Gå til innhold

Dele skrivebeskyttet mellom pc'er, virker ikke


ken8

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fulgt denne guide her:

http://www.dinside.no/522235/slik-lager-du-et-windows-nettverk

 

Har 2 Windows 8.1 maskiner som skal dele en mappe.

Har opprettet en bruker med passord på maskinen som skal dele mappen og valgt en mappe som jeg vil dele.

 

Pc'en dukker opp i nettverket og når jeg trykker på denne kommer vinduet med brukernavn og passord opp. Taster inn brukernavn og passord, men får feilmelding om at:

 

"\\192.168.10.147 ist not accesible. You might not have permission to use this network resource."

 

For å teste at passordet var rett logget jeg meg på med den nye brukeren, alt ok.

 

Bytter jeg til "Turn off password proteced sharing" og deler med everyone, så virker alt som det skal.

 

Hva gjør jeg feil? Dette burde jo være enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan dette er på Win8, men her er fremgangsmetoden på Win7:

Gå til mappen du vil dele, høyreklikk på den, velg egenskaper.

 

Velg fanen deling, og klikk på avansert deling.

Skriv inn adminpassord dersom du blir spurt om det.

 

Da kommer det opp en dialog.
Sørg for at "del denne mappen" er avmerket, slik at feltene kan redigeres.

 

Rediger evt. navnet mappen skal få på nettverket.

 

Trykk på tillatelser, og legg til brukere, og merk i boksene for hvilke tillatelser de skal ha :)

 

Når du så skal logge på fra den andre maskina:
dersom den klager på at brukeren ikke finnes, kan du forsøke å skrive inn følgende som brukernavn:
IP\BRUKERNAVN

IP: er ip'en til maskina sharen ligger på.
BRUKERNAVN: er brukeren du la til rettigheter til i dialogen tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pc'en dukker opp i nettverket og når jeg trykker på denne kommer vinduet med brukernavn og passord opp. Taster inn brukernavn og passord, men får feilmelding om at:

 

"\\192.168.10.147 is not accesible. You might not have permission to use this network resource."

Bytter jeg til "Turn off password proteced sharing" og deler med everyone, så virker alt som det skal.

Såfremt du ikke har et domene (domeneserver etc) er brukere tilknyttet maskinen de skapes på. Så brukeren "Petter" på maskin 1 er ikke den samme som brukeren "Petter" på maskin 2.

 

Når du prøver å få tilgang på en delt mappe vil maskinen du benytter fortelle at brukeren tilhører seg selv. Denne brukeren er naturligvis ukjent for maskinen som deler ut mappen.

 

 

Som nevnt over;

 

Maskinnavn\brukernavn

 

...er en måte å angi både brukeren og hvor denne tilhører. Så du må nok angi det slik om du vil ha tilgang på en delt mappe.

 

Jeg tror også du kommer rundt det dersom begge maskinene har satt samme arbeidsgruppe (workgroup). Litt usikker her, men jeg tror da at maskinene vil spørre hverandre om brukerinfo.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...