Gå til innhold

[Løst] Excel - Ignorere #I/T eller 0?


Bassmann1

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem i Excel 2010. I en celle har jeg en formel som henter tall fra et annet ark. Verdien som hentes skal vises i cellen. Denne inngår også i beregning av gjennomsnitt og til å tegne en graf.

 

=HVIS(HVISFEIL(FINN.RAD($C$4;INDIREKTE($A29&"!$B$10:$O$999");CELLE("kol";$B29);USANN);IT())>APOTEK!$I$4;HVISFEIL(FINN.RAD($C$4;INDIREKTE($A29&"!$B$10:$O$999");CELLE("kol";B29);USANN);"");"")

 

Problemet: Dersom cellen i annet ark er tom får jeg enten verdi 0 i grafen eller verdi #I/T i gjennomsnittsmål. Det kommer litt ann på om jeg bruker it() eller "".

 

Hvordan kan jeg unngå begge disse? Jeg har forsøkt å finne formel for å beregne gjennomsnitt men ignorere celler med #I/T. Jeg bruker følgende nå

=GJENNOMSNITT(C7;C9;C11;C13;C15;C17;C19;C21;C23;C25;C27;C29)

Dersom f.eks. C11 er #I/T blir alt #I/T.

 

Jeg har også forsokt å få serien som henter tall til graf å ignorere celler med nullverdi men har ikke lykkes. Serien er

=('Ansatt (1)'!$C$7;'Ansatt (1)'!$C$9;'Ansatt (1)'!$C$11;'Ansatt (1)'!$C$13;'Ansatt (1)'!$C$15;'Ansatt (1)'!$C$17;'Ansatt (1)'!$C$19;'Ansatt (1)'!$C$21;'Ansatt (1)'!$C$23;'Ansatt (1)'!$C$25;'Ansatt (1)'!$C$27;'Ansatt (1)'!$C$29)

 

 

 

Til opplysning er jeg litt nybegynner i excel så ingen vanskelige ord. F.eks. så aner jeg ikke hva IT() gjør, men dersom jeg setter det inn i formelen så forsvinner nullverdiene i grafen, men #I/T dukker opp i gjennomsnittsmålet. Dersom jeg setter inn "" istedet blir jeg kvitt problemet med #I/T i gjennomsnittsmålet men da dukker det opp nullverdier i graf.

 

Sum: Endre formel slik at den verken lager #I/T i tablell eller 0-verdi i graf. Eller endre formel for gjennomsnitt til å ignorere #I/T eller endre serien for graf slik at den ignorerer 0-verdi

Endret av Bassmann1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Du er nødt til å eliminere feilene akkurat der de oppstår, du blir ikke kvitt dem senere i kjeden. Så når du skriver

 

"Dersom f.eks. C11 er #I/T blir alt #I/T."

 

så må du i C11 ha en formel som forhindrer at #I/T (eller #DIV/0 eller andre feil) returneres. Det gjør du ved å pakke inn din eksisterende beregning i en HVIS eller en HVISFEIL -formel.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei

 

Du er nødt til å eliminere feilene akkurat der de oppstår, du blir ikke kvitt dem senere i kjeden. Så når du skriver

 

"Dersom f.eks. C11 er #I/T blir alt #I/T."

 

så må du i C11 ha en formel som forhindrer at #I/T (eller #DIV/0 eller andre feil) returneres. Det gjør du ved å pakke inn din eksisterende beregning i en HVIS eller en HVISFEIL -formel.

 

Beste hilsen Harald

Takk for svar, men jeg får det ikke til. Uansett hva jeg får formelen til å returnere så blir det feil. Grafen som henter verdi leser likevell 0.

 

Men jeg har funnet en løsning.

 

For gjennomsnitt bruker vi nå følgende formel

 

=+SUMMER.HVIS.SETT(C8:C31;C8:C31;">-1";B8:B31;">Harry<")/ANTALL.HVIS.SETT(C8:C31;">-1";B8:B31;">Harry<")

 

Da gjør det ikke så mye at det vises #I/T i tabellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...