Gå til innhold

Cpu'en Går Seg Varm!


MrEirik

Anbefalte innlegg

Utifra bildet ditt ser det ut som om du er 14år, alle vet at barn er dumme og klarer ikke utrette noe som helst. Jeg fikk min første pc'e når jeg var 15, vent til du blir litt eldre, og nå får det være tid for å leke i skogen, lage hytter, og krige med bensinbomber..

kjeften! :D eg e snart 16...

dessuten har eg jort meir enn du trur...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har bare skumma igjennom her, så det er mulig jeg har hoppa over noe her, men hvordan står det til med kabinettvifter?!?

 

55 grader inne i kabinett høres helt sykt ut... Som nevnt tidligere; 10 grader over romtemp er mer normalt. Dessuten; CPU kan jo aldri bli kaldere enn tempen inne i kabinettet... Selv har jeg to vifter fom blåser luft inn i front og en som blåser ut bak (i tillegg til PSU som også blåser varm luft ut). Det resulterer i ca 10 over romtemp.

 

Blir kjøeribben veldig varm? Hvis den blir det betyr det i hvert fall at ribba sitter godt. Blir den ikke varm sitter ribba dårlig og overfører ikke varmen. Evt for mye goop. Blir ribba varm, men cpu fortsatt ikke kjøles tilstrekkelig betyr det enten at du har en ræva ribbe eller så flytter ikkke vifta nok luft. Evt ribba er full av støv som i praksis fungerer som isolasjon (les; glava)

jeg har tatt av kabinettet somsagt, så jeg har en mistanke om at sensoren for system-temp ligger i nærheten av prosessoren... :shrug:

 

Kjöleribba blir nokså varm. Den har ikke mye stöv ennå regner jeg med, siden det ikke var noe betydelig med stöv på vifta da jeg tok av kabinettet. Maskinen er bare 1/2 år gammel, så jeg trudde ikke det var nok tid til å få nok stöv til å "isolere" ribba...

Lenke til kommentar
du Burde vel kansje få tak i Ny Vifte? kansje den er slitten! jeg har bare 1.2ghz cpu og jeg kjører med en Cpu Vifte som klarer XP2600. det kjøler ganske bra, min temperatur pleier og lige i underkant av 40C grader. er vel aldri dumt med for kraftig vifte så lenge den ikke blir for tung, da den lett kan ødlegge den lille kjærnen.

vifta er 1/2 år gammel... temp'en har vært lik siden förste gang jeg prövde pc'n...

hmmm. rart. du burde ihvertfall Prøve å Skifte ut vifta di med en ny en!

CPU Vifter koster stort sett fra 100.-kr og oppover. har du foresten mange enheter? og dårlig strømforsyning? du burde minst ha 300W PSU. har du mange enheter så ville jeg satt in 1 eller 2 kabinett vifter, da dette senker temperaturen inne i kabinettet ganske mye, men dette hjelper ikke så altfor mye til kjøling av CPU. så Prøv og sett på en ny CPU vifte først var jeg deg.

har 5 PCI- kort og ett AGP pluss to HDD'er, 1 FDD og to CD-spillere... Av vifter har jeg en på CPU og en liten på selve HK (pluss PSU). Har ingen kabinettvifter ennå... PSU er på 235W... er det litt for lite, kanskje? akkurat nå har jeg lite råd til ny PSU... Hvor mye bör jeg legge i PSU'en?

Lenke til kommentar
hallo jeg her en glacial tech vifte (ganske standard) på min XP 2600 og den ligger på 45-50 grader..

 

hvis dette hjelper deg..

Trur jeg har samme vifte... (gidder ikke slå av PC'n nå for å sjekke ;) ) Men min CPU er en Athlon XP2200+.

Temp'en ligger på 50°c nå når pc'n er idle. Trur dette kommer av at jeg senka spenninga med 0.05V.

Lenke til kommentar
Utifra bildet ditt ser det ut som om du er 14år, alle vet at barn er dumme og klarer ikke utrette noe som helst. Jeg fikk min første pc'e når jeg var 15, vent til du blir litt eldre, og nå får det være tid for å leke i skogen, lage hytter, og krige med bensinbomber..

dessuten - jeg bygde min förste pc når jeg var 14 år... og dette alene, og uten hjelp av noen andre!! Så bare pass kjeften din! :gretten:

Lenke til kommentar

har 5 PCI- kort og ett AGP pluss to HDD'er, 1 FDD og to CD-spillere... Av vifter har jeg en på CPU og en liten på selve HK (pluss PSU). Har ingen kabinettvifter ennå... PSU er på 235W... er det litt for lite, kanskje? akkurat nå har jeg lite råd til ny PSU... Hvor mye bör jeg legge i PSU'en?

