med en gang. Oppetid på PC'n er viktig!

Flott altså! :)

 

Jeg har snakket med Komplett om det nå nylig og da ble jeg vist til sånn Retur sak greier på Min Side, regner med at det er dette du prater om?

Hehe, veldig viktig med Oppetid for PCen for meg! Så har heldigvis noen extra minnebrikker liggende. Så ventetiden, burde gå greit regner jeg med :p

Lenke til kommentar

Jepp, du går inn på Min Side på Komplett.no, finner frem orderen som du har kjøpt varen i og velger "Søk retur innenfor garanti/reklamasjon". Relativt enkelt opplegg.

Supert, da burde det ikke være noe problem.

Takk for hjelpen, folkens. Greit å høre om man kan fikse på sånt sjøl før man sender den inn på retur :p

Lenke til kommentar

Det som er viktig er at man er sikker på at varen ikke fungerer før man oppretter RMA (altså teste varen skikkelig). Hvis man oppretter RMA og sender den inn, og så viser det seg at det ikke er noe galt med varen, så må du betale for testen/returen. Så lenge du har testet, vet at dette dekkes av garanti, så er du golden. Lykke til med nye brikker!

Lenke til kommentar

Det som er viktig er at man er sikker på at varen ikke fungerer før man oppretter RMA (altså teste varen skikkelig). Hvis man oppretter RMA og sender den inn, og så viser det seg at det ikke er noe galt med varen, så må du betale for testen/returen. Så lenge du har testet, vet at dette dekkes av garanti, så er du golden. Lykke til med nye brikker!

Stemmer!

Kan ta og teste en gang til når jeg har kommet inn døra, så er jeg 100% sikker. Takk for det Kyrre :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...