Gå til innhold

Bilturister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

Knalltøft! Et av de største negative rom jeg har sett:-) Skulle bare ønske at toppen til venstre i bildet ikke hadde vært der, for da hadde bilen blitt stående alene som høyeste punkt. Uansett, veldig kreativt og bra!

Lenke til kommentar

Knalltøft! Et av de største negative rom jeg har sett:-) Skulle bare ønske at toppen til venstre i bildet ikke hadde vært der, for da hadde bilen blitt stående alene som høyeste punkt. Uansett, veldig kreativt og bra!

 

Jeg haddde faktisk hatt akkurat(!) samme tanken og holdt på å photoshoppe den lille toppen bort, hehe, men jeg gikk bort fra det fordi den irriterer. ^^ På godt og vondt.

Lenke til kommentar

DAGENS BILDE: Dette bilde er veldig interessant på flere måter. Både på grunn av selve motivet du viser, men også som en fin studie i bruk av negative flater og hvordan et bilde kan komponeres.

 

De store negative flatene i dette bildet er så store at det er vanskelig å få øye på selve hovedmotivet. Den lille bilen er en fantastisk detalj som får frem målestokken og gjør bildet interessant. Det er nettop denne effekten som forsterker stemningen i bildet og får oss til å tenke på hvor små vi egentlig er.

 

Som nevnt er det absolutt de små detaljene rundt horisontlinjen som gjør dette bilde interessant. Men jeg synes at det også er viktig å ha en god overordnet komposisjon. Det gjør at bildet blir tiltalende også når man ser det på avstand. Synes derfor at at toppen til venstre bør være der. Den er med på å danne en trekant mellom bilen og sola og skaper dermed en tydelig og stabil overordnet komposisjon. /Tar du vekk toppen blir bildet litt høyretungt pga den sterke diagonalen mellom sola og bilen som da vil være dominerende i bildet/

 

Jeg synes også at himmelen fungerer som en stor nok negativ flate til å vise målestokk og forsterke følelsen av tomhet. Den store svarte feltet under horisonten kunne derfor med fordel vært kuttet ved å gå til et mer panoramisk format. Det vil ikke gjøre bilen større og går heller ikke på bekostning av tomheten i bildet. Tror derfor et kutt over den øvre lyse flekken hadde vært bra.

 

Om du likevel velger å beholde hele forgrunnen ville jeg anbefale å enten gjøre den mørkere eller lysere. Enten så mørk at alle detaljene forsvinner, eller lys nok til at detaljene i terrenget faktisk kan kjennes igjen. Nå oppleves den som litt "grumsete".

 

Uansett er det et tøft og annerledes bilde og jeg tror det vil gjøre seg veldig godt i skikkelig stort format på papir. Et veldig bra eksempel på at man ikke skal være redd for å bruke store negative flater for å fremhevet motivet eller stemningen. Teknisk veldig bra med en veldig god skarphet, noe som er helt avgjørende for et bilde der motivet bare tar opp en liten prosent av bildeflaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæhhh?

 

Tynt grunnlag for å velge dette til "dagens" bilde" - Hva er det som er så bra her?

 

Åhhh - jeg skjønner!

Sort-hvit + Leica = bra!

- Ja, da MÅ det jo være kunst....!

 

Jeg trodde innhold var viktig i et bilde. Her er det ingenting. Den dagen da "ingenting" blir belønnet, da har fotografiet tapt. Da er det kun "intelligentsiaen" og selvoppnevnte "eksperter" som "forstår" og rår.

:o/

 

Jeg gremmes! Keiserens nye klær går på omgang

 

Mvh,

Walter

 

Dette minner meg bare om hvorfor jeg ikke har fornyet medlemskapet her.

Lenke til kommentar

Hæhhh?

 

Hei Walter,

Tusen takk for din kommentar. Det er alltid interessant å høre meninger som er forskjellig fra min egen.

 

Saklig kritikk er alltid verdsatt og er selve grunnlaget for dette forumet. Det er jo nettop diskusjonen som gjør "Bildekritikken" interessant og lærerik.

 

Jeg er klar over at utvelgelsen av "dagens bilde" kan være veldig subjektivt - det er tross bare meg i juryen. Jeg prøver så godt jeg kan, og tro meg, det er ikke alltid like lett. Jeg kan ikke skryte av noe formell utdannelse innen foto eller kunshistorie, så du har helt rett når du bruker anførselstegn i ordet "ekspert".

 

Jeg er langtifra utlært i fotografi, men jeg kan så pass at jeg vet at en Leica og sort-hvitt konvertering ikke er nødvendigvis synonymt med kunst. Det gjelder for så vidt alle merker. Det har derfor aldri, og kommer aldri til å bli kåret dagens bilde kun på grunn av utstyret som er brukt.

 

Jeg erkjenner også at fotografi er en kunstform som er meget omfavnsrik. Vi må derfor tilltate oss å ha rom for alle sjanger og motiver. Også bilder av "ingenting". Det er selvfølgelig fritt for hver enkelt å like det eller ikke. Men alle skal behandles med respekt og forståelse, selv om man personlig ikke synes noe om valg av sjanger eller teknikk.

 

Om du ser på de siste kåringene av "dagens bilde" så vil du se stor variasjon i både utstyr , motiv og sjanger. Jeg sliter derfor med å se grunnlaget for din kritikk. Men som nevnt innledningsvis, så setter jeg stor pris på alle kommentarer, selv de negative.

 

Mvh

Mikael

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Vel, her er vi vel inne på noe som gjør foto spennende. Det er nemlig ingen fasit på hva som gjør et bilde bra. Enhver har sine egne kriterier og smak. Finnes utrykks former i hopetall og en del av disse er uforståelige for noen. Noen skjønner ikke vitsen med å ta bilde av et hus, og noen skjønner ikke hvorfor uklare bilder kan være bra. Det finnes noe for en hver smak, og det er en av grunnene til at foto er en populær hobby. Selv har jeg vært innom mange sjangere, og etterhvert funnet et par tre som jeg trives best med. Har utviklet mer forståelse for de forskjellig utrykksformer etterhvert som jeg har surfet innom forskjellige forum. Har også lært nye måter på og uttrykke min fotointeresse/tanker og meninger.

Walter er vel kanskje en av de dyktigste innenfor dokumentasjon av omgivelsene/miljøet. Finnes sikkert noen som synes det er kjedelig, men de om det. Det han gjør er viktig for ettertiden (og nåtiden). Så da synes jeg han skal få respekt for det. Respekten bør også gå til andre som dyrker en stil som kanskje ikke faller i smak. De gjør det som gir dem en tilfredstillende følelse av og ha dokumentert/skapt noe.

Synes det er flott at Dagens har stor spennvidde, noe som inspirerer en til kanskje se litt mer på bilder som en i utgangspunktet ikke "liker"

Lenke til kommentar

Hæhhh?

...

Åhhh - jeg skjønner! Sort-hvit + Leica = bra!

- Ja, da MÅ det jo være kunst....!

 

Jeg trodde innhold var viktig i et bilde. Her er det ingenting.

 

Ber om å skille mellom inscenesatt tomhet og overfladiskhet. Forøvrig er bilde ikke en gang sorthvit, men tatt i motlyset og røft vinter-/vulkanlandskap. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...