Gå til innhold

OSX for PC?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at det eksisterer mengder rykter om at Apple har klart å kjøre OSX på en PC via et prosjekt kalt "marklar". Men finnes det noe sannhet i dette i det heletatt?

 

Jeg vet også at Apple lagde en MacOS 7 til PC i sin tid, men grunnet manglende interesse fra pc "verdenen" så ble prosjektet skrinlagt. Men jeg håper ikke det samme skjer i tilfelle der det er snakk om å lansere OSX for PC.

 

Men til slutt så må jeg bare få si at til tross for at jeg er en PC bruker så hadde jeg ikke nølt mere enn en tiende del av et sekund før jeg hadde slengt Windows på hue å ræva ut av maskina og installert OSX isteden.... Bare dette hadde hvert mulig...

 

Vel, takk for meg :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk mulig.

 

1. Du må gå inn i kontrollpanelet på maskinen din og klikke på:

"Attach computer to windows" Så hiver du windows på hode og ræva ut.

 

2. Gå over til en kamerat logg deg på Apple.com og bestill os X, husk å krysse av for "attach computer to os"

 

3. vent 2 uker

 

4. Koble i den nye stikkontakten og whoala! Os x rett hjem i stua di.

Lenke til kommentar

Ye rite... Poenget mitt er at jeg VET det eksisterer et prosjekt kalt marklar... søk på google.com så finner du sikkert noe om det. Jeg vet også at Apple ikke selv har utalt seg offisielt om prosjektet Marklar, men det sies at apple har klart å få en pc til å kjøre osx på en lab i california. Hvordan de har fått det til vet ikke jeg, men ved å skrive om operativsystemet til å kunne kommunisere med i686 arkitekturen skal det i teorien fungere.

 

http://www.eweek.com/print_article/0,3048,a=30554,00.asp her er en link som handler om dette.

Lenke til kommentar
Ye rite... Poenget mitt er at jeg VET det eksisterer et prosjekt kalt marklar... søk på google.com så finner du sikkert noe om det. Jeg vet også at Apple ikke selv har utalt seg offisielt om prosjektet Marklar, men det sies at apple har klart å få en pc til å kjøre osx på en lab i california. Hvordan de har fått det til vet ikke jeg, men ved å skrive om operativsystemet til å kunne kommunisere med i686 arkitekturen skal det i teorien fungere.

 

http://www.eweek.com/print_article/0,3048,a=30554,00.asp her er en link som handler om dette.

Det gikk rykter om dette på samme tid det også gikk rykter om G5/IBM prosessorer. Grunnen til at Marklar ryktene oppstod var fordi Apple ikke lengere kunne la Motorola ödelegge for Apple ved å levere 3 år gammel teknologi.

 

IBM var vel redningen for Apple og gjorde at Apple ikke behövde å gå over til Intel/AMD som prosessorutvikler.

Lenke til kommentar
IBM var vel redningen for Apple og gjorde at Apple ikke behövde å gå over til Intel/AMD som prosessorutvikler.

 

Ja jeg antar det. Men ikke for å si noe negativt om G5 cpuen fra IBM, men det kan hende at det beste var om Apple gikk over til AMD64 eller evt. IA64 ,for det hadde på en måte forent de to verdnene, noe som egentlig er på tide synes jeg. For Apple hadde sikkert fint klart å produsere så og si den samme maskinen (G5) ved å bruke AMD64/IA64 arkitekturen isteden, noe som faktisk hadde redusert prisen en del. Og Den aller største forskjellen på på PC og MAC i dag er jo uansett ikke maskinvaren, men programvaren, og med en OSX på en Apple produsert maskin basert på AMD64/IA64 hadde sikkert blitt en kjempesuksess, kanskje ikke blandt de stolte mac fanatikerne men uansett... OG OSX hadde hvert genialt uansett maskinvare den hadde blitt kjørt på eller?

