Gå til innhold

Går det for varmt i kabinettet mitt?


Chivas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig oppgradert pc'n og testet litt Heroes & Generals. Ganske kjapt hører jeg viftene på H75 vannkjølingen jager opp og når jeg kjenner på kabinettet er det ganske varmt.

- Sitter en i7-5820K i systemet som ligger på rundt 45 grader, så den holder seg bra tror jeg.

- GPU er en Gainward GTX 680 som blir jævlig varm, klarer nesten ikke ta på den :-/

- Hardiskene blir også veldig varme og klarer knapt ta på de også.

 

Jeg har ingen annen kjøling enn de på radiatoren til H75 samt den vifta på GPU. Det på radiatoren fungerer som inntak.

 

Har gamet endel tidligere, men kan ikke erindre at det ble spesielt varmt da.

 

Er det rett og slett for lite vifter i systemet?

 

Trodde egentlig at behovet ikke ville være stort siden jeg ikke overklokker...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn et program som sjekker varmen på GPU og harddisker, er ikke meningen å kose med pcn sin om nattan :)

Min GPU holder seg stabilt under 60 i full load, men det er fortsatt rimelig varmt. Samme gjelder cpu, kjører kun luft kjøling (noctua) men den også holder seg rundt 60 på full load.

Kan man gjøre det med et program uten å bruke sensorer da?

Lenke til kommentar

 

Finn et program som sjekker varmen på GPU og harddisker, er ikke meningen å kose med pcn sin om nattan :)

Min GPU holder seg stabilt under 60 i full load, men det er fortsatt rimelig varmt. Samme gjelder cpu, kjører kun luft kjøling (noctua) men den også holder seg rundt 60 på full load.

Kan man gjøre det med et program uten å bruke sensorer da?

 

 

http://openhardwaremonitor.org/downloads/

Lenke til kommentar

 

Jeg prøvde et program som heter GPUtemp, og den viste 85 grader på det høyeste...er det vel høyt?

 

Det er litt høyt ja, men prøv den jeg sendte. Tar 2 sek å åpne den-.

 

Sjekket nå. Kan prøve å screenshotte i morgen når jeg tester igjen. Har 5-6 harddisker og sånn umiddelbart viser den med høyest temp 56 grader.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha sendt link til download, men jeg er ikke sikker på hvilket skjermkort du har. Men det tipper jeg du veit og da kan du bare laste det inn selv. Om du sliter med varme vil jeg anbefale å holde litt styring på det en stund fremover, om HDD varmen er et problem må du nok få klemt inn en vifte foran. Youtube hvor du burde sette vifter og hvordan det funker med "Air flow" i kabinettet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg prøvde et program som heter GPUtemp, og den viste 85 grader på det høyeste...er det vel høyt?

 

Det er litt høyt ja, men prøv den jeg sendte. Tar 2 sek å åpne den-.

 

Sjekket nå. Kan prøve å screenshotte i morgen når jeg tester igjen. Har 5-6 harddisker og sånn umiddelbart viser den med høyest temp 56 grader.

 

 

Du burde ta PS når problemet er der, i morgen vil ikke tempen være den samme. Den vil jo stige utover dagen, men lurt å ta det nå så den viser hva du har nå.

Lenke til kommentar

Har fått justert avstanden mellom harddisker, satt inn en gammel papst 80 mm som blåser inn mot diskene (luften går ut igjen på baksiden) og har innstallert en gammel papst 120 mm på skrå under grafikkort som blåser luften ut av kabinettet gjennom de ledige sporene for pci kort bak på kabinettet...skikkelig hjemmemekket :D

 

Ser ut til at det hjalp endel på tempen:

http://gyazo.com/a68df1ddfe3620db9c44b168bbbc6ab1

 

 

På HK ser det ut til at en temperatur som kaller seg 4 er temmelig høy. Er dette normalt montro?

