Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Værdens værste hjærtesorg


Anbefalte innlegg

Værdens værste hjærtesorg

 

Dette er en novelle jeg har finni opp med skoleoppgava i 7.klasse. Kommentar fra klasseforstanderen kommer etter med karakter.

 

Tittel:

Værdens værste hjærtesorg

 

 

Kapittel 1. Den forvirrende begynnelsen.

Det var en gang i tiden en gutt som likte danse. Han dansa og jobba i butikk ganske mye. Ikke begge deler samtidig, men jobba i butikk og dansa med dansetimer i fritiden, ofte 4 ganger om uken. Han laga musikk og faktiskt. Han ble invitert til andre siden av landet og sang to sanger han laga selv, og derfor skyndet han seg veldig fordi allerede 6 dager senere skulle han jo danse scenen i hjembyen sin. Det var faktisk 12. desember, derfor skreves det 12/12, og han dansa scenen 2 eller 3 ganger, og det var skikkelig bra tider. Senere samme dag var det julebord med dansefolkane og der var zumba danse sjef for hele skandinavia og de spilte en av sangene i hele rommet som han hovedpersonen har laga, og hun sjefen satt ved siden av han og sa det var skikkelig bra sang og musikk den sangen. Men, det var faktisk her problemene begynte for han ulykkelige personligheten.

Det var denne tiden en gang det var bursdag til en i dansegjengen og han hovedpersonen gikk forbi henne og hun kikket han skikkelig i augene. Ved postkassene. Derfor begynte han hovedpersonen tenke mye om hun jenten.

Dermed var det januar. Danse sjefen i gjengen han sa at hovedpersonen. At han kunne bli assistent.

Ut av det store ingenmannsland fikk hovedpersonen 122000 kroner. Dermen fikk han ordnet alt han ville ha, men han kunne ikke ordne love for penger.

 

Kapittel 2. Arbeidsekstrem

Han hadde masse dyner og puter for pengene, og 6 tepper i forskjellige farver. Han ordnet lykkehalskjeder til masse folk i dansegjengen, og bedre lyd i leiligheten, og da fikk han mye varme i seg at han ville begynne arbeide for fullt. Det var utrolig mye varme i hjemmet hans. Han stekte pizza praktisk, og inviterte venner og naboer men de ville aldri til han, bare et par ganger. Han begynte holde rundt pute hver eneste natt og tenkte om jenten som kikket han i augene. Fantaserte om klem hver eneste dag og natt, det var varmt. De pengene 122000 forsvant ganske fort fordi han hadde funnet den beste jobben. Han ville trappe ned butikkjobben gradvis, og det var greit for sjefen i butikken.

Plutselig hadde han barn i familien til hun jenten hos seg for de ville spille tvspill som hovedpersonen hadde skaffet seg. Plutselig stod hun jenten han likte utenfor inngangen fordi hun var i familie med de barna. Hun jenten kikket hovedpersonen i augene i 6-7 minutter etterhverandre, og han hovedpersonen ble helt flau, og han viste at hun jenten kunne se at han ble helt flau. Moren hennes stod fremfor henne. Hun viste ikke at datteren hennes kikket hovedpersonen i augene

Han hovedpersonen lagde avis for dansegjengen. Han spurte de hele tiden hva han kunne jobbe som helt gratis og de sa avis derfor begynte han med det for fullt fordi de sa ikke noen andre forslag. Han lagde avis og begynte skrive ut ark, og heklet sammen to og to ark slik at det ble fint. Danse sjefen sa at han kunne bli som en superman med avis overalt som postmann. Dermed begynte han trippe rundt omkring. Han lysnade til musikk hele tiden. Det var sne. Det var slik romantisk i kulden, han tenkte om henne dagen og natten lang. Han hadde lagt henne til sosiale medier og hun svarte etter 12 minutter, og dermed var de venner der, og chattet. Hovedpersonen sa skolen er viktig og at hun ikke trengte svare mye for han viste hun skulle ha eksamen etterhvert.

