Gå til innhold

Hvor mye ram kan Windows kjøre?


hasuwest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hasuwest

 

Jeg kjører W2k, win98SE og winXP på samme PC. Jeg har ikke problemer med spill på w2k, med unntak av gamle spill som ikke kjører i wi9x men i dos. De alle spill av litt nyere dato kan kjøres i w2k. Det går faktisk mye bedre fordi operativsystemet er mye mer stabilt!!

 

Quote:


On 2001-10-21 10:35, hasuwest skrev:

Ok. Men jeg hører at 9x / Me er de mest kompatible OS for Spill, Multimedia osv. Men W2k er bedre på

Kontor arbeid, servere osv..


Og at W2k har vanskligheter med å kjøre spill?


thnx:D


Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

vil si til han som spurte om w2k var god på spill. nyere spill funker jo seffølgelig helt topp, men hvis du spiller en del gamlere spill (lucas arts spill eller sierra spill av gamlere dato) så får du nok en del problem. Win98se er vel kjent for å vere det beste på spill. ME skal vist ikke vere så bra, selvom jeg kjører ME selv og ikke har hatt noen problemer. XP er jo selvfølgelig stabilt og kjører "det meste", men ikke alt. spiller du en del gamle spill så anbefaler jeg vel enda å holde seg til win98se eller winME.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan stappe uendelig mye minne (ivertfall mer enn 512mb) i en Win9x maskin, men ikke uten å justere litt.

 

Jeg husker ikke helt hva de het, men jeg prøvde forskjellige minnehåndteringsprogrammere (cacheman tror jeg d ene het), og de brukte minnet mye bedre, og jeg leste at det skal virke med over 512mb ram.

 

-MEN- selv om du har massevis av minne, så vil eventuelt Win9x gå ut av sine "system resources" og ingenting vil lengre fungere, uavhengig av minne ser det ut til (opplevd dette mange ganger med bare 256ram, selv om ejg hadde mere minne ledig). Derfor lønner det seg å gå over til win2000/winXP. Med en nyere cpu og nvidia grafikkort så er det fult mulig at spill går raskere i win2000 enn w98.

Lenke til kommentar

512 er den etiske grensen for minne under win9x/ME. Mer enn dette vil skape ustabilitet, og du vil ofte få beskjed om at du har for lite minne. Når det så er sagt; hva skal du med mer enn 512MB minne? Spessielt i win9x? Det skal godt gjøres å klare å bruke opp så mye ram, og i win9x vil du ha behov for swap-fila uansett, da win9x har en teit minnebehandler.

 

Kjør en dual-boot med win98se og win2k. I win98se kjører du spill/programmer som du har problem med i win2k. WinXP har jeg kjørt, og det er meget bra. Eneste grunnen til at jeg gikk tilbake til win98, var at brennerprogramvaren fikk maskina til å reboote hver gang jeg skulle brenne.

 

Simen

Lenke til kommentar

Mye feilinformasjon her, sånn. Se:

Hovedkortet bestemmer hvor mye fysisk minne (RAM) en kan ha. Windows setter begrensninger med hvor mye minne det kan cache. W98 kan bare cache (utnytte) 96mb RAM. WME vet jeg ingenting om, men jeg håper (For MS sin skyld) at det er mer. W2k/WXP kan cache så mye de bare orker (Hvilket er alt).

 

[ Denne Melding var redigert av: aschj på 2001-10-24 13:13 ]

Lenke til kommentar

aschj: hva snakker du om da? Denne diskusjonen dreier seg ikke om hvor mye hk klarer, men hvor mye win98 klarer, og det er heller ikke snakk om caching. Her er det snakk om hvor mye ram win98 bruker før den nekter å bruke mer. Her er grensen 512MB, som er en rimilig god mengde minne. Alt over 512MB under win98 kan (merk kan) gjøre systemet ustabilt.

 

Simen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...