Gå til innhold

Småby Julegate - serie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mens gatene strutter av lys og allerede er klare til julefeiringen glimrer folket med sitt fravær, men er vel hjemme og klargjør for den store festen.

Ser at i både V2 og V3 hadde det vært en jobb å gjøre for en parkeringsvakt selv om det vel ikke var det du tenkte mest på.

RAW er utvilsomt et bedre format, men dine jpg resultater sitter godt så da er det vel ikke noe å mase med selv om en extern hardisk for RAW filene ikke koster all verden i anskaffelse.

Sjøl operer jeg med ikke mindre en 4 stk. 2 for backup da jeg jo tar med meg alt på maskinen på reiser mens en blir igjen hjemme. 1 brukes som lagring av ubehandlede RAWfiler som jeg lagrer for seg og 1 er med på reiser for foreløpig lagring av bilder til jeg kommer hjem da Laptop fort blir full med RAW filer.

 

Roar

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar og kommentar, Roar!

:)

Når jeg snakker om at jeg BARE tar JPEG, så tenker jeg spesielt på at jeg kunne endre hvitbalansen mye enklere HVIS jeg hadde hatt RAW-filer. Det er faktisk eneste gangen jeg "savner" (vet jo egentlig ikke HVA jeg savner fordi jeg aldri har bort i dette) mulighetene som RAW-behandling gir (har jeg lest minst hundre ganger..).

 

Vanlig dagslysbilder klarer jeg like godt med min D5300 og JPEG-innstilling, så der savner jeg ikke RAW.

 

Har også eksterne disker til alle arbeids-filer (2Gb + 3Gb) pluss noen 2-Gb-disker som jeg bruker til Back-Up (1 lagret i kjeller'n i en safe og en hos datteren min et annet sted). Men du verden så mye det blir å holde styr på, etterhvert!

:)

 

Mvh,

Walter

Lenke til kommentar

Stemningsfulle og fine bilder Walter! :)

Uansett hvilket format du bruker serverer du flotte bilder her jamnt og trutt :)

(- men RAW er ikke vanskelig og "for gammel" blir man aldri :) )

 

He-he! Ja, det sier alle - det er så enkelt. Alle som kan svømme eller snakke fransk - det er så enkelt. Ja - hvis man KAN det, så er det jo enkelt.

 

Men, problemet er at jeg har brukt 4-5 år på og komme dit jeg er med JPEG. Jeg har ikke 4-5 nye år å bli kjent med RAW. Da er jeg 70!

;o)

 

Takker for fornøyelig kommentar, uansett!

 

Mvh,

Walter

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...