Dessuten begynte problemene komme snikende rundt denne tiden for alvor. Danse sjefen ville vist ikke ha assistent likevel. Enda hovedpersonen var slik sliten, hadde brukt slk mye energi, hadde brukt alle pengene, det var i begynnelsen av april og han hadde lirket rundt i byen og nabobyen og flere nabobyer med aviser i 6 dager og netter, tallet var oppe i 350 aviser i hver sin postkasse. Han fikk og innlegg i avisen og skrev om dansegjengen. Dermed fikk han plutselig ordnet 500 aviser gratis fordi han hadde kontakter, og ga avisene til danse sjefen, men det likte han vist ikke. Han ga 500 kroner for at dansesjefen skulle gi penger og aviser til en venn til hovedpersonen som gjerne ville jobbe med poste aviser og tjene 1 krone for hver avis slik at det ble 500 kroner. Men dansesjefen ga bare 500 lappen og beholdt avisene og kastet dem, for avisene forsvant for alltid helt sikkert.

Hovedpersonen dro til en annen del av landet for visittere en annen venn, men der ble han frustrert da moren til jenten ville ordne en annen love til jenten. Han ble lei seg han hovedpersonen, begynte vandre, han skrev han ville ta livet sitt, og gikk og gikk, hele 50 kilometer bare gikk han og grinte og lysnade samme melodien hele tiden med musikk. Da han var fremme hadde jenten skrevet til han at hun ikke ville han skulle ta livet sitt, da ble hovedpersonen glad for det var hyggelig sagt. En gang hadde hun lagt lapp i postkassen hans og skrevet hun ville at han hovedpersonen skulle ha en bra dag.
Men dermed var det full splittelse, fordi han kunne jo ikke bli assistent lenger, og hun jenten ville bli sammen med to personer samtidig virket det som men det viste ikke hovedpersonen like godt.

Dermed var det plutselig nasjonaldag, og dagen etter ringte han med moren til hun jenten, og hun moren sa at datteren likte ikke han men at hun likte en annen person. Det trodde ikke hovedpersonen noe at var sant. Dette var 18.mai. Samme helg ville stepappaen til hun jenten bli smart. Han skrev til hovedpersonen at hovedpersonen var ute fra banen. Han sa til moren til jenten at hovedpersonen gikk med stoff i kroppen med narkotika, og moren til jenten sa det videre til mammaen til hovedpersonen, og moren til hovedpersonen trudde jo det var sant. Hun ringte doktor og hovedpersonen kom i sykebilen og ble innesperret i psykiatrisk. Ste pappaen til jenten fikk rett med at hovedpersonen var ute fra banen. Da skrev han til hovedpersonen: “Tiden din er over”, og skrev det to ganger til og med.

Omlag 3 uker senere den 14.juni fikk hovedpersonen plutselig telefon fra jenten han likte. “jeg er hjemme alene” sa hun. “Sex” sa hun. Hovedpersonen fikk bekreftet at hun likte han. Hun hadde nettopp hatt eksamen slik at nu var det sommerferie for henne, derfor trudde jo hovedpersonen at alt skulle bli bra, og at han endelig skulle bli glad i hjertet sitt etter masse vonde minner.

MEN DA BEGYNTE BARE ULYKKA!!!

 

