Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har jeg krav på R2 matte?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg studerer hos en privat skole i Drammen og går andre året på VGS akkurat nå. Det er på tide å velge fag for neste år og jeg fikk nettop vite at skolen ikke har R2 matte til neste år, som er veldig negativt for mange av oss elever.

 

Det er 2 elever som har R2 matte i år og på grunn av det så har de kuttet ut R2 matte til neste år, dvs. at jeg ikke har R2 matte når jeg begynner på VG3 til sommeren. Spørsmålet mitt er om det er lov å kutte ut R2 matte?

 

Vi er 6 elever akkurat nå som har R1 og ønsker å ha R2 matte til sommeren. 6 elever er greit, nå som vi er 9 elever som har biologi, kjemi og fysikk.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre og valget er å ta andre fag, eller bytte skole, som jeg helst ikke vil gjøre. Jeg har tenkt å skrive et klagebrev og ha med navn til alle elever som ønsker å ha R2 til sommeren, slik at vi får en mulighet i hvertfall. Det jeg misliker er at skolen tok valget å fjerne R2 uten å si ifra til oss, og uten å spørre hvor mange det er som skal ha matte til sommeren.

 

Uansett, har skolen (privat skole) lov til å fjerne R2 matte? Siden jeg ikke har krav på matte i VG3? Isåfall hva er det jeg har i stedet for R2 matte?

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går andre klasse på VGS, og har allerede opplevd fag som må ha blitt tatt bort da det er for få elever som velger det faget. Unnskyldningen deres er at de ikke har råd til å undervise en klasse med altfor få elever i. Det har ikke påvirket mitt valg i noe særlig grad, men jeg vet om mange som ikke har fått mulighet til å velge det de hadde i førstetanken.

 

R2 er et ganske viktig og nødvendig fag for mange yrker, så er veldig dumt at de kutter ut dette på deres skole. Jeg kan nok tenke meg at hvis dere sender en mail til styret og forteller hvor mange som kommer til å velge R2, vil de nok revurdere det å kutte ut faget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det er lov.

 

Når jeg gikk på vgs, kuttet de bort fysikk 2. Da byttet jeg ikke skole, fordi mine studieønsker krevde ikke fysikk 2.

 

Du kan like godt søke deg på en annen skole. R2 i kreves nesten alle ingeniørutdanninger og ikke minst noen realfagstudier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legger til at skolen deres burde først ha et prøvevalg hvor de kan se hva elevene har i tankene om å velge til neste år, før det virkelige valget skal tas. Da får skolen en oversikt over hvor mange elever som kommer til å velge det og det faget, slik at de etter det kan kutte ut fag som blir valgt av for få elever.

Endret av papegøya
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programfagene dine neste år blir da:

 

Kjemi 2, biologi 2 og fysikk 2,

 

Nei, vi har ikke fysikk 2 heller. Så jeg har muligheten å velge kjemi 2, biologi 2 og et annet fag.

Så hva burde jeg gjøre for å få skolen til å ikke ta bort R2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...