Gå til innhold

Valg av programmfag i VG2 mtp. IT-utdanning


ApeBapsen

Anbefalte innlegg

Heisann!



I morgen skal jeg velge programmfag for neste år, andre året på vidregående altså, og jeg er enda ikke sikker. Jeg vurderer å velge R-matte, Fysikk 1, IT og rettslære. Da fordyper jeg meg i R matte og IT i tredje. På den annen side fikk jeg en solid 4'er nå i T matte, og vurderer derfor å velge S matte og bytte ut fysikk med noe annet. Opptakskravene for Informatikk på NTNU og UiO er nemlig R1 eller S1 + S2. Jeg tror nemlig ikke jeg har de ferdighetene som trengs for å få gode karakterer i R-matte og fysikk.



Litt av grunnen til at jeg tenkte å gå R og fysikk var for å ha alle dører åpene, særlig med tanke på ingeniørstudie. Likevel tror jeg at jeg enten vil gå programmering og nettverk på UiO, eller informatikk på NTNU.



Poenget med denne tråden var egentlig å høre deres tanker rundt valg av programmfag med tanke på senere utdanning innen IT. I tillegg lurer jeg på hva som er forskjellen på f.eks programmering og nettverk-studiet, og datateknologi på NTNU? Er det noen feller jeg må passe meg for eller noe slikt, med tanke på at jeg evt. velger bort S-matte?



Takker for svar på forhånd! :)


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst få med deg IT1 og IT2 (det var kanskje det du mente med fordypning i 3 klasse?)

Hvis du sliter med matte, spørs det om noen av linjene er rett for deg(Datateknologi krever 4 i R2 matte).

Kort fortalt:

1. NTNU linjnene er de tyngste og vanskeligste linjene å komme inn på, samt å gjennomføre. Det er den som ser best ut på CVen, men her er det mange tunge fag innenfor matte og fysikk, så den bør revurderes hvis du sliter med disse fagene.

2.Programmering og nettverk på UIO ligner litt på NTNU sin linje, men ser rett og slett ikke like bra ut på CVen.

3. Alternativ 3 er å gå på en høyskole eller lignende. Her har du muligheten til å f.eks ta informasjonteknologi og fag der du slipper det meste av matte/fysikk, og kjører nesten bare datarelevante fag. Du stiller ikke like sterkt med CV, men får du greie karakterer her er det mange store firmaer som er interessert, så null problem. Du kan også ta noen matte fag for å ta mastergrad på NTNU. Jeg anbefaler deg å vurdere høyskole hvis du ikke er veldig god/liker matte og fysikk.

Det kan være lurt å prøve R matte og fysikk for å se hvordan det går før du eventuelt bestemmer deg. Men det er en grunn til at det er høye karakterkrav på NTNU, nettopp fordi det er ganske vanskelige fag.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...