 

Eneste nå er at det bråker en god del :D

Lenke til kommentar

Ville nok sett litt i hovedkortet og fått plassert flere vifter eller noe, for hovedkortet er alt for varmt og skjermkortet ditt er 81grader idle? for det er jo alt for varmt, det er jo bærbar varme :p

GPU er målt under belastning, og skal være ganske normalt for dette kortet.

 

Hvordan kan jeg finne ut hvor på HK dette er målt? Aner ikke om det er for varmt, men alt er ihvertfall "originalt" og ikke overklokket eller noe.

Lenke til kommentar

 

Ville nok sett litt i hovedkortet og fått plassert flere vifter eller noe, for hovedkortet er alt for varmt og skjermkortet ditt er 81grader idle? for det er jo alt for varmt, det er jo bærbar varme :p

GPU er målt under belastning, og skal være ganske normalt for dette kortet.

 

Hvordan kan jeg finne ut hvor på HK dette er målt? Aner ikke om det er for varmt, men alt er ihvertfall "originalt" og ikke overklokket eller noe.

 

 

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, har du vifte på side av kabinettet som går mot HK?

Kanskje det hjelper. Men se etter støv, få alt sånt ut.

 

Om alt støv er borte ville jeg ha tatt hånden min rundt i kabinettet for å kjent etter om airflowen går, og hvor varmen er.

 

Få viftene til å peke mot de varmeste områdene og sett noen i motsatt retning så du får luft på og ut. At HK ditt er oppimot 80-90C er for mye, den måler nok ikke helt riktig. Men noe i nærheten skal den da gjøre, så jeg ville anbefalt å gjort noe med det før du sitter der å griller pølser :p

 

EDIT: Støv er mye lettere å se med LED lys, disse er ofte på nyere mobiler eller nye lommelykter.

Endret av deaf
Lenke til kommentar

 

 

Ville nok sett litt i hovedkortet og fått plassert flere vifter eller noe, for hovedkortet er alt for varmt og skjermkortet ditt er 81grader idle? for det er jo alt for varmt, det er jo bærbar varme :p

GPU er målt under belastning, og skal være ganske normalt for dette kortet.

 

Hvordan kan jeg finne ut hvor på HK dette er målt? Aner ikke om det er for varmt, men alt er ihvertfall "originalt" og ikke overklokket eller noe.

 

 

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, har du vifte på side av kabinettet som går mot HK?

Kanskje det hjelper. Men se etter støv, få alt sånt ut.

 

Om alt støv er borte ville jeg ha tatt hånden min rundt i kabinettet for å kjent etter om airflowen går, og hvor varmen er.

 

Få viftene til å peke mot de varmeste områdene og sett noen i motsatt retning så du får luft på og ut. At HK ditt er oppimot 80-90C er for mye, den måler nok ikke helt riktig. Men noe i nærheten skal den da gjøre, så jeg ville anbefalt å gjort noe med det før du sitter der å griller pølser :p

 

EDIT: Støv er mye lettere å se med LED lys, disse er ofte på nyere mobiler eller nye lommelykter.

 

Har ikke fått satt opp skikkelig med vifter enda. Har inntak på radiator, utblåsning på skrå(!) under GPU og inntak som blåser på harddisker.

 

Jeg testet med programmet CPUID HWMonitor, og den viser ikke den høye verdien:

http://gyazo.com/9c96813eb40e5b441901c3a37b44d1c6

 

Kan det rett og slett være feilregistrering av Open Hardware Monitor?

 

Støv er det dårlig med siden det meste i kassa er nytt og rengjort :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har ikke fått satt opp skikkelig med vifter enda. Har inntak på radiator, utblåsning på skrå(!) under GPU og inntak som blåser på harddisker.

 

Jeg testet med programmet CPUID HWMonitor, og den viser ikke den høye verdien:

http://gyazo.com/9c96813eb40e5b441901c3a37b44d1c6

 

Kan det rett og slett være feilregistrering av Open Hardware Monitor?

 

Støv er det dårlig med siden det meste i kassa er nytt og rengjort :)

 

 

Rundt 30C er bra, om de er rundt 60-80C load så går det fint :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...