Gå til innhold

Digital Etterforskning


ploppopp

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg ønsker å høre litt generelt om utdanningen (vansklighetsgrad, fordypning, forberedelser, struktur, osv)
Jeg er 22år nå, og har kanskje nå kommet frem til hva jeg vil bli.. Jeg har ingen erfaringer fra software programering, oppsett av servere, linux osvosv. Men jeg er interessert i oppbygningen av PC og hvordan komponenter fungerer, forståelse rundt det. Også er jeg interessert i å jobbe med kriminalitet.

Føler kanksje dette er noe for meg?
Men jeg sitter på lite informasjon om jobbmuligheter og utdanningen.
Så lurer jeg på, er det noen av dere som har erfaring med dette? kanskje tilogmed studerer dette nå?

 

OBS: trenger ikke fortelle meg dypt at før jeg startet tråden burde jeg ditt og datt, jeg vil ha personlige erfrainger fra dere. Men, for all del, kom med lenker som har info, det er migthy fine!

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det studiet ved Noroff du vurderer?
Ikke gått der selv, men kun hørt negative ting om dem.
To eksempler:
http://www.nettavisen.no/892468.html

http://www.tv2.no/a/3017307

Det at blant annet "TV2 Hjelper deg" har kjørt flere reportasjer om dem er jo ikke godt nytt.
Jeg anbefaler heller informasjonssikkerhet ved HiG. Her kjøres blant annet et tett samarbeid med NorSIS, og det er veldig gode muligheter for utveksling til gode institutter, som blant annet CERN. :)

 

Edit: Noroff koster jo også skjorta i forhold til statlige høgskoler og universiteter.

Endret av ergal
Lenke til kommentar

 

Du skriver digital etterforskning, og at du vil jobbe med kriminalitet. Forhåpentligvis er det bekjempelse av kriminalitet du vil jobbe med, og da antar jeg at du tenker mest på jobb i politiet. Politiet rekrutterer både politifolk (fullført politihøgskole) og sivile med høyere utdannelse. Det er nok jevnt over lettere å få jobb som etterforsker om du går på politihøgskolen først, for etterforskeryrket er ikke spesielt populært blant politiutdannede – grunnet en kombinasjon av dårligere lønn, store mengder papirarbeid og et ekstremt arbeidspress med store bunker av saker som man aldri får tid til.

 

Det er absolutt mulig å få etterforskerjobb i politiet med IT-utdannelse fra universitet eller høgskole. Hvor mange som jobber med dette varierer fra politidistrikt til politidistrikt, der Oslo er kjent for å ha best muligheter for spesialisering – om man ser bort fra Kripos, som har landets ledende kompetanse innen feltet. Vil du ha jobb i Kripos bør du satse på minimum mastergrad; bachelorgrad kan holde for jobb i et politidistrikt.

 

Vær obs på at arbeidsmarkedet i IT-bransjen har blitt vanskeligere de siste årene, og det er vanskelig å si hvordan utviklingen blir. Du er ikke garantert drømmejobben, eller en jobb i det hele tatt, med en bachelorgrad innen IT – men det vil alltid finnes jobb til dyktige folk. Vil du jobbe i politiet må du ha de rette holdningene og ha plettfri vandel. Noen stillinger krever at du må kunne sikkerhetsklareres.

 

Innen informasjonssikkerhet har NTNU og HiG veldig godt rykte, og disse skal nå etter hvert smeltes mer sammen i en fusjon uten at det er helt klart hvordan det blir. HiG har egne studier innen informasjonssikkerhet, mens det ved NTNU er noe du velger som spesialisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...