Gå til innhold

Høyere utdanning, forkurs realfag?


Olestokk

Anbefalte innlegg

Nå er snart tiden inne for meg å søke om en videre utdanning etter videregående. Jeg går altså Vg3 nå, men er svært usikker på hva det blir til å gjøre neste år. Jeg gjorde en stor feil på Vg1 og gikk rett til Matematikk 1P grunnet lite motivasjon til å gjøre noe som helst skolearbeid gjennom hele Vg1, noe som også straffet seg i andre fag. Da tiden for å begynne på Vg2 kom, kom også viljen til å gjøre noe med karakterene og fagene jeg tok. Jeg hadde jo gått Matematikk 1P, så jeg antok at jeg ikke hadde grunnlaget til å ta R1, så jeg endte opp med å starte med S1 i stedet. Samtidig tok jeg også fysikk, kjemi og teknologi og forskningslære X (som uheldig nok ikke gir realfagspoeng). Jeg ligger nå rundt karakter 5 ved halvårsvurdering i matematikk S2, ettersom jeg er noe slurvete av meg.

 

Denne lille bakhistorien har ført til at jeg nå som jeg skal videre ikke kan gå videre til å ta en sivilingeniørutdannelse, ettersom det krever R1 + R2 + Fy1, mens jeg bare har S1 + S2 + Fy1. Jeg har sett på mulighetene for å gå gjennom et forkurs i realfag for å oppnå kvalifikasjonene, men sånn jeg har forstått det så må jeg da gjennom fysikken på nytt også, med mindre jeg har hatt fysikk 2, noe jeg ikke har hatt ettersom det på min skole kreves at du har R2 for at det skal passe timeplanen.

 

Etter å ha sett gjennom noen sider for forkurs står det også at etter forkurset er du kvalifisert til å ta en sivilingeniør-bachelorutdannelse, men det er ikke alle skolene jeg har sett på som lister dette. Er det slik at jeg da ikke kan ta en master med denne utdannelsen? Er det forskjellig fra skole til skole?

 

Jeg lurer også på om det er noen anbefalinger til steder å ta denne utdannelsen, er det noen skoler som har et bedre tilbud enn andre? Hvis jeg for eksempel skulle gått forkurset på HiST, så har jeg lest at studentboligene i Trondheim kun tar imot studenter som skal gå ved NTNU. Er dette noe som vil endre seg med det at HiST, HiG og HiÅ skal bli en del av NTNU som hvis jeg husker rett ble vedtatt i går?

 

TL;DR: Jeg har gått S1, S2, Fy1, Kj1, Kj2, ToF X og Bi2 og ønsker å utdanne meg selv til en sivilingeniør, men når ikke helt til på matten uten R1 og R2. Er det noen som har erfaringer med hva som er beste å gjøre i denne situasjonen, og eventuelt hvilke skoler som er de beste valgene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du forkurs kan du søke om fritak i de fagene du allerede har karakter i. Da står du kun igjen med R1 og R2 fordelt over et år. Jeg tviler på om du vil få støtte fra lånekassen når du har så enkel studiebelastning. Du vil dog få god tid til å jobbe ved siden av.

 

Et alternativ er realfagskurs, som gjerne avholdes på vårsemester. Dette består bare av R1 og R2 + Fysikk, hvor du sikkert kan søke om fritak i fysikk.

 

Om du er disiplinert nok, melder du deg heller opp som privatist.

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på om det er noen anbefalinger til steder å ta denne utdannelsen, er det noen skoler som har et bedre tilbud enn andre? Hvis jeg for eksempel skulle gått forkurset på HiST, så har jeg lest at studentboligene i Trondheim kun tar imot studenter som skal gå ved NTNU. Er dette noe som vil endre seg med det at HiST, HiG og HiÅ skal bli en del av NTNU som hvis jeg husker rett ble vedtatt i går?