Kapittel 3. Ulykka

En venn ljugde om at hun hadde sagt hun ville bli sammen med han. Det var helt i styr. Hun var i ferie i syden, og hemmelige forholdet gikk i stykker som bare det. Hovedpersonen kom hjem fra psykiatrisk, og danse sjefen truet med at hovedpersonen skulle betale masse penger, hele 70000. Samme dag hovedpersonen kom hjem. Dermed sykla hovedpersonen 100 kilometer og inn i familiehytta for ferie i 5 dager. Dermed hjem i jobben igjen. Dermed planla han hy ferie og dro i seljordfestivalen i 5 dager uken etter forrige ferie, han tok bussen. Dermed jobbet han igjen, men da ble han syk og tok ferie 5 dager i leiligheten. Dermed dro han til annen del i landet da han ble frisk igjen. Dermed fikk han negativ melding fra moren til jenten igjen og da ble han veldig sint og dro tilbake og knuste 2 banker. Han kom tilbake i psykiatrisk. Han begynte jobbe videre igjen etter bare noen dager. Sjefen i butikken ga han ny sjanser enda han knuste 2 banker 2 ganger! Det var helt utrolig heftig periode, folk syns det var morro hele tiden. Men hovedpersonen var jommen sliten. Det var tivoli omkring 17.august og hovedpersonen gikk forbi jenta han likte, og hun kikket mot han, dermed viste han at moren hennes fremdeles ljugde. Moren hennes ljugde til faren til hovedpersonen og sa at de ville ta hverandre i hendene og legge det bak seg. Faren til hovedpersonen sa det til de i psykiatrisk. Dermed ville de kaste ut hovedpersonen fra psykiatrisk, enda han hovedpersonen ville bli der mer! Han var ikke trygg noe sted. Foreldrene til jenten bode samme sted som hovedpersonen, og de plaget han, fordi hovedpersonen bodde helt alene. Dermed knuste hovedpersonen et vindu til den 18.august, og han springet etter politiet fordi han var sur at de ikke ville lysne til hans historie og forklaring, men da enda han stod helt stille ble politihunden bitende inn i armen hans, og han kom i FENGSEL!

 

Kapittel 4. Grini mye

Han var i fengsel dag etter dag. Grini og grini inni seg, det var traumatisk hele tiden. Han var snill med armen sin slik at den grodde fort, og han var snill med alle i fengslet for det gjorde slik at han glemte sorgen. Men hele tiden sa de han fikk lengre og lengre tid fengsel. Ingen kom til han. Det gikk 10 uker innen en venn kom til hovedpersonen. Han laget en tegning hver eneste dag. Tenkte om jenten hver eneste dag. Kunne ikke noe annet enn vente, og grine.

Han trodde han hadde grini nok, men da trodde han feil, for 15.november fikk han venn som kom til han med visit, og han sa at jenten han likte ikke var single lengre. Han sa til vennen forsiktig at han ville vennen skulle dra, og det respekterte vennen. Hovedpersonen klarte ikke bo i dobbeltrom lengre og byttet til enkeltrom. Han hostet blod.

Etter den dagen begynte han skrive dagbok hver eneste dag. Han ville ikke skrive om jenten og om konflikten, bare om positive ting som skjedde fra dag til dag. Noen ganger da han var grini mye viste han at de i cellen ved siden av fikk det med seg. Let her go, tenkte han. Det var ikke lett.

 

Kapittel 5. Hjemreise

Rettssaken i midten av desember var ikke morsomt i det heletatt. Han trodde han skulle hjem uken etter slik at han kom hjem innen jul men det fikk han ikke fordi dommeren bestemte mer. Moren til jenten pratet fra telefon fra ferie og pratet stygt om hovedpersonen. Hovedpersonen sa at han ville halshugges, men det fikk han ikke gjennomslag for. Dommeren sa det kosta mer enn 1 million for vinduene. Men omsider 19.januar kom han hjem igjen, klart han grini mye i dette kapittelet og. Dermed fikk han glattcelle 45 timer fordi han skrev mail ulovlig.

 

Kapittel 6. Reise rundt omkring.

Dermed klarte han ikke bo der mer og reiste til andre siden av landet og etter det reiste han jo enda lenger, til syden, og dermed bodde han etter det igjen i gata annet sted i europa uten penger i omlag 90 dager, og etter det dro han tilbake til syden og dermed var livet hans virkelig vondt.

 

Slutt.

 

 

 

rerens kommentar:

Du har ikke mange skrivefeil, bortsett fra at du bruker noen svenske ord. Tittelen på historien har 3 skrivefeil. Selve handlingen er meget forvirrende, og tittelen er da meget trist. Overnaturlige hendelser, for eksempel pengesummene er da veldig store. En million for knuste vinduer, knuse bank 4 ganger og fortsatt beholde jobben, og man fàr ikke 5 måneder fengsel for à knuse vinduer. Virker som du lager en historie bare for à lage et vondt bilde av en menneske sjebne, slik at hensikten med historien trekker ned. Ei jente som vet hun liker en person gir heller ikke opp på foreldrenes bekostning så at hun knuser hjertet hans det er ikke sannsynlig i den virkelige verden. Karakter 2

Edit: hva slags karakter ville dere gitt fortellingen, si hva dere syns?

