Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen som privatist?


Anbefalte innlegg

Hei!! 

 

Jeg skal opp som privatist i norsk muntlig eksamen i Oslo! Har eksamen om ca. 20 dager. Jeg har sett litt rundt på andre diskusjonsforumer og tråder, det er veldig forskjellige svar og ikke noe spesifikt man kan forhold seg til. Jeg lurer på noen ting ang eksamen, og kunne få satt på plass disse spørsmålene. 

 

- Hva er pensum? 

- Må man ha med særemne? kan man bli spurt om det? 

- Kan man få oppgaver hvor man må analysere noveller, dikt mm? 

 

Takk for hjelpen!! :) 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt sent å spørre om pensum nå kun 20 dager før eksamen? Pensumet er læreplanen som du finner på udir.no. Husk å finn riktig fagkode. De andre kan jeg ikke hjelpe deg med fordi jeg ikke har hatt eksamen som privatist enda :-)

Lenke til kommentar

Pensumet er jo selvfølgelig stort (3 år på VGS) veldig forenklet kan man si at det er delt opp i tre "bolker"

 

- Kultur og litteraturhistoriske periodeinndeling

   - Fra norrøn  til modernisme

     - Litterære kjennetegn og kjente forfattere og litterære verk (samt kunstverk) fra de forskjellige periodene

 

- Språkhistorie

   - fra norrønt til moderne norsk (samnorsk/bokmål/nynorsk) + debatter og lovgivning rundt dette viktige personer på hver side, svartedauden, unionen etc.

 

- Retorikk (mest vanlig på skriftlig dog)

 

Dikt og tekstanalyse er vanligvis en del av skriftlig, men du kan få en tekst som du skal plassere tidsmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...