Gå til innhold

Hente største verdi fra datamateriale?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet noen hvordan jeg kan få en celle til å hente det høyeste tallet fra en samling celler med ulike tall?

Hvis du vil se et eksempel som du bør kunne relatere deg til, så se i filen jeg sendte deg tidligere i dag på et av dine andre spørsmål. Der er jo nettopp trikset å hente ut den største verdien fra et område med celler.

Lenke til kommentar

 

Vet noen hvordan jeg kan få en celle til å hente det høyeste tallet fra en samling celler med ulike tall?

Hvis du vil se et eksempel som du bør kunne relatere deg til, så se i filen jeg sendte deg tidligere i dag på et av dine andre spørsmål. Der er jo nettopp trikset å hente ut den største verdien fra et område med celler.

 

Hei,

 

Ja her telte vi opp antall økninger og fikk et tall for antall økninger. Problemet var at dette tallet kunne dukke opp litt tilfeldig i datamaterialet. Så jeg kunne ikke referere til en bestemt celle, da denne kunne være tom. Derfor trengte jeg finn maks, enn å referere til en bestemt celle. Om du forstår?

 

Vi fant det høyeste tallet, men nå måtte jeg hente det høyeste tallet på en effektiv måte.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Ja her telte vi opp antall økninger og fikk et tall for antall økninger.

Vel, dersom du faktisk leser formelen i filen, så ser du (om ikke nå, så i hvert fall med litt mer øvelse) at følgende skjer:

 

- Det største tallet i kolonne A fra og med rad 2 til og med raden der man står blir identifisert, og dersom det største tallet = tallet på raden der man står, da vet vi at det er en ny største verdi.

 

- Hvis det er en ny største verdi, så sjekker formelen opp hva som er det største tallet i kolonne B fra og med rad 1 til og med raden over der man står, og så legges det til 1. Dette gjør at ny største verdi er 1 større enn forrige største verdi.

 

Funksjonen for å identifisere største verdi i et område brukes altså ikke bare en, men to ganger i samme formel. =)

Lenke til kommentar

Hei igjen. Takk for all hjelpen. Hvis noen ønsker å se på sluttresultatet så kan det lastes ned her: https://drive.google.com/file/d/0B4SN3U49M_mCRWh0eEJIMmRrdk0/view?usp=sharing

 

Er sikkert mye som kan forbedres og mange feil der. Men har som sagt ikke lært excel mer enn noen måneder.

Prøvd å lage et spreadsheet som kan analysere aksjer.

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på hva som kan forbedres, feil i formler etc.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...