Jeg hadde også et kjempe problem med tempen min. Hadde i mye ekstra i kabinettet og hadde bare vifte på cpu og psu. 2 av 4 harddisker var over 80 grader.

 

Kjøpte da denne viftestyringa og 2 av disse viftene

 

Borret inn en nede i front og en vannrett i toppen.

 

Og vips så forsvant 30 grader fra diskene og 20 fra cpu...

Lenke til kommentar
Utifra bildet ditt ser det ut som om du er 14år, alle vet at barn er dumme og klarer ikke utrette noe som helst. Jeg fikk min første pc'e når jeg var 15, vent til du blir litt eldre, og nå får det være tid for å leke i skogen, lage hytter, og krige med bensinbomber..

 

:roll:

14 jeg å so?

Moto mitt er: du kan lære alt! bare du vil det og at det intresser deg...

Du må lære og ikke komme med slike innlegg...!

Mange 50 åringer som ikke greier og skru på en datamaskin en gang...

Dette innlegget mitt make no sence..men men ;)

Lenke til kommentar

har 5 PCI- kort og ett AGP pluss to HDD'er, 1 FDD og to CD-spillere... Av vifter har jeg en på CPU og en liten på selve HK (pluss PSU). Har ingen kabinettvifter ennå... PSU er på 235W... er det litt for lite, kanskje? akkurat nå har jeg lite råd til ny PSU... Hvor mye bör jeg legge i PSU'en?

Jeg hadde også et kjempe problem med tempen min. Hadde i mye ekstra i kabinettet og hadde bare vifte på cpu og psu. 2 av 4 harddisker var over 80 grader.

 

Kjøpte da denne viftestyringa og 2 av disse viftene

 

Borret inn en nede i front og en vannrett i toppen.

 

Og vips så forsvant 30 grader fra diskene og 20 fra cpu...

Takk for tipset! Det störste problemet er at kabinettet mitt er beregnet på mye mindre maskiner... altså er det ingen hull for ekstra vifter... Foruten ett, men der har jeg stappa i ein USB-forgreining for å få USB i front... :roll:

Lenke til kommentar

Det er riktig som bl.a. Lucifer 666 skriver, CPU temperatur er jo helt avhengig av temperaturen inne i kabinettet. Kaldere enn dette blir det ihvertfall ikke :-)

 

Du har alstå en vifte som blåser ut luft av kabinettet, den sitter i strømforsyningen (PSU). Det kan bære nok i mange tilfeller det, men jeg vil anbefale deg å montere minst en vifte til, f.eks. i bakkanten av kabinettet ditt. Hvis du hadde oppgitt hvilken type kabinett du har, så hadde det vært lettere å guide deg.

 

Husk også at all luft som skal blåses ut må jo komme inn et sted... Det er derfor vikitg at det er gode nok åpninger til dette. Mange kabinetter er altfor tette. Sjekk åpningene som går mot fronten. En enkel løsning kan også være å la det nederste PCI spor dekselet stå åpent. For hver endring du gjør, så kan du notere deg i et regneark hvordan temperaturen påvirkes. Maskinen bør stå ca en halvtime før tempen stabiliseres.

 

Alder er ingen hindring i dataverdenen, stå på du MrEirik! Vi husker alla Data-Jon.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bilde av meg selv fordi det er totalt unødvendig, hvis ikke du absolutt må dele ditt utseende med andre på nettet. Jeg har fått mange hat meldinger fra sinte "barn" som jeg velger å kalle det. De kan bare dra til ****** :)

Eller enda bedre, skolen :)

Innlegget jeg la inn om herr MrEirik, var et meget forståelsesfullt, med sympati for hans lave alder, og fullt forstående for at han ikke kunne utrette så mye.

Men når det viser seg at han er hele 16år gammel trekker jeg det tilbake, det viser seg at han er både eldre enn bildet henviste til, mer moden og etter alt å dømme smartere enn han var når han var 14 år gammel. Men vi har ikke noen håndfaste bevis til det. Ellers så synes jeg MrEiriks svar til min noe Sarkastisk Stikkende kommentar (som var ment som ett humoristisk innslag i en ellers så veldig kjedlig lesende forumside), var vel passende, og de av dere som synes annerledes kan brenne i ******.

