Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kia Shuma 99 - Råd til ulyd i clutch


Nutzg0

Anbefalte innlegg

Hei.
Har en Kia Shuma 99' som jeg har hatt inne på "verkstedvurdering". I sommer merka jeg en ulyd i clutchen når jeg tråkket den inn, og dro da til et verksted for å høre hva det kunne være. Mekanikeren hørte kjapt på lyden, og mente at det var utløserlageret i clutchen som "nærmet seg sine siste dager", men at det bare var å kjøre med den, ingenting å tenke på - den ville ikke skape noen problemer, og det ville være en unødvendig dyr reperasjon for bilen for det lille lageret (er en førstegangsbil, jeg er student, så det er ikke alt av reperasjoner jeg prioriterer, spesielt ikke "kosmetiske").

I dag var jeg innom et nytt verksted, fordi jeg ville dobbeltsjekke dette med lyden, samt høre på pris på service på bilen, evt sjekke den for andre feil. Her mente de at dette utløserlageret/trustlageret bør skiftes snarest, ellers kan det gå galt og koste meg mye mer i ekstrareperasjoner.

På andre forum finner jeg delte meninger; noen sier de har kjørt med denne feilen i flere år, andre har fikset det snarest. Noen legger til at det samtidig kan være hensiktsmessig å skifte hele clutchen når man først er i gang. Bilen har gått ca113,000km, og har aldri vært skiftet clutch på.

- Funksjonelt sett når jeg kjører, skaper den ingen problemer, den lager kun lyd når jeg tråkker inn clutch-pedalen, som forsvinner når clutchen igjen kobles inn.

Hva bør jeg gjøre? Usikker på hva det blir å koste meg, skulle få prisoverslag pr epost, får det nok i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir dyrt. Jeg tror den første mekanikeren prøvde å fortelle deg at bilen ikke er verdt en slik reparasjon, mens det andre verkstedet først og fremst er ute etter å tjene penger. Det er tross alt en 99 mod. Shuma. Kjør til lageret ryker, vrak bilen og finn en annen.

 

Forøvrig kjenner jeg en som kjørte bilen sin i 15 år med ulyd fra utløserlageret.

Endret av Exiter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du skal bytte så bytt hele clutchen. Det er vanligvis en stor jobb som du ikke vil ha to ganger etter hverandre. Og hør med flere verksteder hvis det blir dyrt. Jeg har hørt prisforskjeller opp mot 10.000,-

 

 

Det blir dyrt. Jeg tror den første mekanikeren prøvde å fortelle deg at bilen ikke er verdt en slik reparasjon, mens det andre verkstedet først og fremst er ute etter å tjene penger. Det er tross alt en 99 mod. Shuma. Kjør til lageret ryker, vrak bilen og finn en annen.

 

Forøvrig kjenner jeg en som kjørte bilen sin i 15 år med ulyd fra utløserlageret.

Takker for svar! Skal avvente hva verkstedet skal ha i pris, og eventuelt høre hva andre verksted tar for samme jobben. Ser jeg at det blir unødvendig dyrt, så kjører jeg på med Exiters forslag. 15 år faktisk, imponerende. Bilen min har overlevd 6 måneder så langt med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...