Gå til innhold

Asus Z97-A, M.2 PCIe SSD og PCIe Lanes?


flabb1

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om bruk av M.2 slot på Hovedkortet Asus Z97-A vil gå ut over antallet PCIe lanes tilgjengelig til f.eks. skjermkort?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg vurderer å ta M.2 slot i bruk, men allerede har to GTX 980 i SLI, å vil ikke ta noen Lanes fra de.

 

Alle svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kortet deler båndbredde med PCI-e 1x slottene. Dette hentet jeg bare fra Asus sin side om HKet: http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/specifications/
(står nederst på siden som en sidenot)

 

Prosessorene på sokkel 1150 har totalt 20 PCI-e kanaler inn til seg. 16x er av type PCI-e 3.0, og er dedikert til de to rene PCI-e 16x slottene som skjermkortene dine bruker (8x til hver). Mens de resterende 4x er av PCI-e 2.0 typen (DMI) og går til chipsettet på HKet som så fordeler det videre. Disse PCI-e 2.0 4x deles av "alt annet", inkludert PCI-e 1x slottene du har på HKet.

 

Altså henter M.2 sin kobling fra DMI'en, hvor jeg tipper den blir delt i to. Hvor 2x av kanalene blir gitt til eventuelle ekstra SATA/USB/nettverks -kontrollere, og 2x på deling til M.2 og to PCI-e 1x slotts.

 

Ergo vil jeg nok tippe du maks kan få teoretiske 1 GB/s (hver vei) ut av M.2 slotten. (PCI-e 2.0 2x) :hmm:

 

Edit: Sjekket opp mer nøye og mine antagelser var korrekt. Du får maks PCI-e 2x på M.2'en. Altså 1 GB/s.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, kortet deler båndbredde med PCI-e 1x slottene. Dette hentet jeg bare fra Asus sin side om HKet: http://www.asus.com/Motherboards/Z97A/specifications/

(står nederst på siden som en sidenot)

 

Prosessorene på sokkel 1150 har totalt 20 PCI-e kanaler inn til seg. 16x er av type PCI-e 3.0, og er dedikert til de to rene PCI-e 16x slottene som skjermkortene dine bruker (8x til hver). Mens de resterende 4x er av PCI-e 2.0 typen (DMI) og går til chipsettet på HKet som så fordeler det videre. Disse PCI-e 2.0 4x deles av "alt annet", inkludert PCI-e 1x slottene du har på HKet.

 

Altså henter M.2 sin kobling fra DMI'en, hvor jeg tipper den blir delt i to. Hvor 2x av kanalene blir gitt til eventuelle ekstra SATA/USB/nettverks -kontrollere, og 2x på deling til M.2 og to PCI-e 1x slotts.

 

Ergo vil jeg nok tippe du maks kan få teoretiske 1 GB/s (hver vei) ut av M.2 slotten. (PCI-e 2.0 2x) :hmm:

 

Edit: Sjekket opp mer nøye og mine antagelser var korrekt. Du får maks PCI-e 2x på M.2'en. Altså 1 GB/s.

 

Takk for svar!

Du har nok helt rett i hva du sier, så da holder jeg meg bare til de seks gamle intel 310 SSDene jeg har i Raid0 per idag, de gir meg ca. 1GB/s les, og tilnærmet det samme i skriv.

 

Så at Samsung var på vei å slippe sin nye SM951 med teoretisk 2150 MB/s les, da på PCIe 3.0, men den er kompatibel med PCIe 2.0, men hva er vitsen med å kjøpe Ferrari når man må kjøre med Håndbrekket på? :hmm:

 

Takk så mye for at du kunne utdype spørsmålet mitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...