Lenke til kommentar

Oi Oi Oi, du må ha Ny Strømforsyning. jeg tror Faktisk at det kan være det, bare 235watt? det var altfor lite! kjøpe en Chieftec 360W eller noe sånt, den bråker foresten heller ikke så mye! og dessuten når du har 2 harddisken og 2 cd spillere Altså 4 Enheter. da anbefaler jeg deg sterkt og også koste på deg 1 eller 2 kabinett vifter. da trenger du sikkert ikke ny CPU Vifte. men har du råd så er det nok ikke dumt og kjøpe en Ny for sikkerhets skyld. har du foresten litet eller stort kabinett? Kjøp da ihvertfall en strømforsyning på 300Watt eller mer, den chieftec 360watt'en for du f.eks på Komplett.no til ca 450.-kr.

 

Hilsen AMD_XP3000

Lenke til kommentar
Jeg har ikke bilde av meg selv fordi det er totalt unødvendig, hvis ikke du absolutt må dele ditt utseende med andre på nettet. Jeg har fått mange hat meldinger fra sinte "barn" som jeg velger å kalle det. De kan bare dra til ****** :)

Eller enda bedre, skolen :)

Innlegget jeg la inn om herr MrEirik, var et meget forståelsesfullt, med sympati for hans lave alder, og fullt forstående for at han ikke kunne utrette så mye.

Men når det viser seg at han er hele 16år gammel trekker jeg det tilbake, det viser seg at han er både eldre enn bildet henviste til, mer moden og etter alt å dømme smartere enn han var når han var 14 år gammel. Men vi har ikke noen håndfaste bevis til det. Ellers så synes jeg MrEiriks svar til min noe Sarkastisk Stikkende kommentar (som var ment som ett humoristisk innslag i en ellers så veldig kjedlig lesende forumside), var vel passende, og de av dere som synes annerledes kan brenne i ******.

Jeg lette forgjeves etter ett eneste ord i dine innlegg som hører hjemme på dette forumet.

Hvis du synes det er humoristisk å tråkke på folk p g a lav alder eller at de har et utseende som tyder på det bør du finne et annet sted å lufte humoren din.

Gutten stilte et helt greit spørsmål som hører hjemme både på forumet og i denne seksjonen.

Det gjør overhodet ikke dine kommentarer!

Lenke til kommentar
Utifra bildet ditt ser det ut som om du er 14år, alle vet at barn er dumme og klarer ikke utrette noe som helst. Jeg fikk min første pc'e når jeg var 15, vent til du blir litt eldre, og nå får det være tid for å leke i skogen, lage hytter, og krige med bensinbomber..

ikke kom med sånne utalelser ! :grin:

 

er veldig mange smarte 14 åringer som kan veldig mye om pc

dette er et forum for å få hjelp - samme hvor gammel men er !

Lenke til kommentar
Jeg har ikke bilde av meg selv fordi det er totalt unødvendig, hvis ikke du absolutt må dele ditt utseende med andre på nettet. Jeg har fått mange hat meldinger fra sinte "barn" som jeg velger å kalle det. De kan bare dra til ****** :)

Eller enda bedre, skolen :)

Innlegget jeg la inn om herr MrEirik, var et meget forståelsesfullt, med sympati for hans lave alder, og fullt forstående for at han ikke kunne utrette så mye.

Men når det viser seg at han er hele 16år gammel trekker jeg det tilbake, det viser seg at han er både eldre enn bildet henviste til, mer moden og etter alt å dømme smartere enn han var når han var 14 år gammel. Men vi har ikke noen håndfaste bevis til det. Ellers så synes jeg MrEiriks svar til min noe Sarkastisk Stikkende kommentar (som var ment som ett humoristisk innslag i en ellers så veldig kjedlig lesende forumside), var vel passende, og de av dere som synes annerledes kan brenne i ******.

Mer patetisk oppførsel skal du se langt til.

 

Modurator er varselt ang. deg [ikke tråden.]

 

Til trådstarter .

 

Synes du først bør få deg en annen temp måler evt, låne av en venn.

Hos meg f.eks så vister faktisk BIOS 10-15 Grader mindre enn hva det egentlig her.

Du kan prøve å legge inn MBM f.eks og se hva du får der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...