Lenke til kommentar

OSX ville vel gå treigere på en PC siden PC'ene ikke har RISC-prosessorer, eller...? En annen ting er at jeg ikke tror at problemet med de to verdenene er maskinvare, men OS'ene. Det er vel kanskje ikke SÅ viktig for folk hva som sitter i maskina så lenge det pumper ut det som trengs. Det som er viktig er åssen ting funker og at man føler seg tilfreds foran maskina. Gjelder jo ikke alle, men sikkert mange vil jeg tippe.

 

Men hvis Apple hadde kommet med en PC-versjon av MacOSX, hadde jeg seriøst vurdert å kjøpe meg en PC (sier ikke at jeg ville gjort det, men at jeg ville vurdert det), for PC'er kan være billigere enn Mac'er. Det vil jeg se på som en grunn til at Apple aldri ville slippe MacOS for PC - det at de da ville miste monopolet sitt på hardware, med mindre de klarte å få prisen på Apple-maskiner ned på PC-nivå da.

 

Men jeg tror nok at OSX på PC kunne gjort det bra i seg selv.

Lenke til kommentar
Apple tjener mesteparten av sine penger på hardware og det vil jo väre en stor risk å gå over til å kun väre softwarebasert.

Joda Apple tjener nok mest penger på HW, men i og med at prisene er stive og Intel/AMD i dag ikke er noe dårligere på ytelse (gjelder da 64bits arkitekuren) så kan det henda at flere folk vil gå over til pc grunnet pris og tilgjenglighet, og da vil Apple ha et problem... Da kunne det jo være greit å i allfall kunne konkurere på software, noe som jeg også tror de hadde gjort bra hvis dagens pc brukere både kunne bruke Windows og/eller OSX. Jeg ville i allfall brukt OSX.

 

Og som sagt tidligere så er jo faktisk forskjellen på dagens mac maskiner (G5) ikke så altfor stor fra de nye AMD64 maskinene som er på vei inn på markedet. (rent spesifikasjonsmessig allefall)Har selv testet en PC basert på en Athlon64, og skal love dere at det rusler unna.

Lenke til kommentar
Apple tjener mesteparten av sine penger på hardware og det vil jo väre en stor risk å gå over til å kun väre softwarebasert.

Joda Apple tjener nok mest penger på HW, men i og med at prisene er stive og Intel/AMD i dag ikke er noe dårligere på ytelse (gjelder da 64bits arkitekuren) så kan det henda at flere folk vil gå over til pc grunnet pris og tilgjenglighet, og da vil Apple ha et problem... Da kunne det jo være greit å i allfall kunne konkurere på software, noe som jeg også tror de hadde gjort bra hvis dagens pc brukere både kunne bruke Windows og/eller OSX. Jeg ville i allfall brukt OSX.

 

Og som sagt tidligere så er jo faktisk forskjellen på dagens mac maskiner (G5) ikke så altfor stor fra de nye AMD64 maskinene som er på vei inn på markedet. (rent spesifikasjonsmessig allefall)Har selv testet en PC basert på en Athlon64, og skal love dere at det rusler unna.

Men hvorfor skulle Apple ville bli som Microsoft? Du kan jo sammenligne feks Bentley med Hundai. Hvilket bilmerke skulle du ville väre VD for?

 

Apple har et fantastisk sterkt og bra brand som jeg tror de kommer til å beholde så lenge det er mulig.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skulle Apple ville bli som Microsoft? Du kan jo sammenligne feks Bentley med Hundai. Hvilket bilmerke skulle du ville väre VD for?

 

Apple har et fantastisk sterkt og bra brand som jeg tror de kommer til å beholde så lenge det er mulig.

