Gå til innhold

Landssvikersaken (IS farerne)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagbladet følger rettsaken live:

 

http://livebeta.dagbladet.no/isrettssaken

 

 

Kan vel heldigvis se ut til at de er deep shit med tanke på at PST har innhentet informasjon som skal kunne nagle dem fast i fengsel i lang tid (dvs strafferammen er vel bare 6 år).

 

-Hater de vantro, har lyst til å drepe alle fra liten til stor, gå inn i en barnehage.

 

 

 

Man får vel bare håpe at det blir satt en streng standard i denne saken.

 

 

 

Høyst sannsynligvis ikke, men jeg ville hatt noen kreative løsningsforslag:

 

Åpne for overvåkning av personer der det er mistanke om tilknytting til IS. Dersom tilknyttingen skulle bli bekreftet og vedkommende ikke er norsk, er det rett ut av landet på livstid uten videre diskusjon. Dersom vedkommende er norsk får h*n følgende valg:

 

  • si fra seg det norske statsborgerskapet og aldri komme tilbake mer, eller
  • forbli norsk og konfrontere en livstidsdom for landssvikt.

 

Uansett hvilket tilfelle det er, så vil de være ferdige her i det norske samfunnet. Er det folk her som hater oss så mye at de vil drepe oss, ser jeg ikke noe poeng i å beskytte dem og gi dem samme rettigheter i samfunnet som de hater så mye allikevel. Og dette bør gjelde uansett om det er snakk om utlendinger eller etniske nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

§ 3.

....

Om nødvendig kan det i bestemmelsene gjøres avvik fra gjeldende lov.

 

Black on white

 

 

Grunnloven er enten "gjeldene lov", som man da kan avvike fra om nødvendig

 

eller

 

Så er Grunnloven IKKE "gjeldene lov", som da gjør den irrelevant

 

Det kalles win-win ;)

Gjeldene "lov" vil være av mindre rang enn grunnloven sånn som jeg ser det, og juristen jeg snakket med leser det også slik.

Han kan gi av "lovmessig innhold" og ikke av grunnlovens rang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så engstelige for diktatorer, jeg mener, man finner jo store og små diktaturer overalt hvor man ferdes, og slik jeg ser det så må til og med diktatoren spise brødskiva si og pusse tenna, så hvorfor frykte dette som er så velkjent og faktisk for det meste fullt ut akseptert, og til og med beskyttet av våre egne normer lover og regler ..

 

beats me ..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så engstelige for diktatorer, jeg mener, man finner jo store og små diktaturer overalt hvor man ferdes, og slik jeg ser det så må til og med diktatoren spise brødskiva si og pusse tenna, så hvorfor frykte dette som er så velkjent og faktisk for det meste fullt ut akseptert, og til og med beskyttet av våre egne normer lover og regler ..

 

beats me ..

 

En diktator kan jo være så mangt, man kan jo faktisk være så heldig å få verdens koseligste og snilleste nisse av en diktator... men som hovedregel så er det vel mer kompromissløse svin som har tatt makten mot folkets vilje.

Problemet oppstår vel med en gang man da offentlig viser at man ikke er helt enig med ham eller hans politikk og blir da hengt opp ned i en mørk kjeller for resten av livet uten noe form for rettsvern. Vil tro folket kan føle seg litt maktesløse av slikt og frykten vil tilslutt styre dagsorden i samfunnet.

 

Tror vi hellert satser på å beholde demokratiet videre istedenfor :)

Lenke til kommentar

 

Dagbladet følger rettsaken live:

 

http://livebeta.dagbladet.no/isrettssaken

 

 

Kan vel heldigvis se ut til at de er deep shit med tanke på at PST har innhentet informasjon som skal kunne nagle dem fast i fengsel i lang tid (dvs strafferammen er vel bare 6 år).

 

-Hater de vantro, har lyst til å drepe alle fra liten til stor, gå inn i en barnehage.

 

 

 

Man får vel bare håpe at det blir satt en streng standard i denne saken.

 

 

 

Høyst sannsynligvis ikke, men jeg ville hatt noen kreative løsningsforslag:

 

Åpne for overvåkning av personer der det er mistanke om tilknytting til IS. Dersom tilknyttingen skulle bli bekreftet og vedkommende ikke er norsk, er det rett ut av landet på livstid uten videre diskusjon. Dersom vedkommende er norsk får h*n følgende valg:

 

  • si fra seg det norske statsborgerskapet og aldri komme tilbake mer, eller
  • forbli norsk og konfrontere en livstidsdom for landssvikt.

 

Uansett hvilket tilfelle det er, så vil de være ferdige her i det norske samfunnet. Er det folk her som hater oss så mye at de vil drepe oss, ser jeg ikke noe poeng i å beskytte dem og gi dem samme rettigheter i samfunnet som de hater så mye allikevel. Og dette bør gjelde uansett om det er snakk om utlendinger eller etniske nordmenn.

 

 

Ja, kan ihvertfall si meg enig i at 5 år som aktor legger ned påstand om her , og som da sikkert blir redusert til noe mindre virker latterlig lite for noe som må sees på som foræderi. De tross alt "Norske" om de så ikke føler seg sånn eller oppfører seg i trtåd med det..

