Gå til innhold

Link til fil, få den til å åpnes i stede for å lagres


Anbefalte innlegg

Hei. Har litt lite å gjøre på jobben for tiden.

Så tenkte likegodt jeg kunne starte litt på et prosjekt jeg har tenkt kunne kommet godt med.

 

Vi har på gjeldende område en god del bygg, kanskje 20 stk, så jeg laget et slikt imagemap ved hjelp av http://www.image-maps.com/slik at man kan klikke på en bygning for så å bli sendt til f.eks bygg9.html

På bygg9.html har jeg så linker til kart for hver etasje, disse kartene er i autocad formatet DWG og de fleste bruker DWG Viewer for å vise dem.

 

Problemet er at om man i Internet Explorer klikker på linken til en av dwg filene skjer det ingenting, om man gjør det i Chrome laster den ned i stedenfor å åpne.

Linkene er helt standard html-linker.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å løse dette? helst ingen serverside scripting da jeg bare planlegger kjøre denne html siden rett fra filstrukturen på et delt område.

 

Det aller greieste hadde jo vært om man bare kunne klikket f.eks "4. Etg" så får man opp DWG fila for gjeldende etasje rett i programmet man bruker for å se disse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For at nettleseren skal kunne vite hvilket program en fil skal åpnes i må du fra serversiden angi datatype. For ditt dokument er det Content-type=image/vnd.dwg som gjelder. Det må settes opp i webserver at filer med endelse .swg skal returneres til klient sammen med content-type som over. (Nettlesere stoler ikke uten videre på filendelser lenger.)

 

Hvordan dette gjøres avhenger av hvilke webserver dette kjøres på (IIS, Apache osv.) Du må uansett ha mulighet til å endre litt på oppsettet selv eller spørre hostingpartneren din om de kan gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...