 

 

Det hersker ingen tvil om at Apple er bra og at de har et bra brand som de helt klart kommer til å beholde så lenge som mulig. Men til syvende og sist handler alt om å tjene penger i denne verden, desverre kanskje men alikevel. Og hvis det å være Microsoft handler om å være størst å ha mest penger, hvorfor skulle ikke Apple ville være som dem? Det ville jo gi Apple større muligheter for utvikling av bedre maskinvare, bedre programvare og bedre kundestøtte osv. Listen over hvilke muligheter penger gir en bedrift er lang. Men mitt poeng er at hvis det skulle bli slik at den enesete egentlige og viktige tingen som skiller en mac fra en pc er programvaren hvorfor skulle da folk velge mac hvis prisforskjellen er som i dag? Designet? For hvis det å ha en mac egentlig kun handler om å ha et annet OS installert på maskinen, så hadde det det kanskje ikke hvert så dumt at de som ellers kjører windows også kunne få velge å kjøre MacOS hvis de ønsket det eller? Jeg i allefall synes det er dumt at ønsket om å kunne selv bestemme om man vil bruke Windows eller MacOS skal tvinge en til å velge en annen maskinvare, og spesielt hvis det er mye dyrere.

Jeg er kanskje litt "commi" når jeg mener at all maskinvare burde være lik i utgangspunktet, og at valget burde stå på programvaren. Dette ville dessuten økt konkuransen på programvaresiden fordi MacOS hadde i tilfelle hvert et meget godt alternativ til Windows, og som i allfall jeg mest sansynlig ville valgt. Ville ikke du om du hadde en PC?

 

Hadde jeg i dag ikke hatt datamaskin og jeg skulle kjøpe en, så ville jeg spart lit ekstra og kjøpt meg en Mac UTEN tvil. Men hvis OSX, eller til og med OS9 var tilgjengelig for PC så hadde jeg vinket Windows "morna" og dytta inn MacOS dette også UTEN tvil. Ok? :yes:

Lenke til kommentar
One long-standing topic, Mac OS X on Intel, was addressed with Jobs stating that while Mac OS X (Panther) could run on any processor, Apple is happy with IBM at the moment:

 

 

"Right now we don't see a compelling need to switch processor families. We have all the options in the world, but the PowerPC road map looks very strong," said Jobs

Lenke til kommentar

MCDr.. Tror du ikke at grunnen til at OSX Panther i utgangspunktet fint er i stand til å kjøres på INTEL, AMD eller whatever, betyr at Apple faktisk har tenkt tanken om at de på ett eller annet tidspunkt i fremtiden kan dra fordel av dette? For hvorfor skulle vel Apple programere operativsystemet sitt på en slik måte at det også kan fungere på en annen arkitektur en det gjør i dag, hvis de ikke på en eller annen måte har tenkt å benytte seg av mulighetene dette gir? ...For moroskyld? Og spesielt med tanke på at denne muligheten først dukket opp i Panther versjonen.

 

Derimot så mener vel jeg at dette bekrefter at "marklar" prosjektet har utspilt sin rolle, ved at Den nye versjonen av OSX faktsik KAN kjøres på PC. Hvis Apple da skulle ønske det selvsagt. For ved å si "Mac OS X (Panther) could run on any processor" betyr vel at Apple har prøvd dette ut gjør det ikke? :woot:

Lenke til kommentar

...som betyr at hvis den (versjonen de klarte å kjøre på en PC) først skulle lekke ut på noen måte, så blir det mange glade PC-brukere? Spennende tanke egentlig...

 

Det kan ikke bety at Pantheren som selges i butikken kunne kjøres på en PC hvis man fikk installert det? Kan jo nesten se litt sånn ut, men det virker litt usannsynlig synes jeg (uten å ha noe å støtte det synespunktet med). I så fall ville det jo "bare" vært for noen å lage en PC-installer og sette igang å spre det til PC-folk...

Lenke til kommentar
...som betyr at hvis den (versjonen de klarte å kjøre på en PC) først skulle lekke ut på noen måte, så blir det mange glade PC-brukere? Spennende tanke egentlig...

 

Det kan ikke bety at Pantheren som selges i butikken kunne kjøres på en PC hvis man fikk installert det? Kan jo nesten se litt sånn ut, men det virker litt usannsynlig synes jeg (uten å ha noe å støtte det synespunktet med). I så fall ville det jo "bare" vært for noen å lage en PC-installer og sette igang å spre det til PC-folk...

