Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] BI Arbeidskrav 4, et par spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, jeg står fast på dette spørsmålet i et arbeidskrav på BI.

 

Håper det er noen som kan hjelpe

 

Bjørvika Industrier AS skal sette opp en selvkostkalkyle for en ordre. Kalkylen skal bestå av både direkte og indirekte kostnader. De indirekte kostnadene beregnes ved hjelp av tilleggssatser. Beregningsgrunnlag (aktivitetsmål) ved beregning av de indirekte kostnadene er i tilvirkningsavdelingen direkte lønn og i salgs- og administrasjonsavdelingen totale tilvirkningskostnader. Direkte materialkostnader er kr 21.000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen kr 20.000. Tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er 20% i tilvirkningsavdelingen og 10% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsene for indirekte faste kostnader er 25% i tilvirkningsavdelingen og 20% i salgs- og administrasjonsavdelingen.

Beregn selvkost for ordren. Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

Jeg kom frem til 68 100, men er tydeligvis feil.

regnet ut som følger:

21 000 dir mat

20 000 dir lønn

4000 (20% av dir lønn)

2000 (10 % av dir lønn)

= 47000

11 750 (25 % av 47 000)

9400 (20 % av 47 000)

= 68 100

Noen som ser hvor feilen er?

Håper noen kan hjelpe!

Endret av aBallz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg står fast på dette spørsmålet i et arbeidskrav på BI.

 

Håper det er noen som kan hjelpe

 

Bjørvika Industrier AS skal sette opp en selvkostkalkyle for en ordre. Kalkylen skal bestå av både direkte og indirekte kostnader. De indirekte kostnadene beregnes ved hjelp av tilleggssatser. Beregningsgrunnlag (aktivitetsmål) ved beregning av de indirekte kostnadene er i tilvirkningsavdelingen direkte lønn og i salgs- og administrasjonsavdelingen totale tilvirkningskostnader. Direkte materialkostnader er kr 21.000 og direkte lønnskostnader i tilvirkningsavdelingen kr 20.000. Tilleggssatsene for indirekte variable kostnader er 20% i tilvirkningsavdelingen og 10% i salgs- og administrasjonsavdelingen. Tilleggssatsene for indirekte faste kostnader er 25% i tilvirkningsavdelingen og 20% i salgs- og administrasjonsavdelingen.

Beregn selvkost for ordren. Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller.

Jeg kom frem til 68 100, men er tydeligvis feil.

regnet ut som følger:

21 000 dir mat

20 000 dir lønn

4000 (20% av dir lønn)

2000 (10 % av dir lønn)

= 47000

11 750 (25 % av 47 000)

9400 (20 % av 47 000)

= 68 100

Noen som ser hvor feilen er?

Håper noen kan hjelpe!

lol takk gud for at jeg er ferdig med BI :green: lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...