Gå til innhold

SSD med feil, redde filer fra User mappe?


Renai

Anbefalte innlegg

For en god stund siden kjøpte jeg meg en Samsung 840 EVO SSD (500gb). For snart to uker siden valgte jeg å patche den (ettersom den visst blir veldig treg etter en stund) men det gikk noe galt under patchingen. Nå klarer jeg ikke å boote med SSD'en, men jeg kan mounte den og fikk hentet ut et par filer.

 

Heldigvis var det ikke så alt for mange viktige filer på den, og jeg har de fleste av filene mine på et par harddisker. Den oppfører seg ganske rart, den står enten på 0% bruk, eller på 100% (den blir treig som f, med 0 i read og write). Jeg får til å bruke photorec (og fikk reddet ut ca +100gb) men jeg ender opp med 707 mapper med mange filer som ikke har de originale filnavnene. Dette selv når jeg kun valgte et par filtyper, og jeg tror nok det ikke er verdt å gå gjennom et par millioner filer for å finne de filene jeg egentlig skulle lete etter.

 

Uheldigvis kan jeg ikke gå inn i brukermappen min (der de aller aller fleste av de viktige filene lå). De fleste andre mapper gå greit å gå gjennom. Jeg prøver å åpne brukermappa, får admin-prompt, og den ender opp med å bare stå og laste, eller så kræsjer explorer.

 

Noen idéer på hva jeg kan gjøre for å få tilgang til brukermappen eller få reddet filer kun fra brukermappen?

 

Litt annen info

  • Prøvde å boote windows i safe mode (men det tok en evighet, og tror jeg ble stuck med ingenting på skjermen).
  • Kan ikke mounte SSD'en hvis datamaskinen allerede kjører.
  • Prøvde å redigere tillatelser på brukermappen/dele mappen, men den ble stuck på et par filer.
  • Prøvde å mounte SSD'en via ubuntu, fikk beskjed om at den var dirty, så jeg prøvde å reparere den med ntfsck og litt annet jeg søkte opp (ntfsfix). Det fungerte ikke i det hele tatt.
  • Hver gang jeg booter med SSD'en plugget inn i maskinen tar det et par minutter i motsetning til et par sekunder når jeg ikke har den plugget inn.
  • Har prøvd noen få redningssoftware (vet jeg prøvde WD sitt Acronis True Image), men under kjøring så har de enten kræsjet eller fryst hele windows.

Tror jeg skal prøve å kjøre chkdsk en gang, men har lest at det kan skade å avbryte når den først kjører (er redd for at explorer skal kræsje, eller at pcn skal fryse igjen).

Endret av Renai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert noe av dette funker. Du har jo prøvd mer eller mindre alt det er rimelig og prøve.

 

Jottacloud.no er en fin ting, du får sette opp det når du får reparert den så har du backup der.

Tror nok ikke jeg trenger Jottacloud helt ennå, selv om det ser temmelig bra ut. Hadde heldigvis ikke alt for mye viktig på SSD'en, har det meste av tingene mine på JBODs. Har gitt litt opp på SSD'ed akkurat nå, men jeg tror jeg skal prøve litt mer en dag jeg får litt mer tid. Likevel, takk for tipset om Jottacloud, kjente ikke til det.

Endret av Renai
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...