Gå til innhold

Forskjell DV vist på TV kontra PC-monitor


Anbefalte innlegg

DV opptak med Sony PC-105 viser betydelig eksponeringsforskjell mellom TV og PC. Klipp vist på TV via kameraet virker helt greie, mens de samme klipp vist på PC-monitor er vesentlig mørkere, og må behandles en god del i Adobe Premiere 6.5 for å bli akseptable. Spilles disse tilbake til tape og vurderes på TV, har de blitt nærmest utvisket! PC-monitor er kalibrert med Adobe Gamma i forhold til Photoshop.

 

Noen som har tips for hvordan dette kan løses, eller "beregnes"?

 

Generelt er det vanskelig å få noen god eksponeringskontroll med dette kameraet. Det mangler "noe" å vurdere eksponeringsmålingen mot, jfr. manuell eksp.måling i vanlig kamera, slik at det hele blir noe tilfeldig. Vanligvis overstyres den målte verdien i "+"-retning og da med utgangspunkt i det inntrykket LCD-skjermen gir. Men dog likevel, på TV: helt greit, også mørke/undereksponerte opptak. På PC: tildels svært mørke opptak! Nesten nummeret for "delete"......

 

 

degas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er slik på de fleste av vanlige pcskjermer at de viser filmen mørkere enn det den egentlig er (skjer her også) men vet det finnes noen med en spesialfunksjon så den blir mer som en tv

Tenker du her på en spesiell monitor, altså frabrikant? Arbeider mest på en ViewSonic 22" CTR. Eller er det snakk om noe software-greier? I tilfelle kan det jo bli vanskelig i forhold til vanlig bildebehandling og Photoshop. Gammainnstillingen blir vel helt feil, altså altfor lys.

 

degas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må i prinsippet koble til en monitor for å få se hvordan både farger og snitt endelig vil se ut. (Monitor her er definert som "Broadcast Monitor", ikke en PC skjerm, men for oss dødlige kan en ordinær TV kan gjøre nytten... ;) )

 

 

For dem som nytter Vegas 4, så har de mulighet til å se live preview på monitoren (eller TV'en). Alternativt kan du skaffe deg en DV til analog konverter, f.eks Canopus ADVC-100

 

 

kjers

Lenke til kommentar

Med adobe kan du enkelt loope tvsignalet ut ifra program til en ekstern monitor gjennom DV kameraet.

 

Men uansett - hjemme så hadde Pappa det problemet med Avid, jeg fant til slutt ut at det var driverene jeg hadde lagt inn fordi Avid ikke funker med win2k sp3/4 hadde jeg lagt inn drivere for win98. Det funket men alt ble mørkt (på skjermen)da det ble spilt av.

 

Så jeg formaterte og kjører win2k sp2 på den pcen istedenfor ;) -- Mens selv så kjører jeg Linux til videoredigering på min egen laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...