Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan depresjon føre til ondskap? (Lubitz)


heblilla

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

Er det depresjonens vesen å ville ødelegge ikke bare for seg sjøl men for andre også?

 

Kan depresjon rett og slett forklare ondskap?

 

En deprimert uten ideologi tar tilfeldige offer med seg i døden.

En deprimert med ideologi tar utvalgte med seg i døden.

 

Kanskje til og med Hitler var deprimert da?

 

Er ingen bare onde lenger? (i vesten altså...)

Depresjon og tilfellet Lubitz handler ikke om ondskap. Ondskap er et målrettet ønske om å påføre andre smerte og lidelse. Lubitz virker mer som et utslag av depresjon og bitterhet over å se hele sitt liv falle i grus. Slik jeg leser det som skjedde i alpene er at Lubitz var mer opptatt av å dø i et fly, enn at han hadde reflektert over å drepe mest mulig andre samtidig for å så påføre dem og deres pårørende smerte.

 

En må se på motivet og ikke handlingen for å se om det er et utslag av depresjon eller ondskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg tror jeg kunne finne på å gjort det samme. 

 

Hva gjør du når det eneste som gir mening og verdi i livet, forsvinner? (På grunn av en sykdom)

 

Det er vel uansett ikke mye annet her som gir så veldig mening. Hvis man først finner en mening med livet, og elsker det du driver med, hva skjer hvis det blir tatt fra deg? Er det noen vits å gå tilbake til det samme A4-livet? Spise, jobb, sove. Du tenker ikke på om du tar med deg andre i døden, når du er deprimert. Det spiller absolutt ingen rolle. 

 

For min del; Det som gir mening med livet er kanskje at folk skal slutte å være så naive, og begynne å lete meningen med livet. Da mener jeg i å leve et A4-liv, men starte med å finne nye løsninger på å redde denne planeten, og dermed søke etter intelligent liv, og til slutt finner vi kanskje meningen med livet?

 

 

Anonymous poster hash: cb080...870

 

ut i fra det du skriver, virker du som et temmelig forstyrra individ...

håper virkelig du lander på moder jord snart.

 

Det hadde vært en fin løsning, men tror ikke den vil eksistere om et par tiår.

 

Anonymous poster hash: cb080...870

Lenke til kommentar

 

Er det depresjonens vesen å ville ødelegge ikke bare for seg sjøl men for andre også?

 

Kan depresjon rett og slett forklare ondskap?

 

En deprimert uten ideologi tar tilfeldige offer med seg i døden.

En deprimert med ideologi tar utvalgte med seg i døden.

 

Kanskje til og med Hitler var deprimert da?

 

Er ingen bare onde lenger? (i vesten altså...)

Depresjon og tilfellet Lubitz handler ikke om ondskap. Ondskap er et målrettet ønske om å påføre andre smerte og lidelse. Lubitz virker mer som et utslag av depresjon og bitterhet over å se hele sitt liv falle i grus. Slik jeg leser det som skjedde i alpene er at Lubitz var mer opptatt av å dø i et fly, enn at han hadde reflektert over å drepe mest mulig andre samtidig for å så påføre dem og deres pårørende smerte.

 

En må se på motivet og ikke handlingen for å se om det er et utslag av depresjon eller ondskap.

 

Berømmelse var jo også et motiv, i følge eksdama hans.

I tillegg til hevn fordi han aldri ville kunne bli noe annet enn en annen pilot.

 

Hadde denne hendelsen hatt preg av impulsivitet, men den var planlagt over lengre tid.

 

Tror for min del at man må mangle samvittighet av ene eller annen grunn for å kunne gjøre noe sånn. Kanskje jeg ser på mangelen på samvittighet som et utslag av iboende ondskap.

 

Men det kommer nok an på øyet som ser.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror jeg kunne finne på å gjort det samme. 

 

Hva gjør du når det eneste som gir mening og verdi i livet, forsvinner? (På grunn av en sykdom)

 

Det er vel uansett ikke mye annet her som gir så veldig mening. Hvis man først finner en mening med livet, og elsker det du driver med, hva skjer hvis det blir tatt fra deg? Er det noen vits å gå tilbake til det samme A4-livet? Spise, jobb, sove. Du tenker ikke på om du tar med deg andre i døden, når du er deprimert. Det spiller absolutt ingen rolle. 

 

For min del; Det som gir mening med livet er kanskje at folk skal slutte å være så naive, og begynne å lete meningen med livet. Da mener jeg i å leve et A4-liv, men starte med å finne nye løsninger på å redde denne planeten, og dermed søke etter intelligent liv, og til slutt finner vi kanskje meningen med livet?

 

 

Anonymous poster hash: cb080...870

 

ut i fra det du skriver, virker du som et temmelig forstyrra individ...

håper virkelig du lander på moder jord snart.

 

Det hadde vært en fin løsning, men tror ikke den vil eksistere om et par tiår.

 

Anonymous poster hash: cb080...870

 

Ikke morsomt, kjære deg.

 

Har du alltid sett så forskrudd på livet?

Lenke til kommentar

 

Hadde denne hendelsen hatt preg av impulsivitet, men den var planlagt over lengre tid.

Hvor har du det fra? Handlingen fremstår nettopp som utført i affekt. Dagen i forveien hadde kjæresten gått fra ham, og helt tilfeldig åpnet det seg en mulighet da førstepiloten gikk på do.,

 

Det han hadde sagt til eks-kjæresten (kalt Maria) var at han en dag skulle gjøre noe som ville føre til at alle visste hvem han var, og som villle forandre systemet. Kilde: CNN

Lenke til kommentar

Ifølge påtalemyndigheten i Düsseldorf skal Lubitz både ha søkt etter medisinsk behandling på nettet og selvmordsmetoder. Du leter ikke etter medisinske løsninger på dine problemer om du uansett har bestemt deg for å avslutte livet. Mannen ønsket først og fremst å få hjelp. Da han ikke så noen mulighet for det, valgte han døden. Slik er det med de fleste som tar selvmord, tror jeg. De ønsker egentlig å leve.

Lenke til kommentar

Vi kan i alle fall være enig i det siste, alle ønsker egentlig å leve.

Ellers er jeg uenig. Han søkte også etter hvordan cockpitdører på fly fungerer. Han kunne ha valgt en annen metode som ikke ramma 150 andre. Men han valgte det som var lettest for ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...