Gå til innhold

Fanget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lysdemping og kanskje ørlite mer kontrast ville antagelig ha vært en bedre løsning for ytterligere skjerping ville helt sikker ha fått høylyset som vel ligger på kanten av utbrenning til hvertfall å brenne ut.

Hva som skjer med mine forslag må prøves ut for å se resultatet.

Kan være fordel med minst polfilter i så sterkt lys. Sjøl har jeg skifta til et enda nyere med bl.a. IR som fjerner reflekser i f.eks. speilglassruter.

Jeg foretrekker å ta slike bilder med tele på litt avstand framfor tett på med macro.

 

Roar

Lenke til kommentar

Hei, Rolf Magne.

Kampen for å overleve er like hard for både små og store skapninger, og det kommer godt fram på dette bildet !

Bildet har forholdsvis god skarphet, men er ikke sylskarpt, - noe som for øvrig nok har sammenheng med at dybdeskarpheten ved makrofotografering er så beskjeden.

Ved bruk av håndholdt kamera eller dersom motivet er i svak bevegelse, vil skarpheten lett kunne bli påvirket.

Som Roar er inne på, vil det kunne lønne seg å bruke et teleobjektiv til makrofotografering, da dybdeskarphetsområdet vil være større enn ved bruk av dedikert makroobjektiv.

Én av ulempene ved en slik løsning er at bakgrunnen vil kunne bli mindre uklar / mer forstyrrende.

Nok om det, - jeg synes at du presenterer et interessant og godt makrobilde med behagelige farger og godt lys, og med god, om ikke perfekt skarphet.

 

M v h Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...