Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan takle fikseringer?


Anbefalte innlegg

Jeg er en godt voksen mann som er lykkelig gift og fornøyd med sexlivet.

 

Jeg har imidlertid et lite "problem", i det at jeg til stadighet fikserer veldig på enkelte kvinner. Det kan være kvinner jeg omgås i forbindelse med jobb, eller kvinner jeg ser på TV - jeg blir veldig fiksert på denne vedkommende og bruker mye energi på å fantasere om vedkommende. Jeg setter meg ned og søker opp bilder av vedkommende (og spesielt av hendene - jeg har en fetisj for hender) og generelt tar dette litt for mye av min oppmerksomhet og tid. Noen slike fikseringer varer bare noen timer, mens andre kan vare i flere dager og enda lenger.

 

Jeg er fullt klar over at disse fantasiene kun er fantasier, og at de aldri kan realiseres. Jeg ville heller aldri trengt meg på disse kvinnene jeg fikserer på, både siden det rett og slett ikke ville vært passende og siden jeg jo tross alt er lykkelig gift.

 

At vi alle fantaserer og føler tiltrekning til andre enn partneren vår er velkjent, og er ikke mitt hovedproblem. Mitt problem ligger i det at jeg føler disse fikseringene tar for mye av min tid og oppmerksomhet, og at den stadige "kampen" mellom lyster og realitet tapper meg for krefter.

 

Noen innspill eller tanker fra forumets innvånere - kvinner som menn?



Anonymous poster hash: e92e8...511
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver er i bunn og grunn helt vanlig og derfor å anse som normalt. Selvfølgelig manifesterer seg denne "fikseringen" på ulike måter og med ulik styrke, men det er altså en del av vårt instinkt.

Teoriene bak hvorfor det er slik, er mange og varierende. Jeg har lett for å tro at det i de store trekkene handler om at vi er flokkdyr som handler etter et grunnleggende instinkt om overlevelse og forplantning. Den strake motsatsen av en slik fikseringsmekanisme, må vel gå under begrepet tilknytningforstyrrelse (?).

 

Ditt problem er jo at det tapper deg for energi. Eller rettere sagt er det "kampen" som gjør det. Kanskje det å akseptere at du er den du er, harmløst betraktende, livsnytende og avstandsbeundrende, ville få deg å slippe den negative kampen? På så vis ville det kanskje tilføre deg energi på samme måte som menn blir tilført energi fra tynnkledde kvinner om våren?

Lenke til kommentar

 

 

At vi alle fantaserer og føler tiltrekning til andre enn partneren vår er velkjent, og er ikke mitt hovedproblem. Mitt problem ligger i det at jeg føler disse fikseringene tar for mye av min tid og oppmerksomhet, og at den stadige "kampen" mellom lyster og realitet tapper meg for krefter.

 

Noen innspill eller tanker fra forumets innvånere - kvinner som menn?

 

Anonymous poster hash: e92e8...511

 

 

Kampen mellom lyster og realitet kan lett bekjempes med kastrering.

Men det antar jeg du ikke vil, som om du vil endre din tankeprosess anbefaler jeg en psykolog, eventuelt psykadelika.

Lenke til kommentar

Tror du like gjerne kan la være å anse det som usunt eller feil, som andre også nevner.

 

De fleste mennesker kan "henge seg opp i" og fantasere, det varierer nok veldig fra person til person hvor omfattende og tidkrevende slike fantasier er ( i ditt tilfelle er de åpenbart relativt omfattende)

Men jeg tror nok du bruker mer energi på å tenke at det er noe galt med deg, enn du faktisk bruker på å fantasere.

 

Alternativet er en psykolog.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene, folkens.

 

Jeg er vel ikke egentlig redd for at det er noe galt med meg, da det som sagt ikke er selve fantasiene som er problemet.

 

Det er mer det at det er litt slitsomt når jeg hvert 5. minutt (satt på spissen) føler jeg må søke opp et bilde eller noe slikt - det er som en intens kløe jeg aldri får klødd skikkelig.

 

Jeg ser heller ikke for meg at løsningen består i å fjerne fantasiene, det må være en måte jeg kan håndtere det på som ikke tar alt for mye tid eller oppmerksomhet.



Anonymous poster hash: e92e8...511
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...