Gå til innhold

Tristesse i november


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du her oppgir Sigma Art 18-35 og lurer derfor på om "Art" står for artistisk så det er et spesialobjektiv?

Men at bildet gir inntrykk av å være litt blast når man ser innover i det kan jo være lyset og muligens årstiden som bærer litt tåke i seg også.

Ser du ikke er fornøyd, men er i manko på bilder hvilket er noe jeg kjenner igjen - og da sier jeg som i ei Prøysenvise: "Så kræmte vi og kjem med det vi har."

Kompen er det jo ingenting å si på, fargene i forgrunnen sitter. Det er bare det litt lenger inn som føles å ikke være helt Walter.

 

Roar

Lenke til kommentar

Neida, Roar. Ikke spesielt artistisk, men Sigma lager nå er nye serie objektiver i ART-serien, som det er noe bedre kvalitet over enn de vanlige Sigma-objektivene, og koster selvfølgelig mer. De er forseggjorte, helt i metall (tunge som fy...) og med en del kvalitets-glass i. Denne 18-35mm f/1.8 er første og eneste Dx-zoom (APS-C) som har konstant f/1.8 - noe man måtte ty til prime-objektiver for å få før. Så i effekt så har jeg det samme som 3 lyssterke primes [18mm f/1.8 - 28mm f/1.8 og 35mm f/1.8] i samme objektivet. At objektivet er utrolig skarpt allerede ved f/1.8 er jo også en fordel, selv om DOF'en da er syltynn. Men allerede ved f/3.5 har jeg et brukbart landskapsobjektiv. Diffraksjon setter inn allerede ved f/8 og oppover.

 

Nå bruker jo jeg objektivet IKKE til det det egentlig er designet til, nemlig stor blenderåpning og mye uskarp bakgrunn. Men, det funker fint for meg som landskapsobjektiv, og har sitte på min D5300 nå i over 1/2 år - jeg kan like godt sveise det fast!

:o)

 

Du skal ha takk for kommentar og tanker. Man kan jo ikke ha kraftige farger og stor kontrast når været er som det er f.t. med mye tåke og tung skydekke, regn og sludd.

 

Når det er sagt så kunne jeg godt ha blendet opp (f/2.8 f.eks. og fått byen i bakgrunnen enda sartere og mer diffust, men det er noe sent for det nå...

 

Mvh,

Walter

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...