Endret av teddy1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrev læreren 'sjebne', eller er det du som ikke skriver av riktig? o.0

 

Denne novellen er full av dårlig språk, og jeg er ville lett ha gitt denne oppgaven stryk.

 

La oss bare ta for oss det første avsnittet

 

Det var en gang i tiden1 en gutt som likte å2 danse. Han dansa og jobba i butikk ganske mye3. Ikke begge deler samtidig, men jobba i butikk og dansa med dansetimer4 i fritiden, ofte 45 ganger om6 uken. Han laga musikk og faktiskt7. Han ble invitert til andre siden av landet, og sang to sanger han laga8selv, og derfor skyndet9han seg veldig fordi10allerede 65dager senere skulle han jo11danse scenen i hjembyen sin. Det var faktisk1112. desember, derfor skreves12det 12/1213, og han dansa scenen 25eller 35 ganger, og det var skikkelig bra tider. Senere samme dag var det julebord med dansefolkane14, og der var zumba danse sjef15for hele skandinavia, og de spilte en av sangene i hele rommet16som han hovedpersonen17har laga18, og hun11sjefen satt ved siden av han18og sa det var skikkelig bra sang og musikk den sangen19. Men, det var faktisk her problemene begynte for han ulykkelige personligheten20.

 

1: "i tiden" sløyfes: Det var en gang en gutt som …

2: "å" mangler

3: "ganske mye" på slutten av en setning er dårlig språk. "Han dansa og jobba ganske mye i butikk" er bedre.

4: han tok dansetimer, han danset ikke med dem. Sannsynligvis så danset han med jenter i dansetimene.

5: tall under ti skrives som tallord: "fire"

6: Han danset fire ganger i uken.

7: Han laget også musikk. Her trengs ikke "faktisk".

8: "hadde laget"

9: "skyndte"

10: "… han seg veldig. Allerede seks …"

11: unødvendige ord.

12: "skreves" er bøyd form av å "skreve", altså å sprike med bena.

13: På norsk så brukes ikke / i datoer. Det skrives 12.12.

14: "Dansefolkene"

15: Orddeling "Zumbadansesjefen" eller "Zumba-dansesjefen"

16: Kan man spille en sang i bare halve rommet?

17: Ikke bruk "han" her. "som vår hovedperson" eller "som hovedpersonen" er bedre

18: Objektform av "han" er "ham"

19: Smør på flesk

20: "for den ulykkelige personen" eller liknende. Ikke for "personligheten".

 

Så mange språkfeil i dette avsnittet lover ikke godt. Du utviser veldig dårlig språkforståelse, og klarer ikke å formidle tankene strukturert. Setningene dine blir som spagetti, og det er vanskelig å nøste seg frem til meningen i ordene. Jeg orket ikke å lese mer enn første avsnitt, og jeg vil påstå at en toer på dette er veldig snilt av læreren din.

Endret av BlueEAGLE
  • Liker 4
Lenke til kommentar

takk for kommentaren. ja jeg skrev av feil. Takk for rettingen. Men klasseforstanderen har jo rettet den allerede var ikke det jeg spurte om men takk likevel.

 

Jeg har bestemt meg for lage en verden ut fra den historien jeg laget :xmas: derfor laget jeg en simpel hjemmeside og skrev masse som illustrerer dagboken han skrev, og laget noen tegninger som illustrerer tegningene hans, her er linken: www.nissehits.com

 

Tror dere liker den :cool:

Ha en fin dag.

Si gjerne mer kommentarer om skoleoppgaven hvis dere vil. Teddy1

 

Edit: reparerte linken.