Jeg tror nok ikke at Panther versjonen som er ute nå kan installeres på en PC, er ganske sikker på det faktisk. For PC brukere har veldig forsjellig Maskinvare installert i boksene sine, noe som gjør at OSX ikke helt uten vidre ikke bare kan innstalleres på en hvilken som helst pc. Så ikke missforstå, OSX er ikke desigenet til å kjøres på PC pr i dag. ...Men muligheten for at det en gang skjer vil jeg uten å kunne bevise det si er relativ stor. :woot:

Lenke til kommentar
...som betyr at hvis den (versjonen de klarte å kjøre på en PC) først skulle lekke ut på noen måte, så blir det mange glade PC-brukere? Spennende tanke egentlig...

 

Det kan ikke bety at Pantheren som selges i butikken kunne kjøres på en PC hvis man fikk installert det? Kan jo nesten se litt sånn ut, men det virker litt usannsynlig synes jeg (uten å ha noe å støtte det synespunktet med). I så fall ville det jo "bare" vært for noen å lage en PC-installer og sette igang å spre det til PC-folk...

Jeg tror nok ikke at Panther versjonen som er ute nå kan installeres på en PC, er ganske sikker på det faktisk. For PC brukere har veldig forsjellig Maskinvare installert i boksene sine, noe som gjør at OSX ikke helt uten vidre ikke bare kan innstalleres på en hvilken som helst pc. Så ikke missforstå, OSX er ikke desigenet til å kjøres på PC pr i dag. ...Men muligheten for at det en gang skjer vil jeg uten å kunne bevise det si er relativ stor. :woot:

For å installere OSX på intel hardware må det være kompilert for .. intel hardware.. Det er 100% sikkert at det ikke vil funke ;) Om det noen gang blir introdusert for intel hardware tror jeg Apple fortsatt vil gjøre sitt for at det ikke er mulig å mekke sin egen apple-pc, i alle fall i en overgangsperiode.

Lenke til kommentar
For å installere OSX på intel hardware må det være kompilert for .. intel hardware.. Det er 100% sikkert at det ikke vil funke ;)  Om det noen gang blir introdusert for intel hardware tror jeg Apple fortsatt vil gjøre sitt for at det ikke er mulig å mekke sin egen apple-pc, i alle fall i en overgangsperiode.

 

Nettop... Og dagens OSX er IKKE designet/kompilert for andre systemer en det systemet Apple bruker i dag som er G3,G4,G5. Men det intresante er at Apple har prøvd andre systemer og fått det til å fungere. Prosjektet "MARKALR" er derfor et faktum og det var vel egentlig det eneste jeg trengte å vite ...Så igjen takk for meg :woot:

Lenke til kommentar

Jeg synes spørsmålet er stilt litt feil... Det man egentlig burde spørre seg er, hvorfor i alle dager burde Apple gå over til intel plattformen.

 

Fordi det er bedre prosessorer? Neppe. G5 er bra nok, og G4 er mer enn god nok for hjemmebruk under et så bra operativsystem som os X :)

 

Fordi det er billigere? Neppe. Mac brukerne betaler gjerne litt ekstra for å få hele Apple pakken, med maskinvare, operativsystem og fett design

 

For å nå et større marked? Kanskje.

 

Dette er etter hva jeg kan se eneste grunnen til å gå over til intel-plattformen, fordi man her kan nå et marked som er helt enormt i forhold til størrelsen på markedet de har pr idag. Apple har det desidert beste desktop os i verden idag, det er det ingen tvil om. De ville solgt mange enheter av os X om de hadde gått ut med det for intel-plattformen.

 

Men, trenger Apple et større marked? Jeg tror ikke det. For tiden går Apple så det suser, de tjener grovt med penger på både maskiner og på ipod. Hvorfor gå ut i et så kaotisk og prispresset marked som intel-verdenen er, med masse andre store hw aktører som Dell og HP, når de kan ha sin helt egen nisje og tjene fett med penger på det?

 

Apple har en bra brand på stabilitet, fett design og brukervennlighet. Det er det ingen andre aktører i markedet som kan tilby pr idag. Derfor tror ikke jeg at Apple kommer til å lansere os X for intel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...