Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røykeslutt ved lungekreft


PongPing

Anbefalte innlegg

Lungekreft er en av de hyppigste kreftformene og den kreftformen som tar flest liv hvert år. Kun 13% overlever. 9 av 10 av alle lungekreftpasienter har røkt eller røyker fortsatt.

Enda etter å ha fått en alvorlig kreftdiagnose fortsetter de å røyke. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig å slutte, men føler jeg blir så "irritert" når folk overlever lungekreft, og fortsetter å røyke. Da ber du om å bli syk!

Hvis du først har fått lungekreft og prognosene er dårlige, er det jo kanskje ikke veldig motiverende, men det er viktig å slutte å røyke selv da. Røyking minsker effekten av behandlingen.

 

Er det flere enn meg som ikke forstår seg på røykere??

 

Det er ikke kun lungekreft man kan få av røyking altså...

Endret av Someone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg røyker selv.

 

Tror at røyking i noen tilfeller er en form for selvskading.

Hvorfor skader folk seg selv?

Er du like irritert over folk som skader seg selv (kutter seg)?

Over folk som kjører for fort og/eller kjører i fylla?

Som ikke klarer å slutte å drikke/bruke narkotika?

Som ikke alltid foretar fornuftige valg generelt?

 

 

 

Det er mye snakk om helse i disse dager.

Men er det et mål å bli 100 år?

Tror ikke det for alle.

Ikke for meg i hvert fall.:-)

Samme for meg hva jeg dør av, for øvrig. Det ene er ikke verre enn det andre.

 

Røykere som dør tidligere enn ikke røykere sparer staten for mange utgifter.

(er klar over at det fins motstridende meninger om den saken)

Lenke til kommentar

Om de har 13% til å overleve så er det vel litt kjipt å ta fra dem røyken også der de tilbringer sine siste dager i en sykeseng.

 

Det er bare en gang jeg har revet røyken ut av kjeften på noen, høygravid kvinne uten for føden som skulle levere de neste timene.

Makan til egoistisk idiot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

La nå folk få skade seg, er du en AP'er btw? Man er selv ansvarlig for egen kropp, om noen velger å ødelegge denne selv så la de gjøre det, og vil de slutte og trenger hjelp så hjelp de. Eneste gangen selvskading ikke er ok er under graviditet da det rammer en uskyldig tredjepart.

Lenke til kommentar

La nå folk få skade seg, er du en AP'er btw? Man er selv ansvarlig for egen kropp, om noen velger å ødelegge denne selv så la de gjøre det, og vil de slutte og trenger hjelp så hjelp de. Eneste gangen selvskading ikke er ok er under graviditet da det rammer en uskyldig tredjepart.

For meg så spiller det jo ingen rolle hva som skjer med dem som følger av røyking, annet en at jeg blir irritert.

Lenke til kommentar

Jeg røyker selv men er egentlig irritert over at jeg gjør det for jeg er 100% klar over hva det gjør og har gjort med meg, jeg har bygd opp en god del motivasjon for og slutte og røyke men er litt vanskelig siden om jeg slutter er jeg kanskje nr 2-3 i en ganske stor familie og vennekrets som ikke røyker :p

 

Men det som irriterer galleblæreinfeksjon på meg er røykere som ikke viser respekt for andre, De som står rett ved butikkingangen og røyker eller de som røyker innendørs når de har gjester,De som på død og liv skal gå på fortauet i et godt befolket området og røyke. Dette er svært irriterende for de som ikke røyker. Jeg gjemmer meg nesten eller går hvertfall aldri foran folk og røyker, da stopper jeg heller litt opp og går bak de om jeg vil ta meg en røyk. Idioti at vi som røyker skal skade og plage andre med våre uvaner

Lenke til kommentar

Jeg røyker selv men er egentlig irritert over at jeg gjør det for jeg er 100% klar over hva det gjør og har gjort med meg, jeg har bygd opp en god del motivasjon for og slutte og røyke men er litt vanskelig siden om jeg slutter er jeg kanskje nr 2-3 i en ganske stor familie og vennekrets som ikke røyker :p

 

Men det som irriterer galleblæreinfeksjon på meg er røykere som ikke viser respekt for andre, De som står rett ved butikkingangen og røyker eller de som røyker innendørs når de har gjester,De som på død og liv skal gå på fortauet i et godt befolket området og røyke. Dette er svært irriterende for de som ikke røyker. Jeg gjemmer meg nesten eller går hvertfall aldri foran folk og røyker, da stopper jeg heller litt opp og går bak de om jeg vil ta meg en røyk. Idioti at vi som røyker skal skade og plage andre med våre uvaner

Kan ikke bli mer enig :)
Lenke til kommentar

Ja men du sa det selv, alle dør ikke på grunn av røking. Kan du vise meg hvor mange som de kan bevise dør av kun røking.

Lenge siden du har vært hos legen og det første de spør om er om du røyker. Alle vet å røyke er ikke bra, men tenk på det du puster inn når du sitter i bilen, er det sunt? Kan du få kreft av det? Sikker ingen som kan svare deg 100% ja på det.

PS: 3-400 dør i trafikken, det kunne du også sett selv, men det er bevist, det er ikke de 2600 du nevner.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Ja men du sa det selv, alle dør ikke på grunn av røking. Kan du vise meg hvor mange som de kan bevise dør av kun røking.

Lenge siden du har vært hos legen og det første de spør om er om du røyker. Alle vet å røyke er ikke bra, men tenk på det du puster inn når du sitter i bilen, er det sunt? Kan du få kreft av det? Sikker ingen som kan svare det 100% ja på det.

PS: 3-400 dør i trafikken, det kunne du også sett selv, men det er bevist, det er ikke de 2600 du nevner.

Du vet visst mye bedre enn professorer i lungemedisin som jeg har snakket med... Wow...

Lenke til kommentar

Syns ikke det er noen vits i å stille spørsmål om hvorvidt så og så mange dør av lungekreft pga røyking. Det sier seg selv at å dra røyk ned i lungene i lengden vil ha en ødeleggende effekt på oss som ikke er født med en skorstein på hodet.

Merkelig å tenke på at det før i tiden hersket en oppfattelse av at røyk ikke var helseskadelig. Det virker utrolig naivt.

 

Nikotin har en evne til å tilpasse virkningen etter behovet. Er man trøtt, virker den oppkvikkende, er man rastløs og urolig, virker den beroligende.

 

Men helt enig. Man skal ikke utsette andre for passiv røyking. Hurra for røykeloven! Den skulle ha kommet lenge før. (jeg og mange andre vokste jo opp med fedre som røyka både inne og i bilen)

Lenke til kommentar

 

Enda etter å ha fått en alvorlig kreftdiagnose fortsetter de å røyke. Jeg forstår at det er utrolig vanskelig å slutte, men føler jeg blir så "irritert" når folk overlever lungekreft, og fortsetter å røyke. Da ber du om å bli syk!

 

 

Jeg synes det er så rart at folk irriterer seg over ting de ikke kan gjøre noe med! De vet så inderlig godt at det ikke er noe som helst å gjøre med det, men allikevel irriterer de seg. Alle vet jo hvor helseskadelig det er å være irritert. Det stresser hjertet, og fordøyelsessystemet settes på hold.

 

Da ber du om å bli syk! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...