Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2 takts starter ikke!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, kjøpte for en stund siden en 2takts motor(sett fra kina) som jeg putta på en vanlig sykkel. jeg hadde ikke brukt den mye før jeg glømte å blande i olje en gang, men det skjedd ikke noe spesielt på den turen utan at effekten ble dårligere. så satte jeg den i ro for vinteren og nå har jeg tatt den fram igjen.

 

nå vil den rett og slett ikke starte, så jeg fikk faren min til å se på den, å han heller kunne ikke fårstå hvorfor. stempelet går rundt, den har tennding, kompresjon, bensin,olje, luft, starter heller ikke på startgass. forgasseren leker, men den bør uansett starte på startgass. når jeg prøve å trø den i fart å starte i gir, går stempelet rundt, men hele prossesen er stoppet etter noen meter, avhenging av farten jeg har. 

 

så jeg vet ikke helt ka eg skal gjør no, forventer ikke at en kina motor skal gå allverden, men andre som har den har gått mykje lenger. noen som har noen tips, vet de blir vansklig å vite når dere ikke har sett på den.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skrevet

Fuktighet i plugghetta?

Skrevet

Om ringene er ødelagte har du ikke kompresjon og får ikke start uansett.

Hvor mye åpnet dere motoren? Det holder ikke å bare skru ut pluggen å se nedi.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Hell en kork med bensin i plugghullet og prøv og start den. 

Skrevet

Hva skal det være godt for???

 

Den er varmskjært,og ringene må byttes om sylinderveggene og stemplet ser bra ut. Og om stemplet er helt og uten hull.

 

Ganske enkelt...

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Kan være en mild varmskjæring. Han skriver jo at han har kompresjon, og at sykkelen gikk før han satte den fra seg. Stempelringene detter ikke bare fra hverandre når ting står i ro. Å helle på litt bensin i plugghullet tar 5 sekunder, og man kan da eventuelt stryke bensintilførsel som en mulig feilkilde. 

 

 

TS, prøv dette: 

-Hell i en kork bensin gjennom plugghullet. 

-Erstatt den gamle bensinen med fersk bensin. 

-Rens forgasseren. 

-Prøv å start den uten luftfilter.

Skrevet

Hvordan vet ts at motoren har rett komp?

Stempelringene er fjærstål. Varmes dette forbi arbeidstemperatur mister de de tettende egenskapene sine.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Han sier jo at den gikk dårligere, at den var kjørt uten olje og at det var riper i sylinderveggen, ergo er det rimelig å anta at den har mistet kompresjon. Men han kjenner jo at det er motstand i kicken. En motor må ikke nødvendigvis ha rett komp for å starte, men den vil jo ikke gå optimalt.

Men lurer litt på hvordan du vil forklare at stempelringene blir dårligere av at mopeden har stått en stund.

Skrevet (endret)

De står seg ikke dårligere. Det stemmer. Men alt annet ts sier stemmer med varmskjæring.

Han sier jo at den gikk dårligere mens han kjørte uten olje.

 

Er bare å bytte stempelringer, de koster under 50lappen og er lette å bytte.

Endret av Doofen
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Vanskelig å si hva årsaken til at den ikke starter er, men vi kan vel være enige i at den er varmskjært.

Skrevet

Kan være en mild varmskjæring. Han skriver jo at han har kompresjon, og at sykkelen gikk før han satte den fra seg. Stempelringene detter ikke bare fra hverandre når ting står i ro. Å helle på litt bensin i plugghullet tar 5 sekunder, og man kan da eventuelt stryke bensintilførsel som en mulig feilkilde. 

 

 

TS, prøv dette: 

-Hell i en kork bensin gjennom plugghullet. 

-Erstatt den gamle bensinen med fersk bensin. 

-Rens forgasseren. 

-Prøv å start den uten luftfilter.

prøv alt utenom bensin gjennom  plugghullet, har prøvd med startgass. etter å ha søk litt på varmeskjæring, skal jeg nok si med enig i at de små ripene på stempelet, ligner på det som fins av bilder på google. 

 

når jeg tenker litt på den siste turen, så mener jeg at jeg måtte trille den opp den siste kneika. 

 

Kan ta et bilde eller to i morga så får dere sjå. må jeg skifte stempet og sylindern evt mer?

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Okei, om den gikk så dårlig må jeg si meg enig med Doofen.

Skrevet

hei, beklager at jeg ikke har fått ut bildene, men jeg måtte plutselig ut på påske tur, og når jeg kom hjem var alt glømt. her har dere vertfall noen bilder. mår stempel og sylinder skiftes? 

 

bedre seint enn aldre :)

post-294543-0-03295200-1428661187_thumb.jpg

post-294543-0-93348200-1428661194_thumb.jpg

post-294543-0-10079800-1428661204_thumb.jpg

post-294543-0-01002100-1428661212_thumb.jpg

post-294543-0-80661600-1428661222_thumb.jpg

post-294543-0-56138100-1428661234_thumb.jpg

post-294543-0-37626000-1428661255_thumb.jpg

post-294543-0-96276900-1428661265_thumb.jpg

post-294543-0-37333200-1428661311_thumb.jpg

post-294543-0-51487700-1428661319_thumb.jpg

post-294543-0-54925400-1428661329_thumb.jpg

post-294543-0-06121300-1428661338_thumb.jpg

post-294543-0-74758900-1428661357_thumb.jpg

post-294543-0-31179900-1428661365_thumb.jpg

post-294543-0-32449200-1428661372_thumb.jpg

Skrevet

Det der er sluttkjørt og vel så det ja.
Stemplet må du ha nytt, sylinderforinga må du og ha ny samt selvfølgelig nye ringer toppakning, bunnpakning og lager til stempelet. 

Hva kosta motoren? :p
 

Skrevet

 

 

 

Holder det å kjøpe dette?

m.ebay.com/itm/261829013122?nav=SEARCH

 

Nei! Kjøp ny motor du.

Du har kjørt uten olje, og da er også vei/veivlagre skadet.

Når lagrene blir dårlige nok begynner veivtettingene å lekke og du får ikke start på motoren.

 

Du kommer til å ende opp med reperasjoner som koster langt mer enn ny motor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...