 

Tredjemann som har hjulpet til her hjemme ifra får vel samfunnstraff og må plukke søppel i ett par uker..... :p

 

Tror vi må være langt mer kompromissløse når det kommer til Syria farere, det skal tross alt være avskrekkende å bli tatt for, noe jeg ikke syntes dette ikke kan sies å være.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

Narr meg til å le. Forsvarerene begynner tydeligvis å bli desperate her. Om dette skulle stemme så burde vedkommende dømmes for dumskap i tillegg og ilegges 3 års tvungen skolegang..... :)

Hmm, vedkommende befinner seg i krig i Syria, når man endrer loven i Norge, derav følger det at personen er dum ettersom han ikke har fått med seg lovendringen som ikke engang de i Norge har fått med seg?

Lenke til kommentar

 

Narr meg til å le. Forsvarerene begynner tydeligvis å bli desperate her. Om dette skulle stemme så burde vedkommende dømmes for dumskap i tillegg og ilegges 3 års tvungen skolegang..... :)

Hmm, vedkommende befinner seg i krig i Syria, når man endrer loven i Norge, derav følger det at personen er dum ettersom han ikke har fått med seg lovendringen som ikke engang de i Norge har fått med seg?

 

Så du ser ikke at dette er ett cheap triks og ett desperat forsøk ifra forsvarerne altså. Disse Syria farerne visste utmerket godt at terror organisasjoner ikke er greit for en norsk statsborger å melde seg inn i og med våpen i hånd krige for.

Lenke til kommentar

 

Så du ser ikke at dette er ett cheap triks og ett desperat forsøk ifra forsvarerne altså.

Nei, men enn så lenge er det i Norge irrelevant om man kjenner forbudet for om man kan bli dømt for noe.

 

Saken er vel at man får lov til å gå fri så lenge Staten tillater det, de har tross alt så mange lover og regler at de utvilsomt kan stenge inne omtrent hvem de vil.

 

Det som er litt mer bekymrende er at norsk lov skal være gjeldene i Syria, men det er ett prinsipiellt problem uavhengig av denne rettssaken.

Lenke til kommentar

 

Så du ser ikke at dette er ett cheap triks og ett desperat forsøk ifra forsvarerne altså.

Nei, men enn så lenge er det i Norge irrelevant om man kjenner forbudet for om man kan bli dømt for noe.

 

Saken er vel at man får lov til å gå fri så lenge Staten tillater det, de har tross alt så mange lover og regler at de utvilsomt kan stenge inne omtrent hvem de vil.

 

Det som er litt mer bekymrende er at norsk lov skal være gjeldene i Syria, men det er ett prinsipiellt problem uavhengig av denne rettssaken.

 

 

Hva mener du med at norsk lov gjelder i Syria? Det er internasjonale lover IS krigerne bryter som da selvfølgelig også vil komme i konflikt med norske lover når de dessverre returnerer "hjem".

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med at norsk lov gjelder i Syria?

Det spørsmålet må du nesten spørre noen stortingspolitikere om, det er nemlig de og ikke jeg som anser at norsk lov gjelder i Syria.

 

 

Det er internasjonale lover IS krigerne bryter som da selvfølgelig også vil komme i konflikt med norske lover når de dessverre returnerer "hjem".

Der råder fullstendig anarki mellom stater. De påtales, og vil utvilsomt dømmes, for å ha brudt en norsk lov som ble vedtatt mens de var nede og kriget i Syria. Lovbruddet skjedde med all tydelighet i Syria og ikke i Norge.

 

Man har den pussige situasjonen at norsk lov gjelder ikke for endel personer i Norge, mens den hevdes å gjelde andre personer i utlandet.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Hva mener du med at norsk lov gjelder i Syria?

Det spørsmålet må du nesten spørre noen stortingspolitikere om, det er nemlig de og ikke jeg som anser at norsk lov gjelder i Syria.

 

 

Det er internasjonale lover IS krigerne bryter som da selvfølgelig også vil komme i konflikt med norske lover når de dessverre returnerer "hjem".

Der råder fullstendig anarki mellom stater. De påtales, og vil utvilsomt dømmes, for å ha brudt en norsk lov som ble vedtatt mens de var nede og kriget i Syria. Lovbruddet skjedde med all tydelighet i Syria og ikke i Norge.

 

Man har den pussige situasjonen at norsk lov gjelder ikke for endel personer i Norge, mens den hevdes å gjelde andre personer i utlandet.

 

Jeg vet ikke om du drar avgårde nå, men om vi enda prater om det disse tiltalte skal ha gjort i Syria så hadde handlingene selvfølgelig vært ulovlig innenfor Norges grenser også.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om du drar avgårde nå, men om vi enda prater om det disse tiltalte skal ha gjort i Syria så hadde handlingene selvfølgelig vært ulovlig innenfor Norges grenser også.

Må nordmenn kjøre i 100 på autobahn fordi det er forbudt å kjøre fortere i Norge?

 

 

Der det ene bryter internasjonale lover, gjør det andre det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...