Studenter ved utdanningsinstitusjonene som er del av SiT kan søke om bolig hos SiT, så det er ikke slik at kun NTNU-studenter kan bo i disse boligene. Det er mulig at de som går på forkurs regnes som elever og ikke studenter, og dermed ikke kvalifiserer til bolig, men vanlige studenter ved NTNU, HiST, DMMH osv. er kvalifisert.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hei TS, jeg var i samme posisjon som deg for 1 år siden. Har du vurdert å ta R1 + R2 som privatist? Så slipper du alle de andre fagene som følger med på et forkurs.

Tar du forkurs kan du søke om fritak i de fagene du allerede har karakter i. Da står du kun igjen med R1 og R2 fordelt over et år. Jeg tviler på om du vil få støtte fra lånekassen når du har så enkel studiebelastning. Du vil dog få god tid til å jobbe ved siden av.

 

Et alternativ er realfagskurs, som gjerne avholdes på vårsemester. Dette består bare av R1 og R2 + Fysikk, hvor du sikkert kan søke om fritak i fysikk.

 

Om du er disiplinert nok, melder du deg heller opp som privatist.

 

Det er jo et godt spørsmål om jeg er disiplinert nok, jeg vil jo tro at jeg ikke er det selv, men jeg er nå alltid veldig selvkritisk... Men nå er det også slik at hvis jeg tar R1 og R2, så ender jeg opp med at de karakterene fjerner karakterene jeg allerede har i S1 og S2. S1 karakteren er ikke noe å skryte av, ettersom S2 karakteren er bedre. Men jeg har også fått føle litt på hvordan det er å ta en privatisteksamen tidligere, og det var langt tøffere enn de tidligere eksamenene jeg har hatt.

 

Jeg har prøvd å søke opp flere kilder på dette med fritak fra fysikk, men de er ganske sparsomme med informasjon rundt det. Det er vel ikke så mange som har fysikk uten R1?

 

Det jeg har funnet er dette:

For å få fritak i Fysikk, må du ha 3FY (R94)/Fysikk 2 (2FY (R94)/Fysikk 1 er ikke nok).

 

http://www.rkk.no/plain/KURS/Forkurs_ingenioer/Fritaksregler

Med generell studiekompetanse kan du velge om du vil søke opptak på fullt forkurs eller kun emnene matematikk og fysikk på forkurs.

 

https://www.hials.no/nor/Forside/Utdanning/Ingeni%C3%B8rfag/Forkurs-for-ingeni%C3%B8r-og-sivilingeni%C3%B8rutdanning-%C3%85rsstudium

 

Har du imidlertid tilsvarende emner fra før, kan du søke om fritak.

  • Fysikk: 3FY (R94)/2FY (R94), og Fysikk 1.

http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/forkurs-for-ingenioerer/fritaksregler-article78517-11179.html

 

Det er vel dette jeg har klart å finne. De fleste skolene ser ut til å ikke nevne noe rundt det å ikke ta fysikk og matematikk sammen i et kurs. Det er dog NITH, som tilbyr enkeltfag: http://www2.nith.no/kurs/kurs/forkurs-enkeltfag

 

Ser vi også på hva HiOA sier om sitt forkurs, så står det at det "kvalifiser til bachelorstudium i ingeinørfag" ( http://www.hioa.no/Studier/TKD/AArsstudier/Forkurs-til-ingenioerutdanning), mens ved UiS står det; " kvalifiserer for opptak ved bachelor- og masterstudiet i ingeniørfag, og maritim høgskoleutdanning" ( http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer-og-sivilingenioer/forkurs-for-ingenioerer/).

Er dette misforståelser, eller gir faktisk de forskjellige skolene ulike muligheter for studier etterpå?

 

Kurs som NMBU sitt MATH001, er det mye det samme, eller er det noe helt annet? De hadde jo ganske lite informasjon om det..

 

 

...

Studenter ved utdanningsinstitusjonene som er del av SiT kan søke om bolig hos SiT, så det er ikke slik at kun NTNU-studenter kan bo i disse boligene. Det er mulig at de som går på forkurs regnes som elever og ikke studenter, og dermed ikke kvalifiserer til bolig, men vanlige studenter ved NTNU, HiST, DMMH osv. er kvalifisert.

