Gå til innhold

Fjerne ett oppstartsvalg i W2K


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg rimlig fersk, og har et spørsmål:

 

Ved oppstart av windows får jeg valg om hvilket opetativsystem jeg vil starte. Den ene er w2k pro som er installert på maskinen, mens det andre er en reinstallasjon som jeg har avbrutt (var ikke behov alikevell)

 

Hvordan får jeg fjernet det andre valget (uten å installere OS på nytt) ?

 

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rediger boot.ini-fila som ligger i rota på C:

 

Under [operating systems] er det listet opp to linjer med alternativ. Fjern den linjen som inneholder OS'et du ikke vil skal vises.

 

Når du er ferdig skal det se omtrent slik ut:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

 

Husk at teksten kan variere noe da...

Lenke til kommentar

du har ei fil i rota på c: som hetter boot.ini

bruk notepad og da ser du noe slik

 

[boot loader]

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT

timeout=10

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00"

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00 [VGA mode]" /basevideo /sos

 

da er det bare å ta vekk den linjen som starter instalasjonen. Tror jeg er det i så fall med NT4.0 og XP

Lenke til kommentar

Du finner ikke boot.ini på søk når mappealternativene er satt til "ikke vis skjulte filer og systemfiler"

 

...men....

 

om du synes dette ble for komplisert og ikke har lyst til å redigere boot.ini, kan du prøve denne varianten:

Høyreklikk "min datamaskin"

Velg "egenskaper"

Velg "avansert" og klikk på "oppstart-knappen"

Juster sekundene fra 30 sek (default) til 1 sek.

 

Du fjerner ikke noe som helst fra boot.ini, så opplysningene vil fremdeles være der (og samme oppstartsmeny dukker opp når du starter maskina), men du slipper hvertfall å vente i 30 sek eller trykke enter.......

 

Men dette var "kriseløsningen" hvis du overhodet ikke føler deg komfortabel med å redigere boot.ini

Lenke til kommentar

Hei

 

Mappealternativene står på "vis skjulte filer og mapper"

 

Alikevel klarer jeg ikke å finne BOOT.INI

 

Takk for tipset om å justere ned tiden alternativet står der.

 

Hadde alikevell vært fint å fjerne det andre valget (det ligger vel også noe unødvendig data om det andre oppstartsalternativet andre steder enn i BOOT.INI ?)

Lenke til kommentar

ja, sorry....du må krysse vekk muligheten til å skjule beskyttede oerativsystmfiler også (litt under skjulte filer og mapper). Btw...nå du gjør det popper det opp en advarsel.... bare svar ja på denne.

 

Skal ikke finnes noen andre data enn /winnt mappe på den disken/partisjonen hvor du prøvde å installere....og hvis det var en reinstallasjon og systemet funker ok ellers, er det bare boot.ini som må redigeres..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...