Endret av teddy1
Lenke til kommentar

… Men klasseforstanderen har jo rettet den allerede …

 

Vel, når du ikke skriver nøyaktig det som læreren din skriver, så blir det vanskelig for oss å bedømme. Men jeg står ved at du viser utrolig dårlig språkforståelse. Du kan dog trøste deg med at arbeidet ditt ikke har vært helt forgjeves. Jeg kommer til å bruke dette som et dårlig eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje du burde bestille en time til psykolog eller hvor gammel er du?

Ufint!

 

Dette er en novelle jeg har finni opp med skoleoppgava i 7.klasse.

 

Desverre går norsk-opplæringen i den norske skolen ikke lenger enn til å sette sammen bokstaver for å forme ord, deretter later man som om elevene alt KAN skrive og alt som behøves er mer og mer praksis.

 

OM TS faktisk ønsker å lære å skrive anbefaler jeg at han snakker med sine foreldre og enten starter ett kurs online for å lære det eller kjøper ett kurs som han kan gjøre hjemme.

 

Grammatikk er ett annet område som skolen har nesten sluttet med, og som vedkommende nok behøver å studere hjemme.

 

Det samme kan igrunnen sies om det å lese, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

 

Kanskje du burde bestille en time til psykolog eller hvor gammel er du?

Ufint!

 

Dette er en novelle jeg har finni opp med skoleoppgava i 7.klasse.

 

Desverre går norsk-opplæringen i den norske skolen ikke lenger enn til å sette sammen bokstaver for å forme ord, deretter later man som om elevene alt KAN skrive og alt som behøves er mer og mer praksis.

 

OM TS faktisk ønsker å lære å skrive anbefaler jeg at han snakker med sine foreldre og enten starter ett kurs online for å lære det eller kjøper ett kurs som han kan gjøre hjemme.

 

Grammatikk er ett annet område som skolen har nesten sluttet med, og som vedkommende nok behøver å studere hjemme.

 

Det samme kan igrunnen sies om det å lese, men det er en annen sak.

 

 

For noe sprøyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje du burde bestille en time til psykolog eller hvor gammel er du?

Ufint!

 

Dette er en novelle jeg har finni opp med skoleoppgava i 7.klasse.

 

Desverre går norsk-opplæringen i den norske skolen ikke lenger enn til å sette sammen bokstaver for å forme ord, deretter later man som om elevene alt KAN skrive og alt som behøves er mer og mer praksis.

 

OM TS faktisk ønsker å lære å skrive anbefaler jeg at han snakker med sine foreldre og enten starter ett kurs online for å lære det eller kjøper ett kurs som han kan gjøre hjemme.

 

Grammatikk er ett annet område som skolen har nesten sluttet med, og som vedkommende nok behøver å studere hjemme.

 

Det samme kan igrunnen sies om det å lese, men det er en annen sak.

 

Takk for kommentarene deres. jeg leser ganske mye.

Lenke til kommentar

Jeg leser mye forskjellig men jeg vil jo karakterene skal bli gode nok enten jeg skal bli brannmann, psykolog eller fengselbetjent, jeg liker best lese om brann ulykker i avisen, jeg vet ikke helt hva som er vigstigst jobb for fretiden. Jeg vil ha en jobb som er meningsfult og vitkig, men det kommer jo an med pensum i ungdomsskolen, jeg har ikke kommet dit enda. Historien har jeg lyst til bruke en gang til i en test i ungdomsskolen, men da vil jeg lage den bedre. Forslag? Det er jo derfor jeg la den ut her. Klasseforstanderen suger. Hun mobber alle i klassen. Hun er ikke snill fordeom-atte hun gidde 2. Jeg kan jo skrive, hvorfor sier dere stryk?

Lenke til kommentar

Jeg kan jo skrive, hvorfor sier dere stryk?

Du kan sette sammen bokstaver for utforme ord. Dette er uvilsomt en viktig del av det å skrive, men der er mer som kreves for å skrive bra:

 

Grammatikk og rettskrivning.

 

Sette sammen ord for å utformer settninger

 

Sette sammen settninger for å utformer avsnitt

 

Sette sammen avsnitt for å utforme kapitler

 

Sette sammen kapitler for å utforme en bok.

