Gå til innhold

Nad T748 vs Denon avr-x3100

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat gått til innkjøp av en Nad T748 receiver + Lektor 6.

Valget stod mellom Denon avr-x2100 og Nad T748, men de på Hifiklubben anbefalte Nad'en pga lydkvaliteten. Nå er jeg derimot litt usikker. Har tidligere hatt Sonos Connect:amp + lektor 1, og har vært stor fornøyd med spotify-funksjonen. Det mangler jeg nå på Nad'en, og merker at det å gå tilbake til minijack-ledning er en nedtur.

Denon har spotify, airplay og bluetooth, så det hjelper jo ifht "tapet" av Sonos'en. Hifiklubben anbefalte å selge Connect:amp'en og kjøpe Connect, noe som selvfølgelig er en løsning. Men Connect koster ca 3000, og da lurer jeg på om det er bedre legge de 3000 kr i en dyrere og bedre Denon, som avr-x3100. Regner med at x3100 er minst like bra lydmessig som t748, eller?

Har fått solgt Connect:amp allerede, så nå sitter jeg med 3000 kr ekstra. Hva bør jeg gjøre?

1. Beholde Nad t748 og kjøpte Connect

2. Bytte inn Nad'en og oppgradere til Denon avr-x3100

eller

3. Beholde Nad'en, levere tilbake Lektor 6 + legge på 4000 kr, og kjøpe Ikon 6

...siste alternativet frister litt :p

(Hifiklubben har 30 dagers åpent kjøp, så det er mulig å levere tilbake komponentene)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det viktigste for å få god lyd er i følgende prioritert rekkefølge (mitt syn etter x antall år og utallige 100.000 i kjøp og salg av utstyr):

- Høytalere

- Plassering av høytalere

- Fysisk romkorreksjon (utforming; absorberende plater; håndtering av første refleksjon, andre refleksjon osv)

- Digital romkorrigering (Audyssey og lignende) <== unødvendig om alt blir perfekt på punktet over

- Forsterker (naturligvis er forsterker viktig, men forskjellen mellom billig og dyr er ikke så stor som enkelte påstår)

- Lydkilde

- Kabler og annet rot (det viktige her er å ha gode nok kabler til at signalet ikke blir merkbart påvirket; kabel er en motstand; til mindre til bedre.... kjøp tykke kabler; ikke dyre).

Endret av TGB
Skrevet

Jeg heller faktisk mot at fysisk romkorreksjon er viktigere for bra lyd enn høytalere også... en skrot høytaler kan høres veldig bra ut i et korrigert rom. En svindyr high-end høytaler kan høres crap ut i et ubehandlet rom med masse refleksjoner og uheldige null-punkt for bass osv.

Skrevet

Så for å oppsummere; jeg ville gått for punkt 3 samt sett på muligheten for å få på plass lyd-korrigering i rommet.

Bruker selv en Denon 4520CI som forforsterker til mitt 11.2 oppsett, jeg er ikke veldig fornøyd med den på stereo og pr nå er det Denon 4520CI det svakeste leddet i mitt anlegg. Vurderer seriøst en Trinnov Altitude32 :)

Skrevet

Så for å oppsummere; jeg ville gått for punkt 3 samt sett på muligheten for å få på plass lyd-korrigering i rommet.

Bruker selv en Denon 4520CI som forforsterker til mitt 11.2 oppsett, jeg er ikke veldig fornøyd med den på stereo og pr nå er det Denon 4520CI det svakeste leddet i mitt anlegg. Vurderer seriøst en Trinnov Altitude32 :)

Takk for informativ svar.

Nå er jeg mer "teknoduppedittfreak" enn mr.Handy, så det frister mer å kjøpe noe nytt som går på strøm, enn å bruke penger på plater og lyddemping. Men jeg skjønner poenget dit. Rommet er forøvrig en kjellerstue op ca 3x8 m med panelvegg på den ene langveggen og kortveggen. Mens de to andre er gips. På gulvet er det et vegg-til-veggteppe.

Får sove på det, så får vi se om det er Nad'en eller Lektorene jeg pakker ned i morgen tidlig :)

Skrevet (endret)

Jeg liker ikke å reklamere, og det finnes flere leverandører av rom-korrigerende produkter.

http://www.gikacoustics.com/

Disse gutta kan du kontakte helt gratis med beskrivelse av rommet ditt; og de gir deg anbefaling uten noen form for forpliktelser til å kjøpe - anbefales. Det vil gi mer for lyden din enn du noensinne ville trodd var mulig.

Endret av TGB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...