Gå til innhold

Kablet nettverk svakere enn trådløst?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har mulighet for både kabel og trådløst nettverk. Ruteren er plassert i et kjellerområde og området hvor den er plassert er rimelig lukket, men plassert høyt. Veggene er ikke betong, men veggen mot utsiden hvor det ikke behøver å sende signal er bygd med leca blokker. Ellers så må det trådløse signalet dra igjennom en vegg og to etasjer for å komme til området hvor jeg sitter.

 

Mitt spørsmål er da som følger, er det bedre nett med kablet eller med trådløst nett? Vi har akkurat oppgradert nettverket, og det ser ut som at ruteren fra 2006 ikke kan levere en hastighet på 30/5 Mbps verken trådløst eller med kabel. Jeg har testet både med og uten kabel, og nettverket er mest stabil med kabel. Kabelen er nokså lang, og har sikkert 3-6m med "død kabel", med andre ord kabel som er til overs som bare ligger i en rull gjemt under en møbel. Kabelen i seg selv er sikkert rundt 25m og er en "Category 5e"-kabel.

 

Jeg vet ikke om dette har noe å si, men (med Windows 7) jeg har gått på "Nettverk og Delingssenter" og sjekket tilkoblingen både trådløst og kablet. Trådløst får jeg en hastighet på 54Mbps maksimalt, men siden nettverket er ustabilt så ligger jeg på ca. 3-4 av 5 barer på signalstyrken. Den faller ofte til 48Mbps, men når jeg har kabel, er det KUN 10Mbps. Hvorfor det?

 

Er det noen som kunne vært behjelpelig med å kanskje tenke seg til hva som kan være grunnet til at kablet nettverk har så lite Mbps enn trådløst? Ny ruter er bestilt, så om det er det, så kan det hende det blir fikset så snart den er i hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte ganger har hastigheten her hjemme falt ned til 10 på kabel, låste seg der og gikk ikke opp igjen. Hvorfor det var sånn vet jeg ikke, men selv gikk jeg inn og stilte linkspeeden selv på nettverkskortet, til 100.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Cat5e skal klare 1000Mb/s på opptil 100 meter. Det må være noe galt med enten kabelen eller utstyret.

 

En vanlig feil er feil-terminerte kabler.

Kan det hende fordi ruteren er gammel?

 

Enkelte ganger har hastigheten her hjemme falt ned til 10 på kabel, låste seg der og gikk ikke opp igjen. Hvorfor det var sånn vet jeg ikke, men selv gikk jeg inn og stilte linkspeeden selv på nettverkskortet, til 100.

 

Hvordan gjorde du dette? Jeg har en bærbar PC, om det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Er nok rimelig sikkert at det er skade på kabelen eller dårlig terminert. Lengden er overhodet ikke noe problem. Veldig viktig å passe på at det ikke er skarpe bøyer på kabelen både når den er trekt og under trekking. Og parene i kabelen må tvinnes ut minst mulig ved terminering. Og selfølgelig viktig og terminere skikkelig. Bruk krone om du har vanlige bokser, har bukser med keystone pass på og klem disse godt sammen. Muligheten for støy er jo også der, men lite trolig med mindre du har trekt kabelen 15 ganger rundt 230v tilførsel kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...