Gå til innhold

Forberedelser til en IT-drift jobb.


Anbefalte innlegg

Studerer IT på UIB og lurer på om noen som jobber innen IT drift kan anbefale konkrete tekniske kunnskaper som er viktig å kunne før man starter på en fast jobb.

Har programmering, database, litt webprogrammering nå. Er villig å lære dette på egenhånd og trenger noen råd for hva som kunne vært greit å kunne innen IT-drift.

F.eks. SQL, linux, programmeringsspråk..

Endret av Nublet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hvilken bedrift man får jobb i, men av personlig erfaring vil jeg annbefale å se litt inn på direkte server-drift. Både hardware og software. Citrix er også aktuelt. Ettersom det er mange Citrix applikasjoner, er dette ett tema som er vanskelig å lese seg opp på, men noen grunnkunskaper er gode å ha.

 

Mange bedrifter bruker også "Remote Apps". En variant som gjerne brukes med business systemer som Visma, ettersom disse fungererer heller tregt på VPN.

 

Kryptering av mobiltelefoner og datamaskiner, mer spesifikt laptop-maskiner er meget aktuelt i mange bedrifter, gjerne McAfee.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Takker for svar!, tenker å sette meg inn i linux, SQL, Citrix xenapp++ og generelt om datanettverk.

Kom på at jeg har hatt Windows Server og VMware fra tidligere, og virtualisering virker spennende.

Dette med direkte server-drift føler jeg det er vanskelig å skaffe seg hands on erfaring innen dette.

Så mer konkret prøve å lese meg opp på egenhånd, bli kjent med aktuelle software og ta noen fag hos hist itfag:

http://itfag.hist.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null

Endret av Nublet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...