 

 

Dog, ikke la det at du ikke får noen (bra) undervisning i dette i skolen stoppe deg om du vil lære. Be dine foreldre om hjelp til å finne ett kurs som kan hjelpe deg og begynn å jobbe hjemme med dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leser mye forskjellig, men jeg vil jo at karakterene skal bli gode nok enten jeg skal bli brannmann, psykolog eller fengselbetjent. Jeg liker best lese om brannulykker i avisen, men jeg vet ikke helt hva som er vikstigst jobb for fremtiden. Jeg vil ha en jobb som er meningsfylt og viktig, men det kommer jo an pensum i ungdomsskolen. Jeg har ikke kommet dit enda. Historien har jeg lyst ti ål bruke en gang til i en test i ungdomsskolen, men da vil jeg lage den bedre. Har dere noen Forslag? Det er jo derfor jeg la den ut her. Klasseforstanderen suger. Hun mobber alle i klassen. Hun er ikke snill fordeom-atte hun ga 2. Jeg kan jo skrive, hvorfor sier dere stryk?

Jeg beklager, men etter min mening så kan du ikke skrive, noe du akkurat beviste i innlegget over.

 

En ting er å få ordene uten stavefeil, en helt annen ting er å sette sammen ordene til meningsfylte setninger. Nøyaktig hvilke tilbakemeldinger får du fra læreren? Er de så detaljerte som de jeg ga i korrekturen min? Blir du forklart hvorfor det du gjør er feil, og hvordan du kan gjøre det bedre? Hvis ikke så anbefaler jeg at du prater med foreldrene dine og ber dem ta det opp på foreldremøte. Du kan gjerne bruke de tilbakemeldingene jeg ga i innlegg 4 som eksempel hvis du vil.

 

Hvis læreren har gitt tilbakemeldinger på de feilene, så er det du som ikke har lest eller forstått tilbakemeldingene. En oppgave er ikke ferdig når du har levert den inn. Den er ferdig når du har forstått feilene som gjorde at du ikke fikk toppkarakter og lært hvordan du ikke skal gjøre dem igjen.

 

Men når det er sagt, så må du ville lære for at du skal bli bedre. Læreren kan stå og fortelle klassen alt mulig, men med mindre du gjør en innsats for å forstå det som blir sagt så vil du ikke lære.

 

Fordi du er oppe til tre om natta når du bare går på ungdomsskolen... Hvis du får nok søvn vil du nok utvikle kroppen bedre. :)

Dette er et veldig godt poeng. Sengetid for det bør være klokken ti hvis du skal ha noe utbytte av timene.
Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

takk for 3 nye kommentarer jeg skal veldig gjerne skrive respons.

 

doge: jeg bruker tid til skrive en ny fortelling om noe annet, derfor hadde jeg ikke lagt meg.

men jeg er nok litt enig i det du sier.

blueE: jeg har da laget setninger og avsnitt, men hvordan man skriver velger jo mye forfatteren av teksten. Jeg skulle jo ikke lage hel bok heller om det, men kanskje senere.

ja har sagt det til foreldrene mine,

 

skatteflyktning:

ja men jeg kan jo ikke like lett legge ut testen.

jeg skal legge meg tidligere.

Lenke til kommentar

Om din engelsk er veldig bra kan jeg anbefale noen kurs/bøker for at du kan jobbe hjemme med dine foreldre for å lære å skrive, om ikke MÅ du og dine foreldre finne frem til noe som passer deg av norske bøker.

 

Ikke la en dårlig skole/lærer stoppe deg, du KAN klare å bli mye bedre om du vil, og det virker som om du faktisk liker dette med å skrive så da er det bare å stå på.

 

Ikke la kritikken som har kommet over gå inn på deg, selv om den kan virke noe negativ. Ta f.eks. BlueEagles innlegg, han viser deg HVORDAN din tekst kan bli BEDRE. Ikke ta det som at han påpeker dine FEIL, selv om tonen til rettinger ofte kan være noe negative.

