Gå til innhold

Dere som har hatt eksamen som privatist i fremmedspråk


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha eksamen som privatist i morsmål på nivå II og lurer litt på hva slags oppgaver kan jeg få. Hvordan ser ut en slik eksamen? Både skriftlig og muntlig? Velger man oppgaver/tema selv eller? Litt uklart syntes jeg. Får man tildelt noen oppgaver etter man har meldt seg og fristen er ute eller kommer man på eksamenskontoret og får man helt random oppgave og bare kjører fram?

 

Dere som har hatt eksamen som privatist i fremmedspråk og dere som vet litt om det, vær så snill fortell hvordan dere har hatt det, hva slags oppgaver er det osv.

 

Mvh T.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg skal ha eksamen som privatist i morsmål på nivå II og lurer litt på hva slags oppgaver kan jeg få. Hvordan ser ut en slik eksamen? Både skriftlig og muntlig? Velger man oppgaver/tema selv eller? Litt uklart syntes jeg. Får man tildelt noen oppgaver etter man har meldt seg og fristen er ute eller kommer man på eksamenskontoret og får man helt random oppgave og bare kjører fram?

 

Dere som har hatt eksamen som privatist i fremmedspråk og dere som vet litt om det, vær så snill fortell hvordan dere har hatt det, hva slags oppgaver er det osv.

 

Mvh T.

 

Tenker at det vil bli en lytteoppgave, en fremføring og en skriftlig oppgave.

 

På den skriftlige delen skal du mest sannsynlig skrive en tekst på det fremmedspråket du har. I tillegg kan det være noen små oppgaver der du f.eks. skal svare på norsk, men også på fremmedspråket.

 

På den muntlige delen skal du nok ha en fremføring. Tema og oppgave får du vite x antall dager før selve fremføringen.

 

På lytteoppgaven skal du høre på en person (F.eks. en innspilling av en som forteller en tekst på fremmedspråket du har) og svare på spørsmål på et ark du fikk utdelt i begynnelsen, og da ikke på norsk.

 

Er veldig usikker på hvordan det er som privatist, men vi fikk utdelt gamle eksamensoppgaver som en forberedelse hvis vi ble trekt opp på eksamen i fjor, men dette var da på tysk. Da var det slike oppgaver på den skriftlige delen

Endret av papegøya
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Noen som har tatt fransk III muntlig om våren? lurer på når eksamen blir avholdt :)

Hvis du faktisk lurer på noe av dette, så anbefales det å opprette en egen tråd om dette, med en fornuftig tittel.

 

Som haleheng til en gammel tråd, er det mindre sannsynlig at du får svar.

 

(Og mitt svar ang. selve spørsmålet/ene: Aucune idee!)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har tatt på nivå II (ikke Fransk) og der var det typ:

Fremføringsoppgave: Fortell om juletradisjoner i Norge og Fremmedspråkland, hvordan er de forskjellige? Fortell om ett spesielt juleminne fra barndommen din. + småsnakk med sensor, introduksjon av seg selv, litt om hvorfor man studerer språket osv. Har man vært i landet osv.

Skriftlig oppgave: Husker ikke helt, det var ikke så veldig ille. Det gikk på kulturforskjeller og sånt mener jeg. Nivå II er ikke så veldig krevende.

Lenke til kommentar

Husk at den muntlige delen er 100% lokalbestemt; det er lokale forskjeller selv mellom skoler, så jeg ville forhørt meg med den skolen du skal ta eksamen på. Ble fortalt at min eksamen i samf. eng skulle være en fremføring (både av en lærer på min skole og det infoarket jeg fikk utdelt) så jeg forberedte meg på en, men eksamen var helt annerledes. Gikk heldigvis bra, men lurt å høre litt rundt så du ikke går på samme smellen.

 

edit: haha oops, så ikke at jeg hadde kommentert her før

Endret av Ignorancus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...