Gå til innhold

[Løst] Galaxy S5 root - garanti?


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål. har aldri roota telefona mine før for jeg har vert redd for å øderlegge dem. men siden det er så lett og simpelt og gjøre nå trenger ikke um bruke custom rom eller hva det heter.

(CF auto root)

 

det jeg lurte på var om garantien blir ugyldig om jeg rooter ?

har googlet litt rundt og mange sier at i EU blir ikke garantien ugyldig men i usa eller andre land gjør det. er det noen spesielle lover og regler i europa som gjør det ?

 

grunnen til at jeg vil roote er fordi noen apps feks backup av ALLT trenger root.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det bryter garantien.

 

Garanti er ikke noe som er landsbestemt, men er frivillig ting produsenten gir med på produktene sine, og i Samsung sine garantivilkår så står det at modifisering av programvaren bryter med garantien. 

 

Men det virker som du blander litt garanti og reklamasjonsrett her. 

 

I de fleste tilfeller vil også modifisering av programvaren også gi avslag på reklamasjonsretten. 

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Om garantien ryker, så har du fortsatt reklamasjonsrett.

 

Butikken kan ikke forsvare at om skjermen helt random slutter å fungere skyldes at du har rootet telefonen.

At telefonen er rooted må ha medført at feilen har kommet.

 

Hvis du tar deg noen sekunder å bruke søkefunskjonen i forumet finner du mange tråder som handler om akkurat dette.

Lenke til kommentar

Om garantien ryker, så har du fortsatt reklamasjonsrett.

 

Butikken kan ikke forsvare at om skjermen helt random slutter å fungere skyldes at du har rootet telefonen.

At telefonen er rooted må ha medført at feilen har kommet.

 

Hvis du tar deg noen sekunder å bruke søkefunskjonen i forumet finner du mange tråder som handler om akkurat dette.

Firmware styrer hvordan hardwaren i telefonen virker, modifiserer du firmware vil ikke Samsung sitt verkstøy for å stille en diagnose ofte ikke  virke lenger og de vil ha ekstra utgifter dersom de skal klare fikse telefonen. 

 

Om jeg rooter telefonen min og ber den grille batteriet, sender 10x så mye strøm til høytaleren slik at den ryker overkokke prosessoren til den smelter osv. Mener du Samsung skal dekke det? Dekke min idioti? Nei selvsagt ikke. 

 

Dersom rootingen ikke gir verkstedet noen ekstra jobb, eller er virke og ha noe med feilen å gjøre, så bryr de seg som regel heller ikke noe om det, men jeg har jobbet som mobilforhandler i snart 10 år, og av min erfaring så har FTU har mange ganger gitt avslag på reparasjoner, dersom kunden har modifisert programvaren, så vil ikke anbefale noe å gjøre det med mindre de selv klarer fikse sine egne feil. 

 

Dekker du reparasjonen hans dersom du tar feil?  :fun:

 

Edit: Artikkel om tema. 

http://www.dinside.no/928905/maa-betale-reparasjon-fordi-han-roota-mobilen

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...