 

Når det gjelder akkurat hva du leser, er det også viktig at du prøver å lese ting som anses som bra skrevet. Klassisk literatur er ideellt men der er også nyere ting som Harry Potter, etc som er bra skrevet. (Internet og aviser etc er generellt ikke spesielt bra skrevet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva er klassisk litteratur? engelsk? neida jeg ser kritikk positivt. jeg vil alltid bli bedre i skrivingen.

Jeg har noen ganger lurt om jeg burde lage den til en positiv slutt i historien istedet, men usikker hvordan, dere kan si hva som hadde sett best ut hvis dere har forslag. dessuten, man kan jo komme til at det koster ganske mye i knusing av bankvinduer, hva mener klasseforstanderen om at det er for mye?

 

Jeg leser bibelen noen ganger. Og leser Her og Nå. Og pondus blad.

Harry Potter er gammelt. Hvertfall for meg.

Jeg har bestemt meg for lese litt mer hver dag,

Takk for kommentaren forresten :green:

Lenke til kommentar

blueE: jeg har da laget setninger og avsnitt, men hvordan man skriver velger jo mye forfatteren av teksten.

 

Hvis målet med teksten er å tvinge leseren til å gjette seg frem til meningen med det du har skrevet ved å bruke ord som likner på, men ikke stemmer helt over ens med det du forsøker å formidre i et forsøk på å engasjere leseren så har du lykkes i å lage en tekst som tvinger leseren til det. Men jeg tviler på at jeg er den eneste leseren som har lyst til å legge bort teksten etter de første fire setningene. Den eneste grunnen til at jeg fortsatte var at jeg ble besatt av en morbid nyskjerrighet til å finne ut hvor dårlig du faktisk kunne skrive.

 

PS: Når du etterpå skriver "jeg har da laget setninger og avsnitt, men hvordan man skriver velger jo mye forfatteren av teksten." så tror styrker det troen på at du ikke kan skrive bedre, og at teorien min over ikke stemmer. Teknsik sett så har du samlet ord sammen og delt dem med kommaer og punktum. Det er ikke det samme som å skrive meningsfylte setninger.

Lenke til kommentar

 

blueE: jeg har da laget setninger og avsnitt, men hvordan man skriver velger jo mye forfatteren av teksten.

 

Hvis målet med teksten er å tvinge leseren til å gjette seg frem til meningen med det du har skrevet ved å bruke ord som likner på, men ikke stemmer helt over ens med det du forsøker å formidre i et forsøk på å engasjere leseren så har du lykkes i å lage en tekst som tvinger leseren til det. Men jeg tviler på at jeg er den eneste leseren som har lyst til å legge bort teksten etter de første fire setningene. Den eneste grunnen til at jeg fortsatte var at jeg ble besatt av en morbid nyskjerrighet til å finne ut hvor dårlig du faktisk kunne skrive.

 

PS: Når du etterpå skriver "jeg har da laget setninger og avsnitt, men hvordan man skriver velger jo mye forfatteren av teksten." så tror styrker det troen på at du ikke kan skrive bedre, og at teorien min over ikke stemmer. Teknsik sett så har du samlet ord sammen og delt dem med kommaer og punktum. Det er ikke det samme som å skrive meningsfylte setninger.

 

 

men det er jo ikke poeng med meningsfulle setninger, for det handler jo om historien i fortellingen, hver setning alene er jo ikke samme prinsipp. Bare folk leser historien og ser sammenhengen. Jeg har timer med klasseforstanderen og noen andre i klassen for tiden, vi leser mye sammen. Jeg KAN skrive, jeg bare trenger mer tid til kunne mer om det. Jeg er jo norsk, da. Hva betyr teknisk sett?

 

 

 

hva er klassisk litteratur?

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Books_of_the_Western_World

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_books#Sample_list

 

Ideelt sett burde det leses på originalspråket, men det tror jeg du kan droppe.

 

 

I can English. Family

Jeg har noen venner som har Harry Potter. Har lest litt i bok nummer 1

 

Tusen takk for svar, jeg tar det ikke altfor tungt :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...