 

 

Takk for oppklaringen, må ha misforstått det vennen min sa da han søkte for en liten stund siden. Men når du sier "det er mulig at de som går på forkurs regnes som elever", hva bestemmer dette? Og hva er bakdelene med å være elev i stedet for student?

 

Edit: Formatering

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

 

Men nå er det også slik at hvis jeg tar R1 og R2, så ender jeg opp med at de karakterene fjerner karakterene jeg allerede har i S1 og S2.

Nei, tar du R1 og R2 kommer S1 og S2-karakterene fremdeles til å stå på vitnemålet. S1 og S2 tilsvarer ikke R1, selv om mye av pensum overlapper.

 

Ser av sitatene at skolene har ulike krav for fritak. Ble litt usikker nå, det lureste er å høre med skolene det gjelder. Det viktigste er at du blir kvalifisert til å søke studiet du ønsker. Det skader uansett ikke å ta fysikk igjen, du blir tryggere på faget (som du garantert vil møte på ingeniørstudiet) og du får praktisert matematikken du lærer.

Lenke til kommentar

https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=HING

 

 

HING (bachelor) = "Generell studiekompetanse (GENS) og: Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1".

 

 

 

https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=SIVING

 

SIVING (5-årig master) = "Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1"

Endret av Engm
Lenke til kommentar

https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=HING

 

 

HING (bachelor) = "Generell studiekompetanse (GENS) og: Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1".

 

 

 

https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=SIVING

 

SIVING (5-årig master) = "Generell studiekompetanse (GENS) og: (R1+R2) og FYS1"

 

Ja, dette er ting vi har blitt vist gjennom skolen og en lang rekke foredrag fra NTNU (Tror det har vært innom 3 forskjellige elever fra NTNU for å promotere bare dette skoleåret, kommer en til på mandag..).

Problemet mitt er at jeg ønsker å nå "SIVING" kravet, og som et tegn på at foredragene har virket ønsker jeg å gå på NTNU :innocent:

 

Jøsses. Trodde dette kun gjaldt førstegangsvitnemål..

 

Hadde det bare vært tilfellet hadde jo alt vært mye lettere..

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg ønsker å nå "SIVING" kravet, og som et tegn på at foredragene har virket ønsker jeg å gå på NTNU :innocent:

 

Vel, da anbefaler jeg deg at du prøver å komme deg inn på NTNU ved å ta opp R1 og R2 :). Du må jo uansett ta R2, og da er R1 i tillegg ikke det største kakestykket å svelge.

 

Ellers kan du gå 3-årig bachelor på et annet universitet eller høgskole og så ta 2-årig master ved NTNU, som kan være plan B.

 

^^

Lenke til kommentar

Tar du forkurs kan du søke om fritak i de fagene du allerede har karakter i. Da står du kun igjen med R1 og R2 fordelt over et år. Jeg tviler på om du vil få støtte fra lånekassen når du har så enkel studiebelastning. Du vil dog få god tid til å jobbe ved siden av.

 

Et alternativ er realfagskurs, som gjerne avholdes på vårsemester. Dette består bare av R1 og R2 + Fysikk, hvor du sikkert kan søke om fritak i fysikk.

 

Om du er disiplinert nok, melder du deg heller opp som privatist.

 

Ville ikke akkurat sagt at kun R1 og R2 over et helt år som privatist krever spesielt mye disiplin? Hvis TS har ambisjoner om ingeniørutdanning ved f.eks NTNU, burde 1 videregående fag i halvåret på egenhånd gå greit.

Lenke til kommentar

Tja, kanskje, kanskje ikke. Fagene har vel en arbeidsmengde som tilsvarer 10stp. hver. Har man ambisjoner om en ok karakter, vil et semester med 30stp. grovt sett kreve en arbeidstid tilsvarende en arbeidsdag (Dette er selvsagt relativt, og veldig individuelt). Dette medfører i ~2,5 timer matematikk daglig. Dersom TS skal ta fagene som privatist, antar jeg at han vil jobbe (fulltid) ved siden av. :)

 

Edit: innlegg nummer 2000! :p

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...